تأثیر رویکرد حامی نیاز برحرکات جهشی چشم، موج آلفا و عملکرد ضربه گلف

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه ارومیه -دانشکده علوم ورزشی

2 عضو هیئت علمی/ دانشگاه ارومیه

10.22080/jsmb.2024.18338.3306

چکیده

انگیزش دامنه توجه را محدود می‌کند تا منابع توجه را بر روی تکلیف مورد نظر تثبیت کند. در نتیجه رویکرد حامی نیاز با حمایت از سه نیاز اساسی روانشناختی می‌تواند، باعث ‌شود یادگیرنده احساس رضایتمندی بیشتری را تجربه کرده و در نتیجه یادگیری، عملکرد و همچنین انگیزش تجربه شده ارتقاء یابد. بنابراین هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر رویکرد حامی نیاز بر حرکات جهشی چشم، موج آلفا و عملکرد ضربه گلف بود. روش: آزمودنی‌ها 30 دانشجوی دختر با میانگین (سن 3/2±2/22) بودند که به روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب و در یک طرح تحقیق نیمه تجربی با طرح پیش‌آزمون – پس‌آزمون شرکت کردند و پس از اجرای پیش‌آزمون به طور تصادفی در دو گروه تجربی (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. گروه تجربی تمرینات جسمانی گلف را همراه با مداخلات رفتاری محیط حامی نیاز انجام دادند. گروه کنترل، تمرینات جسمانی گلف را با توجه به تمرینات رایج دنبال کردند. قبل و پس از مداخلة تمرینی، حرکات جهشی چشم با استفاده از آزمون‌ بینایی ارزیابی شد. امواج نیز با استفاده از دستگاه نوروفیدبک دو کاناله ثبت شد. داده‌ها با استفاده از تحلیل کواریانس در سطح معناداری ( 05 /0< p) تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد رویکرد حامی نیاز بر حرکات جهشی چشم، آلفا و عملکرد گلف، تأثیر معنادار داشته است ( 001 /0≤ p). نتیجه‌گیری: یافته‌های اخیر از ادبیات پژوهشی در این زمینه حمایت می‌کند که انگیزش ناشی از محیط حامی‌نیاز تأثیرات وسیع و عمیقی بر پردازش بینایی و تمرکز توجه به محرک‌های بینایی دارد. محرک‌ها با ارزش‌های انگیزشی خاص می‌تواند به شدت موجب درک و توجه شده و به نوبة خود بر بینایی و عملکرد تأثیرات بهینه داشته باشند.

کلیدواژه‌ها