اثر تمرین قبل از خواب شبانه بر تحکیم مؤلفه‌های "دقت" و "زمان‌بندی" مهارت حرکتی ظریف

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد تربیت بدنی

2 استادیار رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران

3 دانشجوی دکتری کنترل حرکتی دانشگاه تهران

چکیده

هدف و زمینه پژوهش: عوامل مختلفی در فرآیند شکل‌گیری حافظه رویه‌ای حائز اهمیت می‌باشند که از آن جمله می‌‌توان به مقدار تمرین و فرآیند تحکیم (ارتقاء و تثبیت) اشاره کرد. از این رو، هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثر سه جلسه تمرین در مقایسه با یک جلسه تمرین قبل از خواب شبانه، بر ارتقاء مؤلفه‌های دقت و زمان‌بندی پاسخ در مهارت حرکتی متوالی زمان‌بندی شده و تثبیت آن مولفه ها در روز بعد بود.
روش شناسی: این مطالعه نیمه تجربی و در آن از طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون در دو شرایط تمرینی، استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشجویان دانشگاه حکیم سبزواری در دامنه سنی 25-19 سال بود. سپس 32 دانشجوی راست دست باکیفیت خواب مطلوب انتخاب و بر اساس آزمون‌های مهارت حرکتی ظریف دست و انگشتان پردو و زمان‌سنج واکنش ساده به دو گروه همگن تقسیم شدند. آزمودنی‌ها تحت دو شرایط تمرینی مختلف در روز اول به تمرین تکلیف مورد نظر پرداختند و در روز دوم در آزمون های باز آزمایی شرکت کردند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها، از آزمون آماری تحلیل واریانس مختلط در سطح معناداری 05/0= α استفاده شد.
یافته ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد، تفاوتی بین سه جلسه تمرین در مقایسه با یک جلسه تمرین قبل از خواب شبانه بر ارتقاء مولفه های دقت و زمان‌بندی پاسخ و تثبیت آنها در روز بعد وجود ندارد.
نتیجه گیری: افزایش تعداد جلسات تمرینی قبل از خواب شبانه، راهکار مناسبی برای اثر بخشی خواب شبانه در مهارت های حرکتی ظریف نمی باشد.لذا به مربیان و معلمین توصیه می گردد، برای جلوگیری از اتلاف وقت، صرف هزینه و خستگی ناشی از تمرین زیاد، یک جلسه تمرین قبل از خواب شبانه را مد نظر قرار دهند.
واژگان کلیدی: دقت، تحکیم، مهارت حرکتی ظریف، خواب شبانه

کلیدواژه‌ها


  1. #

    1.Walker MP, Brakefield T, Seidman J, Morgan A, Hobson JA, Stickgold R. Sleep and the time course of motor skill learning. Learn Mem. 2003b; 10(4):275-84.

    2.Jancke L, Gaab N, Wustenberg T, Scheich H, Heinze HJ. Short-term functional plasticity in the human auditory cortex: An fMRI study. Brain Res, Cogn, Brain Res. 2001;12(3): 479-85.

    3.Karni A, Meyer G, Jezzard P, Adams MM, Turner R. Ungerleider LG. Functional MRI evidence for adult motor cortex plasticity during motor skill learning. Nature. 1995; 14, 377(6545):155-8.

    4.Karni A, Bertini G. Learning perceptual skills: Behavioral Probes Into Adult cortical plasticity. Curr, Opin, Neurobiol. 1997; 7(4):530-5.

    5.Rattoni FB. Escobar M. Neurobiology of learning. International handbook of psychology (ed. K. Pawlik and M. Rosenzweig), Vol. xxxii. Sage Publications Ltd., London, UK

    6.Fischer S, Hallschmid M, Elsner AL, Born J. Sleep forms memory for finger skills. Proc. Natl. Acad. Sci. 3,99(18):11987-91.

    7.Gais S, Plihal W, Wagner U, Born J. Early sleep triggers memory for early visual discrimination skills. Neuroscience. 2000; 3(12): 1335–39.

    8.Karni A, Tanne D, Rubenstein BS. Askenasy JJ, Sagi D. Dependence on REM sleep of overnight improvement of a perceptual skill. Science. 1994; 265(5172): 679–82.

    9.Stickgold R, Whidbee D, Schirmer B, Patel V, Hobson JA. Visual discrimination task improvement: A multi-step process occurring during sleep. J. Cogn. Neurosci. 2000b; 12(2): 246-54.

    10.Walker MP, Brakefield T, Morgan A, Hobson JA, Stickgold R. Practice with sleep makes perfect: Sleep dependent motor skill learning. Neuron. 2002; 35(1): 205-11

    11.Walker MP. A refined model of sleep and the time course of memory formation. Behavioral and Brain Sciences. 2005; 28(1):51-64.

    12.Brashers-Krug T, Shadmehr R, Bizzi E. (1996). Consolidation in human motor memory. Nature. (1996). 382(6588): 252-5.

    13.Stickgold R, James L, Hobson JA. Visual discrimination learning requires sleep after training. Nat. Neurosci. 2000a; 3(12):1237–38.

    14.Walker MP, Stickgold R. Sleep-Dependent Learning and Memory Consolidation. Neuron. 2004; 30; 44(1):121-33.

    15.Shahabi kaseb M, Mehrjoo M, Damavandi M, Stiri Z. [The effect of time of training and night sleep on enhancement of "accuracy" and "timing" components of fine motor skill]. Motor behavior. 2011; 6(19): 185-204. (Persian)

    16.Siengsukon, C.F. & Boyd L.A. (2009). Does Sleep Promote Motor Learning? Implications for Physical Rehabilitation. Physical Therapy. Journal of The American Physical Therapy Association, PHYS THER, 89(4), 370-83.

    17.Emkani M, Khanjani N. Sleep quality and its related factors in the inter-city bus drivers. Military Medicine. 2011; 14(2): 137-141. (Persian)

    18.Desai K, Kene K, Doshi M, More S. Normative data of Purdue Pegboard on Indian population. The Indian Journal of Occupational Therapy. 2004; 3.

    19.Gudberg CH, Wulff K, Johansen-Berg H. [Sleep-depend ent motor memor y consolid ation in olde r adu ltsdepends on task demands]. Neurobiology of Aging. 2015; 36: 1409-1416.

    20.Stickgold R, Walker M.P. [Sleep-dependent memory consolidation and reconsolidation]. Sleep Medicine. 2007; 8: 331–343

    21.Walker M.P. Sleep-Dependent Memory Processing (REVIEW)]. Harv Rev Psychiatry. 2008. 16(5).

    22.Mantua R, Baran  B, Spencer R.M.C. [Sleep benefits consolidation of 23.visuo-motor adaptation learning in older adults]. Exp Brain Res. 2016; 234: 587.

    1. Yan, Jin H, Bruce Abernethy, and Xiaojian Li. [The effects of ageing and cognitive impairment on on‐line and off‐line motor learning]. Applied Cognitive Psychology. 2010; 24: 200-12.
    2. Mehranian A, Shahabi Kaseb M.R, Stiri Z. [The Effect of Proprioceptive Neuromuscular Facilitation on Consolidation of Fine Motor Skills: Preliminary Study]. Journal of Paraedical Sciences and Rehabilitation. 2016; 5(2): 82-89.

    26.Shahabi k M, namazi zade M, Vaez mousavi M. [The effect of different training conditions (the intraction of practice organization and distribution) individual characteristics and level of task difficulty on determining the amount of training (frequency and passage of time) in acquisition of fine motor skill]. Reasearch in sport management and motor behavior. 2012; 3(19):35-54.(Persian).

    27.Song S, James H, Howard J r, Darlene V H. [Sleep Does Not Benefit Probabilistic Motor Sequence Learning]. The Journal of Neuroscience. 2007;  27(46): 12475–12483.

    28.Donchin O, Sawaki L, Madupu G, Cohen L G, Shadmehr R. [Mechanisms influencing acquisition and recall of motor memories]. Journal of Neurophysiology. 2002; 88(4):2114-2123.#