مقایسه توانایی ادراک دیداری حرکتی و حافظه‌ی کاری در کودکان با اختلال توجه/بیش فعالی و کودکان سالم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه تهران

چکیده

زمینه و هدف: نقص در ادراک دیداری حرکت از جمله موضوع‌هایی است که امروزه در رابطه با اختلالات عصب شناختی مانند نارسایی توجه/ بیش فعالی مطرح می‌شود. این سیستم ادراکی در استخراج اطلاعات کلی حرکت، اغلب به صورت تعیین نسبت اطلاعات اصلی و مفید حرکت (سیگنال) به اطلاعات غیر ضروری و مزاحم (نوفه) عمل می‌کند. این مطالعه به هدف مقایسه ادراک دیداری حرکت در حضور نوفه و نیز حافظه کاری در دو گروه کودکان با نقص توجه/ بیش فعالی و کودکان سالم انجام گردیده است.
روش شناسی: تحقیق حاضر از جمله طرح‌های توصیفی از نوع علی- مقایسه‌ای می‌باشد. نمونه این تحقیق را 25 کودک با اختلال توجه/ بیش فعالی و 25 کودک سالم تشکیل دادند که به صورت در دسترس انتخاب شدند. آزمون‌های تحقیق شامل آزمون ادراک زیستی حرکت و آزمون ادراک نقاط نورانی از آزمون‌های ادراک بصری و آزمون هوش وکسلر به منظور شناسایی حافظه کاری می‌باشد. از شیوه آماری تحلیل واریانس چند متغیره و آزمون تی مستقل در بررسی تفاوت دو گروه استفاده شد.
یافته‌ها: عملکرد دو گروه کودکان با و بدون نارسایی توجه در دو آزمون ادراکی نقاط نورانی و ادراک زیستی حرکت، تنها در شرایط نوفه‌ای در حد متوسط با انسجام 50% متفاوت است. همچنین، نتایج بررسی ادراکی در سه شرایط نوفه‌دار در هر گروه نشان داد که این تفاوت در دو آزمون نقاط نورانی و ادراک زیستی حرکت در گروه کودکان دارای اختلال بیش فعالی/ نقص توجه دیده نمی‌شود. وجود نقص در حافظه کاری در این گروه نیز مشخص گردید (05/0p نتیجه گیری: وجود تفاوت در کودکان با اختلال توجه/ بیش فعالی در زمینه ادراک دیداری حرکت در محیط نویزدار نسبتا پیجیده، نشان می-دهد که توانایی پردازشی این دسته از افراد دچار ضعف می‌باشد و به توجه بیشتری برای پیشگیری از آسیب‌های بعدی نیاز می‌باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات