1
دانشیار گروه رفتار حرکتی دانشگاه پیام نور . تهران . ایران.
2
کارشناس ارشد رفتار حرکتی دانشگاه پیام نور . تهران . ایران.
10.22080/jsmb.2024.22839.3711
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر بازیهای شناختی بر حافظه کاری و چرخش ذهنی دختران نوجوان ماهر بدمینتون باز شهر کرمانشاه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، دختران نوجوان بازیکن ماهر بدمینتون شهر کرمانشاه بود که نمونه این پژوهش 30 نفر دختر نوجوان بازیکن ماهر بدمینتون(ضربات را با اطمینان نسبی اجرا میکردند و سابقه شرکت در مسابقات استانی را نیز داشتند) با دامنه سنی 12-14 سال بودند که بهصورت در دسترس و هدفمند انتخاب شدند.آزمودنیها با میانگین وزن 44 کیلوگرم و میانگین قد 150 سانتیمتر بهصورت تصادفی در دو گروه (15 نفر گروه آزمایش، 15 نفر گروه کنترل) قرار گرفتند و ابتدا در پیش آزمون که برای اندازه گیری چرخش ذهنی از آزمون ام.آر.تی و برای اندازه گیری حافظه کاری از آزمون ان.بک استفاده شد مورد سنجش قرار گرفتند سپس گروه آزمایش، تمرین بازیهای شناختی را که شامل 8 هفته و هر هفته دوجلسه به مدت 45 دقیقه بود انجام دادند.در انتها هر دو گروه در پس آزمون شرکت کردند. به منظور مقایسه پیش آزمون و پس آزمون و گروههای پژوهش از روش تحلیل کوواریانس تک متغیره استفاده شد. همچنین از آزمون لوین برای بررسی همگنی واریانس ها و از آزمون تی مستقل برای مقایسه متغیرهای دموگرافیک استفاده شد. نتایج نشان داد که بازی های شناختی باعث کاهش زمان چرخش ذهنی و همچنین کاهش خطا در حافظه کاری شده است. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که تأثیر بازیهای شناختی بر چرخش ذهنی و حافظه کاری دختران نوجوان ماهر بدمینتون باز مؤثر و مفید بوده است. پیشنهاد میشود امکان پژوهشی مشابه البته با گروههای آزمایش بیشتر و همراه با مداخلههای مختلف، بهصورت ترکیبی انجام شود.