شناسائی مراحل، عوامل مؤثر، نتایج و راهبردهای مدیریت استعداد فوتبال ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه علامه طباطبائی تهران، ایران

2 دانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی- تهران

3 استاد گروه روه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی- تهران

10.22080/jsmb.2024.23994.3777

چکیده

هدف پژوهش حاضر، شناسایی و اولویت‌بندی مراحل مدیریت استعداد فوتبال ایران و مشخص‌نمودن عوامل مؤثر، نتایج حاصله و ارائه راهبردهای منطقی برای آن بود.

روش‌‌شناسی: پژوهش به‌صورت کیفی و روش آن داده‌بنیاد بود. گردآوری داده‌ها با استفاده از مطالعات کتابخانه‌ای و همچنین مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته انجام‌پذیرفت. مشارکت‌کنندگان پژوهش را 19 نفر از صاحب‌نظران مدیریت استعداد فوتبال در سه حوزه علمی، مدیریتی و اجرائی، تشکیل دادند و انتخاب نمونه‌ها هدفمند و با روش گلوله برفی بود. مصاحبه‌ها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. یافته‌های پژوهش از طریق فرآیند کدگذاری در سه مرحله باز، محوری و گزینشی مورد تحلیل قرار گرفتند.

یافته‌ها: در مجموع 13 مرحله برای مدیریت استعداد فوتبال ایران شناسائی‌شد. با درنظر گرفتن عامل سنّ و مراحل رشد انسان و نظرات مشارکت‌کنندگان، این مراحل بصورت منطقی اولویت‌بندی شدند که به‌ترتیب عبارتند از: جذب به برنامه‌های مدیریت استعداد فوتبال، پرورش و توسعه عمومی(پایه)، ارزیابی عمومی، پرورش و توسعه تخصصی(توسعه استعداد)، ارزیابی و شناسائی و انتخاب استعدادها، پرورش و توسعه حرفه‌ای، ارزیابی و شناسائی و انتخاب بازیکنان حرفه‌ای، بکارگیری به عنوان بازیکن حرفه‌ای، حفظ و تأمین بازیکنان حرفه‌ای، پرورش و توسعه بازیکنان حرفه‌ای، ارزش‌آفرینی بازیکنان حرفه‌ای، حمایت بازیکنان حرفه‌ای، بکارگیری بعد رهایی از بازیکنی فوتبال. همچنین شرایط سنّی، عوامل مؤثر، راهبردها و نتایج هر مرحله به‌صورت دقیق مشخص‌گردید.

نتیجه‌گیری: هرچند مراحل پرورش و توسعه استعدادها و ارزیابی و شناسائی آن‌ها در راستای مدیریت استعداد فوتبال کشور حائز اهمیت می‌باشد لیکن بدون ایجاد جذابیت در مخاطبین، حفظ و حمایت از استعدادها و بازیکنان حرفه‌ای و توجه به کیفیت ارزش-آفرینی آن‌ها برای خود و جامعه و از طرفی شناخت و مدیریت عوامل مؤثر بر فرآیند، نمی‌توان به تمامی پیامدهای باارزش فردی و اجتماعی آن دست پیدا کرد. همچنین مربیان فوتبال، خانواده‌ها و مدارس به‌عنوان سه عامل مهم و مؤثر در تمامی مراحل فرآیند می-باشند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات