بررسی اثر عوامل کلان بر فساد در فوتبال ایران از طریق میانجی‌های فردی و مدیریتی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه گیلان

2 استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه گیلان

چکیده

مقدمه و هدف: هدف از این پژوهش بررسی اثر عوامل کلان و محیطی بر فساد در فوتبال از طریق میانجی‌های فردی و مدیریتی و ارائه راهکارهایی برای اصلاح یا توقف فساد بود.
روش شناسی: این تحقیق به صورت آمیخته انجام شد و جامعه آماری را کارشناسان، داوران، مربیان، بازیکنان و مدیران فوتبال ایران تشکیل دادند که تعداد 130 نفر به صورت هدفمند و در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته بود که توسط نخبگان و بعد از اعمال نظرات آنان توسط تکنیک دلفی تایید شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار های 19Spss و Smart PLS بهره گرفته شد.
یافته ها: یافته ها نشان داد که عوامل کلان (اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و بین‌المللی) با واسطه عوامل مدیریتی یا فردی و یا به واسطه هر دو عامل بر فساد تاثیرگذار هستند.
بحث و نتیجه گیری: در جمع‌بندی این پژوهش باید گفت که براساس مدل تاییده شده در پژوهش فساد در فوتبال ناشی از علل مختلفی است اما نهایتا توسط مولفه های فردی صورت می‌گیرد و عوامل مدیریتی در بحث فساد در واقع جنبه انتخابی و تصمیم-گیری مربوط به رفتار فساد را شامل می‌شوند.

کلیدواژه‌ها


  1.  

    1. Duckrell, J., & McShane, J. (1992). Children's learning difficulties: a cognitive approach. Oxford: Blackwell.
    2. Salman, Z. (2000). The Effects of perceptual-motor training on motor capabilities in children with developmental coordination disorder. Unpublished dissertation. University of Tehran.
    3. Wallace, G., & Mcloughlin, J. A. (1979). Learning disabilities: concepts and characteristics (2nd). Columbus, Ohio.
    4. Afrooz, G. (2010). Introduction to Psychology and Education of Exceptional Children (27th). University of Tehran.
    5. Erden Z, Otman S, Tunay (2004). Is visual perception of hearing-impaired children different from healthy children? Int J Pediat Otorhinolaryngol. 68:281–285.
    6. Beery, K. E. (2004). The Beery-Buktenica developmental test of visual-motor integration (5th).
    7. Rouhani, R. M. (1998). Describe and comparison of the eye-hand coordination in 7-9 years student girls and compare it with available norms. Unpublished master thesis. Faculty of physical education and sport sciences. Kharazmi University.
    8. Myklebust, H. R. (1953). Toward a new understanding of the deaf child. Am Ann Deaf. 98:345-357.
    9. Firouzbakht, M., Ardebili, H. E., Majlesi, F., Rahimi, A., Ansari Dezfooli, M., & Esmailzadeh, M. (2013). Prevalence of neonatal hearing impairment in province capitals. Journal of school public health and institute of public health research. 5(4): 1-9.
    10. Horn, D. L., Fagan, M. K., Dillon, C. M., Pisoni, D. B., Richard, T., & Miyamoto, R. T. (2007). Visual- Motor Integration Skills of Prelingually Deaf Children. Implications for Pediatric Cochlear Implantation. Laryngoscope. 117: 2017–2025.
    11. Farhbod, M., & Minaie, A. (2003). Adaptation and standardization of test of visual-motor skills (revised version). Exceptional Children Research Institute.
    12. Hasanzade, S. (2009). Psychology and education of deaf children. SAMT publication.
    13. Parasnis, I. (1983). Visual Perceptual Skills and Deafness. A research review. Journal Acad Rehabil Audiol. 16:148-160.
    14. Ozcebe, E., Belgin, E., Topçu, M., Oktem, F., Eldem, B., & Ozusta, S. (2008). Visual Evoked Potentials &Visual Motor Perception in Hearing Loss. Asha convention, Chicago.
    15. Myklebust, H. R. (1964). The Psychology of Deafness. (2nd ed). New York, NY: Grune & Stratton Inc.
    16. Gets, M. S., & Vernon, M. C. (1993). Visual Motor Perception in Deaf Students. Am Journal Deafness Rehab. Assoc. 264: pp.37-42.
    17. Savelsberg, G. J. P., Netelenbos, J. B., & Whiting, H. T. A. (1991). Auditory Perception and the Control of Spatially Coordinated action of Deaf and Hearing Children. Journal Child Psychol Psychiatry. 323: pp.489-500.
    18. Wiegersma, P. H, & Van der Velde, A. (1983). Motor Development of Deaf Children. Journal Child Psychol Psychiatry. 24:103–111.
    19. Lawrence, C. (2008). The Guidance in Guidelines for the Assessment and Educational Evaluation of Deaf and Hard-of-Hearing Children in Indiana. Based on 511 IAC Article 7.
    20. Shojaee, R., Hassanzade, S., & Farhbod, M. (2013). Comparative study of visual motor skills in primary school students with normal hearing and depth hearing loss. Unpublished Master thesis. Faculty of psychology and education. University of Tehran.
    21. McKenzie, T. L. Rosengard, P. F. and et al (2000). "The SPARK Programs". San

           Diago State University Foundation.

    1. Sepehri bonab, H. (2003). Comparative fine & groos motor skills children normal                   

           and Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Unpublished Master thesis. Faculty

          of physical education and Sport Science. University of Tehran.         

    1. Magil, R.A. (2012). Motor learning: concepts and applications. Mousavi, M., &

          Shojaei, M. Hanane Publication.

    1. Flapper, B. C. T., Houwen, S. & Schoemaker, M. M. (2006). Fine motor skills and

          effects of methylphenidate in children with attention-deficit-hyperactivity disorder  

          and developmental coordination disorder. Developmental Medicine and Child

          Neurology, 48, 165–169.

    1. 25. Whitmont, S. & Clark, C. (1996). Kinaesthetic acuity and fine motor skills in

         children with attention-deficit–hyperactivity disorder: a preliminary report. Dev Med

         Child Neurol 38: 1091–1098.

    1. 26. Hodge, S R, Murata, N. M. & Porretta, D. L. (1999). Enhancing motor performance

          through various preparatory activities involving children with learning disabilities.    

          Clinical Kinesiology, 53(4), 76–82.

    1. Wade, M. G. (1976). Effects of methylphenidate on motor skill acquisition of

          hyperactive children. Journal of Learning Disabilities, 9, 443–447.