شناسایی مؤلفه های بلوک مشتری در مدل کسب و کارهای گردشگری ورزشی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه گیلان

2 استادیار مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه گیلان، گیلان، ایران.

10.22080/jsmb.2024.18883.3358

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی مؤلفه‌های اینترفیس مشتری به عنوان یکی از چهار بخش اصلی مدل کسب‌وکار استروالدر است.

روش‌شناسی: پژوهش حاضر بر اساس هدف، توصیفی و با رویکرد کیفی است. جامعۀ آماری پژوهش شامل مالکان و مدیران متخصص در بخش گردشگری ورزشی و همچنین افراد شاغل در بخش‌های مختلف کسب‌وکارهای گردشگری ورزشی استان گیلان بودند. تعداد 15 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند با تکنیک گلوله‌برفی و غیرتصادفی تا مرحلۀ اشباع نظری انتخاب شدند. مصاحبه‌ها به صورت نیمه‌ساختار یافته با تأیید خبرگان این حوزه تهیه شدند. این پژوهش با روش تحلیل مضمون و با استفاده از نرم‌افزار مکس کیو دی ای انجام شده است.

یافته‌ها: ارتباط شخصی غیرمجازی، بازار تقسیم‌بندی‌ شده، ارتباط گسترده غیرمجازی، کانال ارتباط ترکیبی، کانال غیرمستقیم، ارتباط گسترده مجازی، بازار گسترده، ارتباط شخصی مجازی و کانال مستقیم اینترفیس‌های مشتریان در کسب‌وکارهای گردشگری ورزشی بودند.

نتیجه‌گیری: تحلیل کیفی پژوهش منتج به ارائه الگوی اینترفیس مشتری در مدل کسب و کارهای گردشگری ورزشی گردید این الگو برای صاحبان کسب‌وکارهای ورزشی و کارآفرینان حوزه گردشگری نشان‌دهنده یک نقشه راه می‌باشد که می‌تواند ارزش بیشتری را به یک گروه مجزا از مشتریان پیشنهاد کرده و منافع بیشتری را به صاحبان کسب‌وکارها بازگرداند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات