اثر هشت هفته تمرین های ادراکی-حرکتی بر رشد اجتماعی کودکان کم توان ذهنی 6 تا 11 سال

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد/دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران

2 ریاست دانشکده تربیت بدنی/دانشگاه الزهرا (س)

3 استادیار گروه تربیت بدنی/دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران

چکیده

چکیده
زمینه و هدف: کودکان کم‌توان ذهنی دارای مشکلات زیادی در زندگی اجتماعی خود هستند. لذا پژوهش حاضر با هدف ارزیابی اثر بخشی هشت هفته تمرین‌های ادراکی-حرکتی بر رشد اجتماعی دانش آموزان کم نا‌توانی ذهنی انجام شد.
روش‌شناسی: روش تحقیق از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون پس آزمون همراه با گروه کنترل است. شرکت‌کنندگان شامل 30 نفر دانش آموز کم‌توان ذهنی تربیت‌پذیر بامیانگین سنی 25/1±07/10بودند. قبل و بعد از تمرینات ادراکی-حرکتی، رشد اجتماعی با استفاده از پرسشنامه رفتار سازشی وایلند ارزیابی شد، که روایی آن برابر با 81/0 و پایایی آن برابر با 73/0بود. ضمن اینکه دوره تمرینی هشت هفته، هفته ای سه جلسه و هر جلسه به مدت 45 دقیقه بود. با توجه به اینکه مؤلفه های رشد اجتماعی مورد نظر بوده است (بیش از یک متغیر مورد بررسی قرار گرفت) تجزیه و تحلیل داده ها به روش تحلیل کوواریانس چند متغیره انجام شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که از بین زیرمقیاس‌های رشد اجتماعی فقط ریز مقیاس ارتباط در اثر تمرینات ادراکی- حرکتی بهبود معناداری نیافت. اما سایر زیر مقیاس‌های رشد اجتماعی (خودیاری عمومی، خودیاری در خوردن، خودیاری در پوشیدن، خود‌ رهبری یا خود جهت دهی، مسائل شغلی، حرکت و جنبش، اجتماعی بودن) در اثر تمرینات بطور معناداری ارتقاء یافتند.
نتیجه‌گیری: می‌توان گفت: تمرین‌های ادراکی – حرکتی استفاده شده در این پژوهش می‌تواند اثر مطلوبی در افزایش بهره رشد اجتماعی کودکان کم‌توان ذهنی داشته باشد.

کلیدواژه‌ها


 
1-Attarzadea husseini.R, Sohrabi.M (2007). The attitude and  tendency of Mashhad people to motor and sports  activities, Quarterly of Olympic , 15 Year. No37;pp37-47.   [Persian]
2-Haghdost A, Sadeghirad B(2006) Misanalysis Of Hypertension In Iran: Journal Of Kerman University Of Medical Sciences  Supplement To Spring. Dec;13: 64[Persian]
3-Mozaffari.A.A(2002). Describes the attitude and orientation for people in Iran to motor activities and sports .National Research Project:Tehran(Persian)
4-Namazizadea.M, Salahshoor.B,(2001). General Physical Education.Vol 14. Tehran. Samt. P1[Persian]  
5-Mazaheri.M.M(2006). Culture and Sports. the First Congress of New approaches to physical education and sports science. Azad university. [Persian]  
6-Ghareh.M.A(2004). Iran publicsport statusandits comparison with the number of selected countriesin the world; Ph.D. Thesis, Tehran; Faculty of Physical Education. University of Teacher Education. [Persian]   
7-John R  S, Karin  A P & russel R P. motivation factors associated with sports program participation in middle school students: Journal of adolescent Health. 2006. Dec;38(6) :696-703
8-Cavanaugh.   C.  A. Student Attitudes towards Physical Activities in Physical  Education: Skill and Fitness for Life Course. Sport Discus. 1995. Dec;3: 12-97
9-Momtazbakhsh, M. and Fakor, Y.(1386). The strategies to promote and developing the sport for all of Women Police University , Police Science Quarterly, Year  9 , No. 10, pp. 53- 62
10-Bayie. M(2008). Compare motivated participation of women and men in Mashhad to sport.  Master Thesis. Azad university Of Mashhad. [Persian]  
11-Mollayeekoohi.M(2005)Effects Of Suggested program “sports for all ” On
  Fitness  Physical female college students.  Master Thesis. university Of  Gilan. [Persian]
12-Safania.A.M(2006) Mode of passing Leisure time of students of Islamic Azad UniversityScience and Research Branch. Master Thesis. university Of  Tehran. [Persian]
 13-Taghavitakyar.A(2006)Reviews THE Condition Of Socio-economic and motivations of participants in “sports for all ”. Master Thesis. university Of  Gilan. [Persian]
14-Ahadi.H(2008) investigation and comparison of tendency to sport for all in Faculty members of Shahid Chamran university of Ahvaz. Master Thesis. Shahid Chamran university of Ahvaz. [Persian]
15-Keshkar,S.(2015)Determination Indicators and how to measure the effectiveness of programs of sport (Sport for all). Journal of Management and motor behavior. N21(11) .PP113-132[Persian]
16-Asefi.A.A.Khabiri.M.Asadi.H.Godarzi.M(2014)investigation Organizational factors affecting the institutionalization of sport in Iran. Journal of Management and motor behavior. N20(10) .PP63-76[Persian]
17-Ramazaninejad.R.Shafiei.S.Shafiei.M.Dehpanah.S(2009) Compare motivation in everyday sports activities among various groups in Shiraz. Journal of Management and motor behavior. N9(5) .PP75-81[Persian]
18-Dahestani.M. Mahmoodi.A. Homanian.D. Khanzadea.M(2011) the investigation to Prioritization  of Motivation for participating  Tehran, recreational sports and public. Proceedings of the National Conference recreation. [Persian]
19-Pender  N J  O, Bar  Or B  Wilk , S  Mitchell.(2002)  Self-efficacy and perceived exertion of girls during exercise:  Nursing Research.    Dec; 51: 86-91.
20- Kolt, G.S., Driver, R.P., & Giles, L.C. (2004). "Why older Australians participate in exercise and sport".Journal Aging Phys, Vol.12(2), PP:185-98.
21-Kaczynski, A., and K.A. Henderson (2007). “Environmental Correlates of Physical Activity: A Review of Evidence about Parks and Recreation”,Leisure Sciences, 29.
22-Prins, Richard G., Sigrid M, Mohnen., Frank J, van Lenthe., Johannes, Brug., & Anke, Oenema. (2012).Are neighbourhood social capital and availability of sports facilities related to sports participation among Dutch adolescents?. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, Vol.9(90), PP:2-11.
23- Huang, H., Brad R, Humphreys. (2012) . Sports participation and happiness: Evidence from US micro data. Journal of Economic Psychology, Vol.33, PP:776-793
24- Ghareh.M.A. Shajia.R(2006) Investigated challenges and obstacles facing sports for all in Iran with emphasis on human resources and management. Seventh National Conference of Physical Education. [Persian]
25-Atghia,N(2004).Modeling National of sports for all in Iranian women. the First International Congress on Sport Sciences, Universities Caspian Sea. [Persian]
26-Kashef.M.M. Araghi.M(2011) Challenges facing the sport for all and recreation in Iran and strategies. Collection Scholars of National Recreation Conference[Persian]
27-Thøgersen-Ntoumani,C. 2009. An ecological model of predictors of stages of change for physical activity in Greek older adults. Scand J Med Sci ports. 19 : 286-96
28-John R S, Karin A P, russel, R. Pmotivation factors associated with sports program participation in middle school students: Jurnal of adolescent Helth. 2006 Dec;38(6):696-703
29- Sayedameri.M.H. Gorbanberdi. M.A(2012) Explain techniques to attract and increase citizen participation in sport For all and recreation programs. Sports management and physical sciences researches. Vol.4(2), PP:23-34. [Persian]
30- Community Sports Committee of the Sports Commission (2009). Consultancy Study on Sport for all Participation Patterns of Hong Kong People in Physical Activities, The Chinese University of Hong Kong, Department of Sports Science and Physical Education, p: 32.
31-Moazzenahmadi.L(2012)investigation the quality of services and
Customers  like to participate again in women's fitness class Razavi Khorasan Province. . Master Thesis. university of Shomal[Persian]
32- Sadeghi Borujerdi, S., shahlayi, J. (2011).staff Effectiveness of physical education and sport organization.Management studies. [Persian]