طراحی مدل برند سازی سازمان لیگ فوتبال ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت‌الله آملی، آمل، ایران

2 استادیار دانشگاه شهید بهشتی تهران

3 استادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی موسسه آموزش عالی غیر دولتی ادیب مازندران، ایران، مازندران، ساری

10.22080/jsmb.2024.18844.3359

چکیده

مقدمه: برندها در صنعت ورزش باید بر اساس مفاهیمی شکل گیرد که برای اعضای بازار هدف، معنادار و شناخته شده باشد. هدف پژوهش حاضر طراحی مدل برند سازی سازمان لیگ فوتبال ایران می‌باشد.

روش‌شناسی: روش تحقیق آمیخته (کیفی- کمی) با رویکرد اکتشافی است. جامعه آماری در بخش کیفی خبرگانی است که در زمینه مدیریت ورزشی تخصص علمی و مدیریتی داشتند و در بخش کمی شامل مدیران و کارکنان سازمان لیگ – مدیران، سرپرستان، مربیان ، بازیکنان و داوران شاغل در سازمان لیگ کشور بو د. تعداد 12 نفر در بخش کیفی و 300 نفر در بخش کمی نمونه آماری را به روش در دسترس تشکیل دادند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته بود که نتایج برگرفته از این مصاحبه در غالب یک پرسشنامه با 10 عامل اصلی در بخش کمی مورد استفاده قرار گرفت. برای مدل سازی معادلات ساختاری از نرم افزارهای اس.پی.اس نسخه 23 و پی.ال.اس نسخه 2 استفاده شد.

یافته ها: شاخص برازش مدل 47/0 GOF=گزارش شد. در مجموع ده عامل به قوانین و مقررات، منابع مالی و بازاریابی، برنامه ریزی، منابع انسانی، روابط بین الملل ، سخت افزار، فناوری اطلاعات، ارزش برند، تکنولوژی، ایمنی و امنیت به ترتیب بیشترین تاثیر را بر برند سازی سازمان لیگ فوتبال ایران دارند.

نتیجه‌گیری: برنامه ریزی برای ایجاد تجربیات مثبت، استفاده از فناوری اطلاعت و تکنولوژی های روز دنیا، استفاده از افراد متخصص در چارچوب قوانین و مقررات و بهبود زیرساخت های لازم و ارتقای روابط بین المللی در امر برندسازی سازمان فوتبال ایران پیشنهاد می شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات