تحلیل مضمون فرآیند توانمندسازی دختران کار از طریق فعالیت های بدنی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت ورزشی- دانشکده علوم انسانی-دانشگاه تربیت مدرس-تهران-ایران

2 دانشگاه گروه مدیریت ورزشی- دانشکده علوم انسانی-دانشگاه تربیت مدرس-تهران-ایران

10.22080/jsmb.2024.24936.3817

چکیده

زمینه: مسأله اساسی تحقیق حاضر عبارت است از این که چگونه می‌توان دختران کار را از طریق فعالیت بدنی توانمند نمود.

هدف:

روش پژوهش: در تحقیق حاضر با بهره‌گیری منظومه‌ای از سازه‌های مفهومی/ نظریِ مرتبط از جمله نظریات توانمندسازی زنان و مفاهیم توانمندسازی، توانمندسازی سیاسی، توانمندسازی اجتماعی و توانمندسازی اقتصادی و روش مرور نظام‌مند، 26 مقاله انگلیسی و فارسی مورد بررسی قرار گرفت.

یافته ها: نتایج تحقیق دربرگیرنده 81 مفهوم بود که در 16 مقوله طبقه‌بندی شدند. مقوله‌های به دست آمده نیز با بهره‌گیری از تکنیک مقایسه، شباهت‌ها و تفاوت‌ها مجدداً مورد بررسی، سازماندهی و دسته‌بندی قرار گرفتند و در سه مضمون اصلی دسته‌بندی شدند؛ به طوری که مقوله‌های آموزش نظری-شناختی، ارتقای مهارت زنان، آموزش عملی ورزش‌های پُرتحرک، آموزش انتقادی، آموزش برنامه‌ریزی، تقویت ویژگی‌های روانشناختی، آموزش توانمندسازی جسمانی، گردش و سفر ذیل مضمون «توانمندسازی فردی»، مقوله‌های ارتقای جایگاه زنان در خانواده، اشتراک‌گذاری تجربه و دانش، عضویت و مشارکت ورزشی، مشارکت و مسئولیت اجتماعی ذیل مضمون «توانمندسازی تعاملی» و مقوله‌های ایجاد احساس امنیت، تغییرات اجتماعی، تغییرات اقتصادی و تغییرات فرهنگی ذیل مضمون «توانمندسازی ساختاری» قرار گرفتند.

نتیجه گیری: نتایج تحقیق بیانگر آن است که توانمندسازی دختران کار از طریق فعالیت بدنی امری صرفاً فردی نیست، بلکه امری اجتماعی و ساختاری نیز می‌باشد و دربرگیرنده سطوح مختلف خُرد، میانی و کلان است.

کلید واژه ها: توانمندسازی تعاملی، توانمندسازی ساختاری، توانمندسازی فردی، دختران کار، فعالیت بدنی.

کلیدواژه‌ها

موضوعات