شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر عملکرد بهینه رسانه های ورزشی با رویکرد توسعه فوتبال حرفه ای

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران

2 دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران

3 استادیار مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.

4 گروه علوم ورزشیْ واحد نجف آباد ْ دانشگاه آزاداسلامیْ نجف ابادٔ ایران

10.22080/jsmb.2024.17849.3264

چکیده

هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر عملکرد بهینه رسانه های ورزشی با رویکرد توسعه فوتبال حرفه ای بود. این پژوهش از نوع کیفی- کمی بود که با به کارگیری روش دلفی فازی و روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP)انجام شد. جامعه آماری پژوهش 12 نفر از خبرگان آگاه به حوزه تحقیق بودند. در این تحقیق، داده ها بعد از انجام مصاحبه، طی دو مرحلة کدگذاری (باز، محوری) شدند. در دو مرحلة کدگذاری، 22 عامل موثر بر عملکرد بهینه رسانه های ورزشی با رویکرد توسعه فوتبال حرفه ای شناسایی، و با استفاده از روش دلفی فازی و با نظر 12 نفر از خبرگان آگاه به حوزه تحقیق، 2 عامل کم اهمیت حذف و 20 عامل دیگر تایید گردید؛ سپس از روش (AHP)این عوامل اولویت بندی شدند که به ترتیب عامل نیازسنجی در اولویت اول، عامل مأموریت گرایی هدفمند در اولویت دوم و عامل آگاه سازی در اولویت سوم عوامل موثر بر عملکرد بهینه رسانه های ورزشی با رویکرد توسعه فوتبال حرفه ای قرار گرفتند. اولویت های بعدی عوامل موثر بر عملکرد بهینه رسانه های ورزشی با رویکرد توسعه فوتبال حرفه ای به ترتیب عامل‌های ارتباطات، هم‌اندیشی، آموزش، گفتمان‌‌سازی، نظارت محیطی، انعکاس و تحلیل مشکلات، توسعه مالی، مستندسازی، مدیریت دانش، برجسته‌سازی، تأمین منابع انسانی، اطلاع رسانی، تولید برنامه‌، نهادینه‌سازی، الگوسازی، شخصیت‌پردازی و تقویت اخلاق عمومی گزارش شدند. با توجه به یافته های پژوهش، در صورتی که رسانه ها با حداکثر منابع خود در جهت عوامل مهم و کلیدی گام بر دارند، باعث توسعه و پیشرفت هر چه بیشتر رشته های ورزشی در کشور می شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات