مقدمهوهدف: مصاحبه مستقیم با ورزشکاران نخبه دانش وسیع و کاربردی را در مورد ویژگیهای روانشناختی و روشهای آمادهسازی مرتبط با عملکرد مطلوب فراهم میآورد. هدفِ پژوهش حاضر شناسایی راهبردهای آمادهسازی روانی دروازهبانان نخبه فوتبال ایران بود. روشتحقیق: برای این منظور از روش پژوهش کیفی با رویکرد پدیدارشناسی استفاده شد. در ادامه با هفت نفر از دروازهبانان نخبه فوتبال ایران که سابقه حضور در تیمهای ملی یا حضور در لیگ برتر فوتبال را داشتند، مصاحبه کیفی با رویکرد عمقی، پایان باز و نیمه ساختار یافته به عمل آمد. در این پژوهش راهبردهای مورد نظر در بازههای زمانی حین و بعد از یک رقابت دستهبندی و گزارش شدند. برای تجزیه و تحلیل یافتهها از روش کدگذاری باز، محوری و روش تحلیل سلسله مراتبی استفاده گردید. یافتهها: نتایج تحلیل دادهها نشان داد که مهمترین راهبردهای آمادهسازی روانی و رفتارهای دروازهبانان نخبه در حین یک رقابت شامل چهار مورد راهبردهای تمرکز، تمرکز مجدد، راهکارهای حفظ و ایجاد انگیزه و واکنش به اشتباهات بودند. همچنین راهبرد آمادهسازی مورد استفاده توسط دروازهبانان نخبه برای بعد از یک رقابت شامل خودارزیابی و تجزیه و تحلیل عملکرد بود. بحث و نتیجه گیری: به نظر میرسد با توجه به ماهیت ویژه و اختصاصی نیازها و راهبردهای آمادهسازی روانی ورزشهای گوناگون، شناسایی و فهم عمیق این نیازها میتواند نقطه شروعی برای مشاوره موثر و برنامهریزی برای طراحی مداخلات و برنامههای روانشناختی متناسب با نیاز ورزشکاران باشد.
غفوری, مهدی, خبیری, محمد, & مدنی, یاسر. (1395). راهبردهای آماده سازی روانی دروازهبانان نخبه فوتبال ایران در حین یک رقابت. پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی, 12(24), 147-162. doi: 10.22080/jsmb.2016.1297
MLA
مهدی غفوری; محمد خبیری; یاسر مدنی. "راهبردهای آماده سازی روانی دروازهبانان نخبه فوتبال ایران در حین یک رقابت". پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی, 12, 24, 1395, 147-162. doi: 10.22080/jsmb.2016.1297
HARVARD
غفوری, مهدی, خبیری, محمد, مدنی, یاسر. (1395). 'راهبردهای آماده سازی روانی دروازهبانان نخبه فوتبال ایران در حین یک رقابت', پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی, 12(24), pp. 147-162. doi: 10.22080/jsmb.2016.1297
VANCOUVER
غفوری, مهدی, خبیری, محمد, مدنی, یاسر. راهبردهای آماده سازی روانی دروازهبانان نخبه فوتبال ایران در حین یک رقابت. پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی, 1395; 12(24): 147-162. doi: 10.22080/jsmb.2016.1297