بررسی جامعه‌شناختی عوامل مؤثر بر تمایل به ورزش در سازمان، مورد مطالعه: شرکت برق منطقه‌ای خراسان رضوی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه فردوسی مشهد، گروه علوم اجتماعی

چکیده

مقدمه و هدف: نگاه اجتماعی به وضعیت فعالیتی کارمندان سازمان ها امروزه اهمیت یافته و علت اصلی آن نیز سلامت جسمی و روحی و در نتیجه افزایش بهره وری سازمان است. هدف پژوهش حاضر، بررسی جامعه‌شناختی عوامل مؤثر بر تمایل به ورزش در بین کارمندان شرکت برق منطقه خراسان است.
روش شناسی: روش پژوهش پیمایش بوده و از بین کارمندان رسمی این شرکت تعداد 175 نفر از آنان به روش تصادفی و با توجه به جدول نمونه‌گیری مورگان انتخاب شدند. داده‌ها پس از جمع‌آوری‌شده وارد نرم‌افزار SPSS و مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد، بیشترین پاسخگویان مرد (5/88 درصد)، متأهل (96 درصد)، دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و بدون شغل دوم می‌باشند. پاسخگویان به‌طور متوسط سه ساعت اوقات فراغت داشته و در کل دوره شغلی حدود 9 بار در مسابقات شرکت کرده‌اند. از سوی دیگر آن‌ها به میزان 7 ساعت در هفته ورزش کرده و از اوقات فراغت، فعالیت ورزشی، امکانات ورزشی اداره، کارکنان بخش ورزش و دسترسی به خدمات و درنهایت هزینه‌های فراغتی خود رضایت دارند. بین میزان فعالیت ورزشی و متغیرهای میزان رضایت از سلامت جسمی، اوقات فراغت، فعالیت ورزشی، امکانات ورزشی اداره، دسترسی به امکانات ورزشی، میزان اطلاع‌رسانی و میزان استفاده از امکانات شرکت همبستگی معنادار وجود داشته و ابعاد رضایتی فعالیت ورزشی، اوقات فراغت و دسترسی به امکانات بر تمایل به ورزش در سازمان مؤثر می‌باشد.
بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج این پژوهش میزان فعالیت ورزشی کارمندان مناسب نبوده و این مسئله در ابعاد انگیزه ای و حمایتی بیشتر احساس می گردد. لذاست که سازمان ها در راستای ارتقای سطح سلامت جسمی و روانی کارمندان خود تلاش بیشتری نمایند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات