نقش برنامه ورزشی نود در پیامد های اخلاقی جامعه با تأکید بر مؤلفه احترام

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی دانشگاه پیم نور

2 کارشناس ارشد مدیریت برنامه ریزی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی

چکیده

مقدمه و هدف: هدف این تحقیق بررسی نقش برنامه ورزشی نود در پیامدهای اخلاقی جامعه با تأکید بر مؤلفه احترام از دیدگاه پاسخ دهندگان ورزشی بود.
روش شناسی: روش پژوهش توصیفی- پیمایشی و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری پژوهش شامل خبرنگاران ورزشی، داوران لیگ برتر، مدیران لیگ برتر، کارشناسان مدیریت ورزشی(با درجه دکترا)، کاپیتانان لیگ برتر فوتبال وتماشاگران فوتبال در فصل91-92 بود که 190 نمونه با روش غیرتصادفی و به‌صورت هدفمند انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته‌ای استفاده گردید. مؤلفه‌های پرسشنامه بر اساس محور‌های بازی منصفانه در کمیته بین‌المللی بازی منصفانه تعیین شد. روایی صوری و محتوایی آن به تأیید جمعی از خبرگان رسید و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ (93/0) مورد تأیید قرار گرفت.
یافته ها: نتایج نشان داد میانگین دیدگاه گروه‌های پاسخ‌دهنده در خصوص پیامد اخلاقی مبتنی بر احترام برنامه نود بالاتر از سطح متوسط بود. در میان گروه‌ها در خصوص احترام به مربی، تماشاگر، خبرنگار، قوانین و رفتار محترمانه اختلاف معنی داری وجود نداشت اما در احترام به داور و مدیر اختلاف معنی دار بود. این اختلاف در احترام به داور بین داوران و تماشاگران و در احترام به مدیر بین مدیران و خبرنگاران با تماشاگران نشان داده شد.
نتیجه گیری: تماشاگران نسبت به سایر گروه‌ها نقش مثبت‌تری برای پیامدهای اخلاقی مبتنی بر احترام برنامه نود قایل بودند.

کلیدواژه‌ها


  1.  

    1. Duckrell, J., & McShane, J. (1992). Children's learning difficulties: a cognitive approach. Oxford: Blackwell.
    2. Salman, Z. (2000). The Effects of perceptual-motor training on motor capabilities in children with developmental coordination disorder. Unpublished dissertation. University of Tehran.
    3. Wallace, G., & Mcloughlin, J. A. (1979). Learning disabilities: concepts and characteristics (2nd). Columbus, Ohio.
    4. Afrooz, G. (2010). Introduction to Psychology and Education of Exceptional Children (27th). University of Tehran.
    5. Erden Z, Otman S, Tunay (2004). Is visual perception of hearing-impaired children different from healthy children? Int J Pediat Otorhinolaryngol. 68:281–285.
    6. Beery, K. E. (2004). The Beery-Buktenica developmental test of visual-motor integration (5th).
    7. Rouhani, R. M. (1998). Describe and comparison of the eye-hand coordination in 7-9 years student girls and compare it with available norms. Unpublished master thesis. Faculty of physical education and sport sciences. Kharazmi University.
    8. Myklebust, H. R. (1953). Toward a new understanding of the deaf child. Am Ann Deaf. 98:345-357.
    9. Firouzbakht, M., Ardebili, H. E., Majlesi, F., Rahimi, A., Ansari Dezfooli, M., & Esmailzadeh, M. (2013). Prevalence of neonatal hearing impairment in province capitals. Journal of school public health and institute of public health research. 5(4): 1-9.
    10. Horn, D. L., Fagan, M. K., Dillon, C. M., Pisoni, D. B., Richard, T., & Miyamoto, R. T. (2007). Visual- Motor Integration Skills of Prelingually Deaf Children. Implications for Pediatric Cochlear Implantation. Laryngoscope. 117: 2017–2025.
    11. Farhbod, M., & Minaie, A. (2003). Adaptation and standardization of test of visual-motor skills (revised version). Exceptional Children Research Institute.
    12. Hasanzade, S. (2009). Psychology and education of deaf children. SAMT publication.
    13. Parasnis, I. (1983). Visual Perceptual Skills and Deafness. A research review. Journal Acad Rehabil Audiol. 16:148-160.
    14. Ozcebe, E., Belgin, E., Topçu, M., Oktem, F., Eldem, B., & Ozusta, S. (2008). Visual Evoked Potentials &Visual Motor Perception in Hearing Loss. Asha convention, Chicago.
    15. Myklebust, H. R. (1964). The Psychology of Deafness. (2nd ed). New York, NY: Grune & Stratton Inc.
    16. Gets, M. S., & Vernon, M. C. (1993). Visual Motor Perception in Deaf Students. Am Journal Deafness Rehab. Assoc. 264: pp.37-42.
    17. Savelsberg, G. J. P., Netelenbos, J. B., & Whiting, H. T. A. (1991). Auditory Perception and the Control of Spatially Coordinated action of Deaf and Hearing Children. Journal Child Psychol Psychiatry. 323: pp.489-500.
    18. Wiegersma, P. H, & Van der Velde, A. (1983). Motor Development of Deaf Children. Journal Child Psychol Psychiatry. 24:103–111.
    19. Lawrence, C. (2008). The Guidance in Guidelines for the Assessment and Educational Evaluation of Deaf and Hard-of-Hearing Children in Indiana. Based on 511 IAC Article 7.
    20. Shojaee, R., Hassanzade, S., & Farhbod, M. (2013). Comparative study of visual motor skills in primary school students with normal hearing and depth hearing loss. Unpublished Master thesis. Faculty of psychology and education. University of Tehran.
    21. McKenzie, T. L. Rosengard, P. F. and et al (2000). "The SPARK Programs". San

           Diago State University Foundation.

    1. Sepehri bonab, H. (2003). Comparative fine & groos motor skills children normal                   

           and Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Unpublished Master thesis. Faculty

          of physical education and Sport Science. University of Tehran.         

    1. Magil, R.A. (2012). Motor learning: concepts and applications. Mousavi, M., &

          Shojaei, M. Hanane Publication.

    1. Flapper, B. C. T., Houwen, S. & Schoemaker, M. M. (2006). Fine motor skills and

          effects of methylphenidate in children with attention-deficit-hyperactivity disorder  

          and developmental coordination disorder. Developmental Medicine and Child

          Neurology, 48, 165–169.

    1. 25. Whitmont, S. & Clark, C. (1996). Kinaesthetic acuity and fine motor skills in

         children with attention-deficit–hyperactivity disorder: a preliminary report. Dev Med

         Child Neurol 38: 1091–1098.

    1. 26. Hodge, S R, Murata, N. M. & Porretta, D. L. (1999). Enhancing motor performance

          through various preparatory activities involving children with learning disabilities.    

          Clinical Kinesiology, 53(4), 76–82.

    1. Wade, M. G. (1976). Effects of methylphenidate on motor skill acquisition of

          hyperactive children. Journal of Learning Disabilities, 9, 443–447.