تأثیر کانونی نمودن توجه از طریق خودگفتاری آموزشی بر یادگیری مهارت سرویس کوتاه بدمینتون

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه شهید چمران اهواز

چکیده

هدف و زمینه پژوهش: خودگفتاری روشی مناسب جهت مداخله برای بهبود عملکرد ورزشکاران می‌باشد که اجراکنندگان به شکل آشکار یا پنهان به کار می‌برند تا بر اجرا اثر گذاشته و باعث تقویت آن شوند. هدف این پژوهش بررسی اثر خودگفتاری آموزشی همراه با کانونی نمودن توجه بر یادگیری مهارت سرویس کوتاه بدمینتون می‌باشد.
روش‌شناسی: روش ‌اجرای‌ این پژوهش نیمه تجربی و طرح آن شامل پیش‌آزمون، پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این تحقیق دانش آموزان ابتدایی پسرانه اهواز بودند که 36 نفر با دامنۀ سنی 10 تا 11 سال به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. شرکت‌کنندگان بر اساس نمرات پیش‌آزمون به‌صورت همگن در 3 گروه 12 نفری کنترل، خودگفتاری با کانون توجه درونی و خودگفتاری با کانون توجه بیرونی قرار گرفتند.
یافته‌ها: نتایج مقایسه‌ی بین گروه‌های ‌آزمایشی و کنترلی اثر معناداری را نشان نداد و تنها خودگفتاری ‌توانست بین دو کانون توجه تفاوت ایجاد کند که گروه خودگفتاری با کانون توجه بیرونی عملکرد بهتری نسبت به گروه خودگفتاری با کانون توجه درونی داشتند.
نتیجه‌گیری: هرچند خودگفتاری نتوانست بین گروه‌های آزمایش و کنترل تفاوت ایجاد کند ولی استفاده از خودگفتاری سبب افزایش اعتمادبه‌نفس، توجه و تلاش بیشتر شد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


  1. #

    1.Walker MP, Brakefield T, Seidman J, Morgan A, Hobson JA, Stickgold R. Sleep and the time course of motor skill learning. Learn Mem. 2003b; 10(4):275-84.

    2.Jancke L, Gaab N, Wustenberg T, Scheich H, Heinze HJ. Short-term functional plasticity in the human auditory cortex: An fMRI study. Brain Res, Cogn, Brain Res. 2001;12(3): 479-85.

    3.Karni A, Meyer G, Jezzard P, Adams MM, Turner R. Ungerleider LG. Functional MRI evidence for adult motor cortex plasticity during motor skill learning. Nature. 1995; 14, 377(6545):155-8.

    4.Karni A, Bertini G. Learning perceptual skills: Behavioral Probes Into Adult cortical plasticity. Curr, Opin, Neurobiol. 1997; 7(4):530-5.

    5.Rattoni FB. Escobar M. Neurobiology of learning. International handbook of psychology (ed. K. Pawlik and M. Rosenzweig), Vol. xxxii. Sage Publications Ltd., London, UK

    6.Fischer S, Hallschmid M, Elsner AL, Born J. Sleep forms memory for finger skills. Proc. Natl. Acad. Sci. 3,99(18):11987-91.

    7.Gais S, Plihal W, Wagner U, Born J. Early sleep triggers memory for early visual discrimination skills. Neuroscience. 2000; 3(12): 1335–39.

    8.Karni A, Tanne D, Rubenstein BS. Askenasy JJ, Sagi D. Dependence on REM sleep of overnight improvement of a perceptual skill. Science. 1994; 265(5172): 679–82.

    9.Stickgold R, Whidbee D, Schirmer B, Patel V, Hobson JA. Visual discrimination task improvement: A multi-step process occurring during sleep. J. Cogn. Neurosci. 2000b; 12(2): 246-54.

    10.Walker MP, Brakefield T, Morgan A, Hobson JA, Stickgold R. Practice with sleep makes perfect: Sleep dependent motor skill learning. Neuron. 2002; 35(1): 205-11

    11.Walker MP. A refined model of sleep and the time course of memory formation. Behavioral and Brain Sciences. 2005; 28(1):51-64.

    12.Brashers-Krug T, Shadmehr R, Bizzi E. (1996). Consolidation in human motor memory. Nature. (1996). 382(6588): 252-5.

    13.Stickgold R, James L, Hobson JA. Visual discrimination learning requires sleep after training. Nat. Neurosci. 2000a; 3(12):1237–38.

    14.Walker MP, Stickgold R. Sleep-Dependent Learning and Memory Consolidation. Neuron. 2004; 30; 44(1):121-33.

    15.Shahabi kaseb M, Mehrjoo M, Damavandi M, Stiri Z. [The effect of time of training and night sleep on enhancement of "accuracy" and "timing" components of fine motor skill]. Motor behavior. 2011; 6(19): 185-204. (Persian)

    16.Siengsukon, C.F. & Boyd L.A. (2009). Does Sleep Promote Motor Learning? Implications for Physical Rehabilitation. Physical Therapy. Journal of The American Physical Therapy Association, PHYS THER, 89(4), 370-83.

    17.Emkani M, Khanjani N. Sleep quality and its related factors in the inter-city bus drivers. Military Medicine. 2011; 14(2): 137-141. (Persian)

    18.Desai K, Kene K, Doshi M, More S. Normative data of Purdue Pegboard on Indian population. The Indian Journal of Occupational Therapy. 2004; 3.

    19.Gudberg CH, Wulff K, Johansen-Berg H. [Sleep-depend ent motor memor y consolid ation in olde r adu ltsdepends on task demands]. Neurobiology of Aging. 2015; 36: 1409-1416.

    20.Stickgold R, Walker M.P. [Sleep-dependent memory consolidation and reconsolidation]. Sleep Medicine. 2007; 8: 331–343

    21.Walker M.P. Sleep-Dependent Memory Processing (REVIEW)]. Harv Rev Psychiatry. 2008. 16(5).

    22.Mantua R, Baran  B, Spencer R.M.C. [Sleep benefits consolidation of 23.visuo-motor adaptation learning in older adults]. Exp Brain Res. 2016; 234: 587.

    1. Yan, Jin H, Bruce Abernethy, and Xiaojian Li. [The effects of ageing and cognitive impairment on on‐line and off‐line motor learning]. Applied Cognitive Psychology. 2010; 24: 200-12.
    2. Mehranian A, Shahabi Kaseb M.R, Stiri Z. [The Effect of Proprioceptive Neuromuscular Facilitation on Consolidation of Fine Motor Skills: Preliminary Study]. Journal of Paraedical Sciences and Rehabilitation. 2016; 5(2): 82-89.

    26.Shahabi k M, namazi zade M, Vaez mousavi M. [The effect of different training conditions (the intraction of practice organization and distribution) individual characteristics and level of task difficulty on determining the amount of training (frequency and passage of time) in acquisition of fine motor skill]. Reasearch in sport management and motor behavior. 2012; 3(19):35-54.(Persian).

    27.Song S, James H, Howard J r, Darlene V H. [Sleep Does Not Benefit Probabilistic Motor Sequence Learning]. The Journal of Neuroscience. 2007;  27(46): 12475–12483.

    28.Donchin O, Sawaki L, Madupu G, Cohen L G, Shadmehr R. [Mechanisms influencing acquisition and recall of motor memories]. Journal of Neurophysiology. 2002; 88(4):2114-2123.#