مدل دو مرحله‌ای تحلیل چند معیاره (MCDM) توسعه پایدار ورزشی در باشگاه‌های فوتبال ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجو

2 مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه تهران

3 مدیریت، پردیس فارابی، دانشگاه تهران

4 روانشناسی دانشگده تهران

5 گروه مدیریت دولتی، پردیس فارابی، دانشگاه تهران

10.22080/jsmb.2024.19145.3379

چکیده

مقدمه: شاخص‌های توسعه‌پایدار، عمده‌ترین معیار برای هدفگذاری، برنامه‌ریزی و ارزشیابی طرح‌های توسعه ورزشی به شمار می‌آیند. توسعه پایدار به معنای استفاده بهینه از ظرفیت‌های زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی بدون آسیب زدن به نیاز نسل‌های آتی می‌باشد. تحقیق حاضر بر آن است تا ابعاد توسعه‌ پایدار ورزشی را در باشگاه‌های فوتبال ایران الویت‌بندی نمایند.

روش‌شناسی: تحقیق حاضر در دو مرحله به صورت کمی اجرا گردید. روش تحقیق حاضر در بخش اول پیمایشی و سپس یک رویکرد تحلیل سلسله مراتبی داشت. جامعه آماری در بخش اول کلیه کارشناسان، متخصصان و مربیان فوتبال را شامل می‌شد. از طریق جدول مورگان-کرجسی 310 نفر به عنوان حجم نمونه آماری برآورد گردید. در بخش دوم از نمونه گیری تصادفی هدفمند استفاده گردید. 21 نفر متخصص مدیریت ورزشی به عنوان نمونه‌ آماری بخش دوم انتخاب گردیدند. ابزار تحقیق در هر دو بخش پرسشنامه محقق‌ساخته بود. پرسشنامه‌های تحقیق مورد تایید متخصصان قرار گرفت. ضریب پایایی پرسشنامه بخش اول تحقیق 89/0 گزارش گردید. نرخ ناسازگاری پرسشنامه تحلیل سلسله مراتبی نیز 04/0 گزارش گردید. برای تحلیل عاملی از نرم افزار لیزرل و تحلیل سلسله مراتبی از نرم افزار اکسپرت چویس 10 استفاده گردید.

یافته‌ها: نتایج مرحله اول 21 بعد فرعی را در قالب سه بعد اقتصادی، اجتماعی، محیطی و سیاسی-انسانی گزارش داد. نتایج تحلیل سلسله مراتبی نشان داد از بین عوامل: واگذاری باشگاه‌ها بیشترین وزن را داشت و گردشگری ورزشی، بکار گیری سازه و تاسیسات سبز، داشتن سیاست گذاری بین المللی، آکادمی پرورش بازیکن، داوطلبی، مسئولیت پذیری اجتماعی و غیره در الویت‌های بعدی قرار داشتند.

نتیجه‌گیری: در تحقیق حاضر 23 زیر مولفه محیطی، اقتصادی-اجتماعی و انسانی توسعه پایدار تحلیل و اولویت‌بندی شد. در با توجه همسویی تحقیق با تحقیقات حوزه توسعه پایدار می‌توان گفت هر یک از الویت‌های بدست آمده می‌توانند به عنوان یک برنامه راهبردی و متعاقب آن برنامه عملیاتی کارآ و اثربخشی در حوزه توسعه پایدار باشند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات