مقدمه و هدف: رویکرد انعطاف پزیری مغز، کابردها و دلالتهای زیادی برای افزایش فعالیتهای عصبی و هوشی دارد. از این رو هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش یک دوره حرکات منتخب ریتمیک و بازیهای رایانهای بر هوش اجتماعی نوجوانان دختر میباشد. روش شناسی: جامعه آماری مورد نظر کلیه مدارس دخترانه در سال تحصیلی 93-92 در دامنه سنی 12 تا 18سال استان اصفهان میباشد.که از میان این مدارس 60 دانشآموز به صورت تصادفی انتخاب گردید. در مرحلهی پیش آزمون، سطح هوش اجتماعی نوجوانان با استفاده از پرسشنامه چادنا مورد ارزیابی قرار گرفت. سپس تمام شرکت کنندگان در غالب دو گروه آزمایشی الف، ب و گروه کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایشی الف طی 16 هفته تحت تأثیر برنامهی بازیهای رایانهای و گروه آزمایشی ب نیز تحت تأثیر یک دوره فعالیتهای بدنی منتخب ریتمیک قرار گرفت، گروه کنترل در این مدت هیچ گونه فعالیت خاصی انجام نداد. پس ازپایان دورهی تمرین، تست هوش اجتماعی مجدداً اجرا شد. نتایج بدست آمده در دو مرحله با استفاده از آزمون کوواریانس و آزمون تی مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. یافته ها: نشان داد که در مرحلهی پیش آزمون بین میانگین امتیازات هوش اجتماعی نوجوانان (سه گروه) تفاوت معناداری وجود ندارد، اما در مرحلهی پس آزمون میانگین امتیازات هوش اجتماعی دو گروه آزمایش، بیشتر از گروه کنترل بود(0.05pبحث و نتیجه گیری: مشاوران مدارس و دیگر نهادهای مرتبط با آگاهی از این تحقیق میتوانند نتایج آن را در جهت کمک به خانوادههای مراجعه کننده، که نگران هوش اجتماعی و روابط اجتماعی دختران خود هستند به کارگیرند.
امیرخانی, مرضیه, & سلمان, زهرا. (1395). بررسی تأثیر آموزش یک دوره حرکات منتخب ریتمیک و بازیهای رایانه ای بر هوش اجتماعی نوجوانان دختر. پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی, 12(24), 213-226. doi: 10.22080/jsmb.2016.1288
MLA
مرضیه امیرخانی; زهرا سلمان. "بررسی تأثیر آموزش یک دوره حرکات منتخب ریتمیک و بازیهای رایانه ای بر هوش اجتماعی نوجوانان دختر". پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی, 12, 24, 1395, 213-226. doi: 10.22080/jsmb.2016.1288
HARVARD
امیرخانی, مرضیه, سلمان, زهرا. (1395). 'بررسی تأثیر آموزش یک دوره حرکات منتخب ریتمیک و بازیهای رایانه ای بر هوش اجتماعی نوجوانان دختر', پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی, 12(24), pp. 213-226. doi: 10.22080/jsmb.2016.1288
VANCOUVER
امیرخانی, مرضیه, سلمان, زهرا. بررسی تأثیر آموزش یک دوره حرکات منتخب ریتمیک و بازیهای رایانه ای بر هوش اجتماعی نوجوانان دختر. پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی, 1395; 12(24): 213-226. doi: 10.22080/jsmb.2016.1288