بررسی چالش های جذب گردشگر ورزشی در جشنواره بازی های بومی و سنتی استان گلستان (مطالعه موردی: مسابقات اسبدوانی و کشتی گورش)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، عضو هیئت علمی دانشگاه گنبد کاووس، گلستان، ایران

2 استادیار تربیت بدنی و علوم ورزشی، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران

3 کارشناس تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران

چکیده

مقدمه و هدف: در چند سال اخیر توجه و تاکید برورزش‌های بومی و سنتی به عنوان یکی ازمهمترین راه کارهای توسعه توریسم ورزشی با اهداف اقتصادی و سیاسی در کشورهای مختلف مورد توجه فراوان قرار گرفته است. لذا هدف از تحقیق حاضر بررسی چالش های جذب گردشگر ورزشی در جشنواره بازی های  بومی و سنتی استان گلستان بود.
روش شناسی:  جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه ورزشکاران شرکت کننده در مسابقات اسب­دوانی و مسابقات کشتی گورش  استان گلستان بود(416(n=که از بین آنها تعداد (219n=) گردشگر ورزشی در این تحقیق حضور داشتند. جهت بررسی  چالش های گردشگرهای ورزشی از پرسشنامه توریسم ورزشی هیگام(1999)،که دارای شش خرده مقیاس مکان مسابقات، فاصله، نوع وسیله نقلیه ، طول زمان برگزاری، میزان هزینه و جاذبه های شهری  مسابقات بود، استفاده گردید. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها نیز ازآمار توصیفی و ضریب همبستگی پیرسون در سطح 05/0p≤  استفاده گردید.
یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد که مکان مسابقه ( 49/37 %)، فاصله ( 81/32 %) و زمان برگزاری مسابقات (76/28 %)، مهمترین فاکتورهای حضور گردشگر ورزشی فعال و فاصله (09/41%)، نوع وسیله نقلیه(16/40%)،   هزینه (22/39%) و جاذبه های شهری (16/38%) از مهمترین فاکتورهای حضور توریسم ورزشی غیر فعال در مسابقات اسبدوانی بود.
بحث و نتیجه گیری:باتوجه به یافته­های تحقیق حاضر، به نظر می­رسد که توجه به انتخاب مناسب مکان رویدادهای ورزشی  به لحاظ ارائه و وجود تسهیلات خدماتی و برگزاری فستیوال های بومی ورزشی در زمان فراغت ورزشکاران و گردشگران ورزشی از مهمترین راهکاره­های جذب گردشگرهای ورزشی در استان گلستان می باشد.

