توانمند سازی عملکرد صادراتی تولیدات ورزشی با رویکرد کلاس جهانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه مازندران

2 دانشگاه شهید بهشتی

10.22080/jsmb.2024.14545.2903

چکیده

هدف پژوهش حاضر تدوین مدل توانمند سازی راهبردی عملکرد صادراتی تولیدات ورزشی با رویکرد کلاس جهانی با تاکید بر اقتصاد مقاومتی جهت توسعه اقتصادی صنعت ورزش ایران بود. روش تحقیـق بـه صـورت کیفی و مبتنی بر نظریه پـردازی داده بنیـادبود. تجزیه و تحلیـل اطلاعـات بـه مدل پارادیمی روش اسـتراوس و کـوربین انجام گرفـت. نمونـه گیـری بـه روش نمونـه گیـری نظـری بـود و بـا بهـره منـدی از شیوه هدفمند و گلولة برفی انجام شد که بر مبنای آن مصاحبة عمیق با 15 نفر از نمونه های منتخب که شامل متخصصان، اقتصاد دانان و اعضاء هیات علمی (بازاریابی ورزشی، مدیریت صنعتی) بودند، اشباع نظری به دست آمد و مصاحبه ها پیاده سازی شدند.
با استناد به نتایج تحلیل مصاحبه های میدانی در محیط Nvivo 10؛ مدل توانمند سازی راهبردی عملکرد صادراتی تولیدات ورزشی با 83 مفهوم و 20 کد محوری و 5 کد گزینشی بدست آمد. نتایج تحقیق حاضر نشان می دهد بین عوامل تولید در کلاس جهانی (کیفیت، نوآوری، هزینه، زمان، انعطاف پذیری) و عوامل خدمت در کلاس جهانی (فروش و پس ازفروش) با اقتصاد مقاومتی و مقوله های فرعی آن رابطه علی و اثر گذار وجود دارد که می تواند باعث توانمند سازی راهبردی عملکرد صادراتی تولیدات ورزشی درجهت توسعه صنعت ورزش درکلاس جهانی شود. طبق نتایج مطالعة حاضر، پیشنهاد می شود شناسایی و حمایت از تولیدکنندگان داخلی در بخش صنعت تولیدی ورزش کشور و همچنین ارایه تسهیلات ویژه و آموزش های لازم در حد مدیریت کلاس جهانی که به حمایت از کالای ورزشی ایرانی و افزایش اشتغال در راستای اقتصاد مقاومتی کمک خواهد شد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات