تحلیل روند محیط شناسی راهبردی گردشگری ورزشی اصفهان بر اساس مدل STEEPV

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان

2 کارشناس ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)

3 دانشگاه مازندران -دانشکده تربیت بدنی

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف تحلیل روند محیط شناسی راهبردی گردشگری ورزشی شهر اصفهان بر اساس مدل STEEPV انجام گردید.
روش شناسی روش این پژوهش توصیفی- تحلیلی است که به روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری کلیه اعضاء هیئت علمی و دانشجویان مدیریت ورزشی، مدیران دفاتر مسافرتی، کارشناسان مربوطه‌ در سازمان‌های ورزشی شهر اصفهان بودند. تعداد جامعه آماری مورد نظر 483 نفر گزارش شد که با توجه به فرمول کوکران تعداد 215 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. با توجه به مطالعات کتابخانه‌ای پرسشنامه در دو بخش برای بررسی عوامل در اختیار و عوامل خارج از اختیار گردشگری ورزشی شهر اصفهان با استفاده از نظرات اساتید طراحی و توزیع گردید. پس از تأیید روایی صوری پرسشنامه‌ها توسط متخصصین، برای تجزیه و تحلیل یافته‌های این تحقیق از ماتریس استراتژیک استفاده گردیده است.
یافته ها: نتایج نشان داد که از مهمترین عوامل اجتماعی: افزایش سهم گردشگری ورزشی در اوقات فراغت مردم با توجه به علاقه آنان به گردشگری ورزشی؛ فناورانه: استفاده از قابلیت‌های فضای مجازی در توسعه گردشگری ورزشی؛ اقتصادی: سعی در جهت افزایش سرمایه‌گذاری در گردشگری ورزشی؛ بوم شناسی: توسعه گردشگری ورزشی در جهت بهبود وضعیت محیط زیست؛ از لحاظ سیاسی: تلاش در جهت بهبود وضعیت در مجامع بین‌المللی و ارزش‌ها: استفاده از فرهنگ و هویت شهر جهت افزایش انگیزه ورزشکاران در گردشگری ورزشی است.
نتیجه گیری: به طور کلی می توان اذعان نمود بهتر است ورزش اصفهان، اقدماتی در خصوص چالشهای پیش رو داشته و از استراتژیهای مناسب در رسیدن به اهداف استفاده نماید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


  1. #اسدی ح، پورنقی ا، افتخاری ا، فلاحی ا. (1394). "مطالعه ابعاد عینی امنیت در گردشگری ورزشی ایران و عملکرد سازمان های ورزشی در تأمین و توسعه آن". نشریه مدیریت ورزشی دانشگاه تهران،1394، دوره 7، شماره 1، صص 1-15.
  2. حمیدی م ، رضوی م، امیرنژاد س، شفیع زاده ش، فضلی ا. (1389). "تبیین استراتژی گردشگری ورزشی کشور (ایران)". نشریه پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، 1389، دوره 6، شماره 12، صص 51-68.
  3. فراهانی ا، اصفهانی ن، زارعی م، خالقی آرائی ح. (1393)." نقش مقاصد در توسعة صنعت گردشگری ورزشی در یک دورة پنج ساله در امارت ابوظبی". نشریه مدیریت ورزشی دانشگاه تهران.1393، دوره ششم، شماره دوم، صص 215-230.
  4. گوهر رستمی، حمید رضا. کوزچیان، هاشم. امیری، مجتبی. هنری، حبیب(1391). "گونه شناسی ذینفعان و مدیریت استراتژیک آنها درسیستم ورزش کشور". مطالعات مدیریت ورزشی.1391، 5(19): 959-971.
  5. مبینی دهکردی علی، حیدری حامد. (1393). "مبانی دانش محیط شناسی راهبردی". انتشارات صفار. چاپ اول. 1393، ص 43.
  6. منزوی، مسعود، سرجه پیما، علی. (1386). "محیط شناسی راهبردی بر اساس روش تحلیل روند و مدل STEEP (V). " ماهنامه نگرش راهبردی.1386، شماره 85-86.
  7. نظری رسول، احسانی محمد، حمیدی مهرزاد، سالاری محسن.(1393). "تدوین و معرفی منظرهای راهبردی اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان از طریق مدل دیوید"، مدیریت ورزشی،1393، 6، شماره 1، بهار، صص 157-172.
  8. نظری، رسول. یغمایی، لیلا. (1395). "سند راهبردی آمایش سرزمینی بخش ورزش استان اصفهان". نشریه مدیریت ورزشی دانشگاه تهران.1395، 5(8): صص 683-698.
  9. Abraham S. (2005). "Stretching Strategic Thinking". Strategy and Leadership. 2005; 33(5): pp5-12.
  10. Dmitrieva, D. Ilinova, A. Kraslawski, A. (2017). "Strategic management of the potash industry in Russia". esources Policy,2017;52(1):pp 81-89.
  11. Elbanna, Said. (2016). "Managers' autonomy, strategic control, organizational politics and strategic planning effectiveness: An empirical investigation into missing links in the hotel sector". Tourism Management,2016; 52(1): pp210-220.
  12. Elbanna, Said. Eid, Kamel, Hany. (2015). “Measuring hotel performance using the balanced scorecard: A theoretical construct development and its empirical validation". International Journal of Hospitality Management. 2015; 51 (1): 105–114.
  13. Elbanna, Said. Child, Dayan,Mumin. (2015). " A Model of Antecedents and Consequences of Intuition in Strategic Decision-making: Evidence from Egypt". Long Range Planning.2015; 46(1-2):149-176.
  14. Ferkins, Lesley. Shilbury, Daivid. (2015). "Board strategic balance: An emerging sport governance theory". Sport Management Review, 2015; 18(4).pp 489-500.
  15. Jeanquart Miles, Sandra. Clieaf, Mark Van. (2017). "Strategic fit: Key to growing enterprise value through organizational capital". Business Horizons, 2017;60(1): pp 55-65
  16. Karagozoglu, Necmi. (2017). "Antecedents of team performance on case studies in a strategic management capstone course". The International Journal of Management Education,2017; 15(1): pp13-25.
  17. Kennelly, Toohey, Kristine. (2014).  "Strategic alliances in sport tourism: National sport organizations and sport tour operators". Sport Management Review. 2014; 17(4):pp407–418.
  18. Nazari R, PourAbedi (2013). "Development of Perspectives and Strategic Planning in Sport". Management and Administrative Sciences Review.2013; pp: 104-113.
  19. Oboyle, Ian. (2015). "Developing a performance management framework for a national sport organization". Sport Management Review, 2015;18(2): pp308-316.
  20. OBrien, D.,  &  Chalip,  L . (2008) . " Sport  events  and  strategic  leveraging: Pushing towards the triple bottom lin In A. Wood side & D. Martin (Eds.) ", Tourism management: Analysis ,behavior and strategy.2008; 318–338.
  21. Ramírez, Rafael. Selsky, John W.(2016.). “Strategic Planning in Turbulent Environments: A Social ecology Approach to Scenarios". Long Range Planning, 2016; 49(1): pp 90-102.
  22. Shapira , Hila. Ketchie, Adela. Nehe, Meret. (2017). "The integration of Design thinking and strategic Sustainable Development". Journal of Cleaner Production, 2017;140(1): pp 277-287.
  23. Victor, Dennis. Agamuthu,P.(2014). "Policy trend of strategic environmental assessment in Asia". Environmental Science & Policy,2014; 41(1):pp 63-76.
  24. Wonyoung K, Ho Mun J, Matthew W, Dan D. (2015). "Evaluating the perceived social impacts of hosting large-scale sport tourism events: Scale development and validation". Tourism Management, 2015;48(1), 21-32.#