تأثیر سن و کانون توجه تکلیف فراقامتی بر تعادل

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه تهران

2 دانشیار، گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

مقدمه و هدف: تعادل و تکالیف فراقامتی از قابلیت‌های مهم در زندگی عادی و فعّالیّت‌های ورزشی کودکان است که همواره اهمّیّت کانون توجه در آن مورد بحث است. لذا هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر کانون توجه تکلیف فراقامتی بر تعادل در دختران 4 تا 6 ساله و 9 تا 11 ساله بود.
روش‌شناسی: در این پژوهش 90 دختر شرکت داشتند که به صورت تصادفی، به سه گروه توجه بیرونی، درونی و کنترل تقسیم شدند. از آزمودنی‌ها خواسته شد که با استفاده از دستورالعمل‌های ارائه شده روی تکلیف فرا قامتی تعادل خود را حفظ کنند. دستورالعمل‌ها در ارتباط با توجه به میله‌ای که به صورت افقی در دست داشتند (توجه بیرونی)، توجه به دست‌های خود (توجه درونی)، و بدون دستورالعمل (کنترل)، بودند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که در هر دو ردۀ سنی، توجه بیرونی تکلیف فراقامتی منجر به یادگیری معنادار تعادل گردید.
نتیجه‌گیری: این یافته‌ها از بکارگیری دستورالعمل توجه بیرونی به عنوان راهبردی کارآمد در بهبود یادگیری کودکان حمایت می-کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


  1. Wulf, G. 2007. Attention and motor skill learning. Human Kinetics.
  2. Schmidt, R.A, Wrisberg, C.A. 2008. Motor learning and performance: A situation-based learning approach: Human Kinetics.
  3. Payne, VG,. Isaacs, LD. 2016. Human motor development: A lifespan approach. Routledge.
  4. Stoffregen, TA,. Pagulayan, RJ,. Bardy, BtG,. Hettinger, LJ. 2000. Modulating postural control to facilitate visual performance. Human Movement Science.

19(2):203-20.

  1. Kurtz, LA. 2007. Understanding motor skills in children with dyspraxia, ADHD, autism, and other learning disabilities: A guide to improving coordination. Jessica Kingsley Publishers.
  2. Cheatum, BA,. Hammond, AA. 2000. Physical activities for improving children's learning and behavior: A guide to sensory motor development. Human Kinetics.
  3. Haywood, K,. Getchell, N. 2014. Life Span Motor Development 6th Edition. Human kinetics.
  4. Lei, W-H,. Huang, C-Y. 2015. The learning effects of attention focus on postural-suprapostural task. Physiotherapy. 101:e856-e7.
  5. Rochester, L,. Galna, B,. Lord, S,. & Burn D. 2014. The nature of dual-task interference during gait in incident Parkinson’s disease. Neuroscience. 2014;265:83-94.

10. McNevin, N,. Weir, P,. Quinn, T. 2013. Effects of attentional focus and age on suprapostural task performance and postural control. Research Quarterly for Exercise and Sport. 84(1):96-103.

  1. Kunju Kunju, J. 2013. The effect of attentional focus on a supra postural task in hemiplegic gait. Electronic Theses and Dissertations. 4894.
  2. Lambrecht, SGM. 2010. 2010. Attentional focus on supra-postural tasks affects postural control: Neuromuscular efficiency and sway characteristics. Electronic Theses and Dissertations. 263.
  3. Olivier, I,. Palluel, E,. Nougier, V. 2008. Effects of attentional focus on postural sway in children and adults. EXP BRAIN RES. 185(2):341-5.
  4. Wulf, G,. Mercer, J,. McNevin, N,. & Guadagnoli, MA. 2004. Reciprocal influences of attentional focus on postural and suprapostural task performance. Journal of Motor Behavior. 36(2):189-99.
  5. Wulf, G,. Weigelt, M,. Poulter, D,. & McNevin, N. 2003. Attentional focus on suprapostural tasks affects balance learning. The Quarterly Journal of Experimental Psychology Section A. 56(7):1191-211.
  6. Shahsavar, M,. Sohrabi, M., Taheri, H. 2012. The effects of internal and external focus of attention’s instructions of suprapostural task on performance and learning of postural control. Journal of Motor Behavior and Sport Psychology. 7:523-31. [Persian]
  7. Wulf, G. 2013. Attentional focus and motor learning: A review of 15 years. Journal of Motor Behavior and Sport Psychology. 6(1):77-104.
  8. Gravetter Lori, Fredeick J,. B. Forzano, Lori-Ann. 3rd.ed.c2009. Research methods for the behavioral sciences. Human kinetics.
  9. Miller, SJ. 2010. A Biomechanical Analysis of the Anterior Balance Reach Test. Human kinetics.
  10. Reiman, MP,. Manske RC. 2009. Functional testing in human performance. Human kinetics.
  11. Schmidt, R,. Lee, T. 2011. Motor control and learning: A behavioral emphasis: Human Kinetics Publishers. 60-150.
  12. Davids, KW,. Button, C,. Bennett, SJ. 2008. Dynamics of skill acquisition: A constraints-led approach. Human Kinetics.