کلیدواژه‌ها


##Ajhdari. M, Torkfar. A, Mogadassi.M (2011). Effect of facilities and situationto fans attraction in Iran’s superior league. 6 international student university congress. P p: 187-194.## Daniels, M., W. Norman, and M. Henry (2004). Estimating Income Effects of a Sport Tourism Event. Annals of Tourism Research 31:180–199.##Kouthoris, C., Konstantinos, A. (2005). Can service quality predict customer satisfaction and behavioral intention in the sport tourism industry? An application of theSERVQUAL model in an outdoors setting, Journal of Sport Tourism10(2), 101-111.##Petrides, K. V., Furnham, A., &Mavroveli, S. (2007). Trait emotional intelligence: Moving forward in thefield of EI. In G. Matthews, M. Zeidner& R. Roberts, R. (Eds.). Emotional intelligence: Knowns and unknowns (Series in Affective Science). Oxford: Oxford University Press.##Myong Jae Lee, Samuel Seongseop Kim, Ada Lo. (2008). Perceptions of hospitality and tourism students towards study motivations and preferences: a study of Hong Kong students. Journal of Hospitality, Leisure, Sport and Tourism Education 7(2), 45 – 58.##.Shonk, Dvid J., Chelladurai, Packianathan. (2008). “Service Quality, Satisfaction, andIntent to Return in Event Sport Tourism”, Journal of Sport Management, 22, 587-602.##Kim, N., and L. Chalip (2004). Why Travel to the FIFA World Cup? Effects of Motives, Background, Interest, and Constraints. Tourism Management 25:695–707.##.Gratton, C., Shibli, S., & Coleman, R. (2004). The Economics of Sport Tourism at Major Sports Events. In J.Higham (Ed.), Sport Tourism Destinations: Issues, Opportunities and Analysis. Oxford: Elsevier Butterworth Heinemann.##Hjalager, A. (2003). Global tourism careers? Opportunities and dilemmas facing higher education in tourism. Journal of Hospitality, Leisure, Sport and Tourism Education, 2(2), 26-37.##.Hong Kong Tourism Board (2004). A Statistical Review of Hong Kong Tourism 2003. Hong Kong Tourism Board.##Adabi. J (2007). Survey of effective factors in prompting of Iran’s sport tourism with consider to national sport attraction. MSC tez.TarbiatModaress University.##Ehsani, M, Honarvar. A, Eftekhari. R, Honari.H, Gordan. F(2010). Determine 0f main factors in quality Iran’s sport tourism. Journal of sport management. N 4. P p: 86- 93.##Hinch, T., &Higham, J. (2004). Sport tourism development. Clevedon, England: Channel View Publications.##Margaret J. Daniels(2007). CENTRAL PLACE THEORY AND SPORT TOURISM IMPACTS. Annals of Tourism Research, Vol. 34, No. 2, pp. 332–347.##Aminuddin Yusof, Mohd Sofian Omar-Fauzee, ParilahMohd Shah, Soh Kim Geok(2009). Exploring Small-Scale Sport Event Tourism in Malaysia. Research Journal of Internatıonal Studıes - Issue 9.##Nuno Pereira , J. Cadima Ribeiro, José Viseu(2005). Sport Tourism: Regional Promotion Strategies. Tourism Marketing and Management Issues.s.## Shojai. V, Tojjari. F, Soleymani. B, Dosti. M (2012). Strategic planning for Mazandaran’s sport tourism. Geography position journal. V 12, N 39. Pp 173-194. ##Fatollahi. P, Moharramzadeh. M, Ameri, H (2009). Survey of barriers in Azarbayejan sort tourism of sport office expertise perspective. 1internationl of sport tourism congress. Iran. Amol. P p 143-156. ##Visia.E, Heydarinejad.S, Boosehri.N (2011). Identify and priority o effective factors in improvement of Khuzestan’s sport tourism. 6 international student university congress. P p: 187-194.201-212.##Leiper, N. (1990). Tourist attraction systems. Annals of Tourism Research, 17(2), 367-384.##.Bensaberdi.A, Rahimi.M, Asadi. H, Mahmoodi. A (2013). Relationship between motivations with satisfaction in Tehran’s sport tourism Tehran skier pits. Journal of sport management. V 5. N 3. P p 59-63.33Higham, J. (1999). Sport as an avenue of tourism development: An analysis of the positive and negative impacts of sport tourism. Current Issues in Tourism, 2(1), 82-90.##Chen, Y., and Y. Zhou(2004).  Multi-fractal Measures of City-size Distributions Based on the Three Parameter Zipf Model. Chaos, Solitons and Fractals 22:793–805. Crompton, J.## Chapin, T. (2002), Identifying the real cost and benefits of sports facilities, Working Paper, Lincoln Institute of Land Policy, Washington.## Getz, D.(2003). Sport event tourism: Planning, development and marketing. In Sport and Adventure Tourism (S.Hudson, ed.),New York: Haworth Hospitality Press.##Chia, chen, u(2009). Factors that international fans intention to to travel to United States for sport tourism. North American society for sport management Confrence. Colombia, South Carolina. Pp 404.s##Noorbakhsh. M, Moharramzadeh. M, Najaf zadeh. F (2011). Survey of important barriers and attraction in Azarbayejan sort tourism with consider to national sport attraction. 2 national of sport management congress. Shah roodUniversity p 166-173. ## Khatibzadeh. M, Kozehchian .H, Honarvar. A (2011). Survey of main factors in Quality of sport tourism services in Esteghlal and Perspolis Darby. International student university congress. P p 50-59.