ارائه مدل ارتقای کیفیت ارزش طول عمر مشتری در باشگاههای ورزشی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران

2 گروه مدیریت ورزشی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران

3 گروه مدیریت ورزشی،دانشگاه سنندج، سنندج،ایران

4 دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، دانشکده‌ فنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

10.22080/jsmb.2024.24045.3776

چکیده

مقدمه و هدف: هدف از این پژوهش ارائه مدل ارتقاءکیفیت ارزش طول عمر مشتری در باشگاه‌های ورزشی بود.

روش شناسی: تحقیق حاضر از نوع توصیفی- همبستگی، گردآوری داده‌ها، میدانی و به لحاظ استفاده از نتایج، کاربردی می‌باشد. با استفاده از اسناد و مدارک کتابخانه‌ای و تحقیقات پیشین، شاخص‌ها شناسایی شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته حاصل از بررسی مطالعات کتابخانه‌ای بود. پرسشنامه دارای 30 گویه و روایی صوری و محتوایی آن بر اساس نظر متخصصان انجام شد. حجم نمونه 300 نفر برآورد گردید و به شیوه تصادفی طبقه‌ای در میان جامعه آماری پژوهش، شامل کارشناسان ادارات، مدیران باشگاه و مسئولان هیئت‌های ورزشی استان‌های شمال غرب کشور (شهرهای زنجان، سنندج، اردبیل و تبریز)، توزیع و در نهایت 303 پرسشنامه صحیح مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. به‌منظور روایی محتوایی از فرمول لاوشه روایی کلی پرسشنامه 85/0 محاسبه گردید. برای تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار اس پی اس اس و برای مدل‌ از نرم‌افزار آموس استفاده شد.

یافته‌ها: نتایج نشان داد با توجه به مقادیر t بیشتر از 96/1، مهم‌ترین مؤلفه‌ها در ارتقاءکیفیت ارزش طول عمر مشتری، زیرساخت‌ها با بار عاملی 84/0، عوامل اقتصادی با بار عاملی 71/0 و برند بودن با بار عاملی 51/0 بودند. همچنین ارتباط با مشتری با بار عاملی 94/0 تأثیرگذارترین عامل تعیین شد.

نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پژوهش، ایجاد رابطه نزدیک و مستمر با مشتری، به‌کارگیری روش صحیح مدیریت ارتباط با مشتری از مهم‌ترین عوامل در ارتقاءکیفیت ارزش طول عمر مشتری در ورزش می‌باشد، همچنین پیشنهاد می‌گردد مدیران ورزشی، توجه ویژه ای بر توسعه زیر ساخت های ورزشی با ایجاد امکانات سخت افزاری مناسب و امکان دسترسی آسان به امکانات ورزشی داشته باشند.در نهایت پیشنهاد می‌شود از طریق ایجاد ارزش ویژه، مدیران باشگاه‌ها با اعتمادسازی، ایجاد تعهد عاطفی در مشتریان و افزایش رضایتمندی از کیفیت خدمات در ایجاد نگرش مثبت از باشگاه و برند سازی بکوشند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات