مقایسه مهارت های حرکتی بنیادی کودکان 7 سالة شهر و روستای کاشان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 سایر

2 هیئت علمی

چکیده

مقدمه و هدف: دوران کودکی در میان دوران زندگی به عنوان مهمترین دوره رشد حرکتی بشمار می‌آید، از مهمترین مراحل رشد حرکتی در این دوران، رشد مناسب مهارت‌های حرکتی بنیادی می‌باشد. هدف از پژوهش حاضر، مقایسة مهارت ‌های حرکتی بنیادی کودکان 7 سالة شهر و روستای کاشان بود.
روش شناسی: در این مطالعه شرکت‌ کنندگان، 53 کودک شهری و 49 کودک روستایی بودند. مهارت ‌های حرکتی بنیادی کودکان با استفاده از "مجموعه آزمون ‌های ارزیابی حرکت کودکان"(M-ABC) سنجیده‌ شد. این آزمون دارای سه خرده‌ آزمونِ چالاکی دستی، مهارت‌ های توپی و مهارت‌ های‌ تعادلی است. برای مقایسة دو گروه در هر یک از این خرده آزمون‌ها و همین ‌طور در نمرة کل آزمون از آزمون تی مستقل استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان می‌دهد که تفاوت بین کودکان شهری و روستایی در دو خرده آزمون چالاکی دستی و مهارت‌ های توپی معنادار نبود. اما، کودکان روستایی در خرده آزمون مهارت های تعادلی و همین ‌طور نمرة کل آزمون برتر بودند.
بحث و نتیجه گیری: نتایج بدست آمده از این پژوهش مبین این است که عوامل فراهم ‌ساز موجود در محیط روستا، تأثیر بسزایی در رشد مهارت ‌های بنیادی کودکان داشته ‌است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات