اثربخشی مداخلات حرکتی بر مهارت‌های حرکتی کودکان با اختلال طیف اتیسم: نقش هوش عمومی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

2 دانشجوی دکتری رفتار حرکتی- رشد حرکتی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

3 استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران. ایران

10.22080/jsmb.2025.20124.3471

چکیده

مقدمه و هدف: امروزه مطالعات زیادی نشان دادند که کودکان دارای اختلال طیف اتیسم دارای اختلالات حرکتی مانند مهارت حرکتی درشت و ظریف و تعادل ضعیفی می‌باشند. اما مطالعات محدودی پیرامون اثرات مداخلات حرکتی بر روی این گروه از کودکان وجود دارد. لذا این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی بازی‌های حرکتی بر روی مهارت‌های حرکتی کودکان با اختلال طیف اتیسم انجام شد.

روش‌شناسی: مطالعه حاضر از نوع نیمه تجربی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی کودکان 7 تا 10 سال کودکان با اختلال طیف اتیسم شهر زاهدان بودند که 30 کودک (21 پسر، 9 دختر) به صورت در دسترس انتخاب شدند و به صورت هدفمند در سه گروه مداخله بازی‌های حرکتی با بهره هوشی پایین، متوسط و بالا قرار داده شدند. به منظور بررسی مهارت حرکتی کودکان، از ویرایش دوم آزمون‌ ارزیابی حرکات کودکان (MABC-2) استفاده شد. برنامه بازی‌های حرکتی به مدت 24 جلسه، سه جلسه در هفته و هر جلسه به مدت 45 تا 60 دقیقه انجام شد.

یافته‌ها: یافته‌های حاصل از آزمون‌های تحلیل کوواریانس و تعقیبی بونفرونی نشان دادند بازی‌های حرکتی باعث بهبود مهارت‌های چالاکی دست‌ها، دستکاری شیء و تعادل در این کودکان شده است (05/0>P) و به ترتیب در گروه‌های با هوش بالا، متوسط و پایین بیشترین اثر را داشت.

نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد می‌توان از اثربخشی بازی‌های حرکتی بر روی مهارت‌های حرکتی کودکان دارای اختلال طیف اتیسم، به عنوان روشی جهت بهبود مهارت‌های حرکتی این کودکان استفاده کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات