مقایسه اثر یک دوره برنامة تمرینی ایروبیک و عملکردی بر تعادل ایستا و پویای دانش آموزان نیمه شنوا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نجف آباد، ایران

2 کارشناس ارشد علوم ورزشی، گرایش رفتار حرکتی، فارغ التحصیل دانشگاه آزاد خوراسگان ، دبیر آموزش و پرورش، کرمان، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر مقایسه دو روش تمرینی ایروبیک و عملکردی بر تعادل ایستا و پویای دانش آموزان نیمه شنوا بود. روش شناسی: روش پژوهش از نوع نیمه تجربی است که به‌صورت میدانی از طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون اجرا شد. از بین دانش آموزان نیمه شنوای استان کرمان تعداد 48 شرکت‌کننده نیمه شنوا که شرایط ورود به پژوهش را داشتند به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. شرکت‌کنندگان به‌صورت تصادفی در سه گروه 16 نفری (ایروبیک، عملکردی و کنترل) قرار گرفتند. شرکت‌کنندگان در دو گروه تجربی به مدت هشت هفته، سه روز در هفته و هر جلسه 60 دقیقه تمرین را انجام دادند. تعادل ایستا با استفاده از آزمون خطای تعادل و تعادل پویا با استفاده از آزمون تعادل ستاره اندازه‌گیری شد. برای تجزیه‌وتحلیل نتایج با استفاده از نرم افزار spss از تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد دو روش تمرینی ایروبیک و عملکردی بر تعادل ایستا و پویای افراد نیمه شنوا اثر معنادار داشت، اما در تعادل پویا و ایستا بین دو روش تمرینی تفاوت معناداری مشاهده نشد. نتیجه گیری: استفاده از این دو روش تمرینی ضمن کسب مزایای فیزیولوژیک حاصل از این دو روش تمرینی شرایط بهبود و ارتقای تعادل افراد نیمه شنوا را، با توجه به مناسب و جذاب بودن این دو روش تمرینی، بخصوص روش تمرینی ایروبیک، در پی خواهد داشت.

کلیدواژه‌ها


  1. Daneshmandi H.(2012).effect of 8 week program core stability training on hearing disabled students. Sports Med.7(3):14-22( inpesian).
  2. Myklebust H.(1953).Towards a ndw understanding of the deaf child. Am Ann Deaf.98,:345-57.
  3. Siegel J, Marchetti M, Tecklin J.(1991).Age-related balance changes in hearing-impaired children. Phys Ther.71:183-9.
  4. Northern J, Downs M.(10989). Hearing in children. ed r, editor. São Paulo: Manole.
  5. Olusola A, Faderera A, Adepoju, Chidozie E, Mbada.(2014).Static and dynamic balance in school children with and without hearing impairment. J Exp Integr Med.4(4):245-8.
  6. Renato de Souza Meloa b, Andrea Lemosa, Carla Fabiana da Silva Toscano Mackyc,, Maria Cristina Falcão Raposoa d, Karla Mônica Ferraza.(2012).Postural control assessment in students with normalhearing and sensorineural hearing loss. Braz J Otorhinolaryngol.81(4):431-8.
  7. Tsimaras VK, Kyriazis DA, Christoulas KI, Fotiadou EG, Kokaridas DG, Angelopoulou NA.(2010). The effect of a traditional dance training program on the physical fitness of adults with hearing loss. J Strength Cond Res.24(4):1052-8. PubMed PMID: 20300019. Epub 2010/03/20. eng.
  8. Venkadsan R, Finita G, Deepa J.(2012).Effect of exercise intervention on vestibular related impairment in hearing-impaired children. Alexandria Journal of Medicine.68 (4):646-52.
  9. Jafari z, Malayer S, Reza zadeh N, Heidari F, Hajifaraji M. (2010). Reviewing the performance of dynamic and static balance in children with congenital severe to profound hearing loss. Research Center Tehran: University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences(inpersian).

10.Morsh J.(1936).Motor performance of the deaf. Comparative psychological monograph.13:1- 51.

  1. Effgen SK.(1981). Effect of an exercise program on the static balance of deaf children. Phys Ther.61(6):873-7. PubMed PMID: 7243886.
  2. Gayle G, Pohlman R.(1990).Comparative study of the dynamic, static, and rotary balance of deaf and hearing children. Percept Mot Skills.70:883-8.
  3. O'Sullivan, Susan B.(2007). Physical Therapy 5th Edition. glossary: F.A. Davis Company.
  4. Manini T, Marko M, VanArnam T, Cook S, Fernhall B, Burke J, et al.(2007).Efficacy of resistance and task-specific exercise in older adults who modify tasks of everyday life. The Journals of Gerontology Series A: Biological Sciences and Medical Sciences.62(6):616-23.
  5. Thompson CJ, Cobb KM, Blackwell J.(2007).Functional training improves club head speed and functional fitness in older golfers. J Strength Cond Res.21(1):131.
  6. Rosendah lE.(2006).Fall prediction and high-intensity functional exercise programme to improve physical functions and to prevent falls amongolder people living in residential care facilities. Clin Rehabil.6(21):130-41.
  7. Sadeghi H, Mousavi i, Nick nabavi H.(2013). Sports Biomechanics laboratory guide. Tehran: hattmi(inpersian).
  8. Johnson, Nelson.(1979). Fitness testing. Stork balance Stand Test Practical Measurements for Evaluation in Physical Education. edition t, editor.
  9. Sadeghi H, Noori S.(2015).Reliability Assessment of Functional Balance Tests in Endomorph Healthy Women 24-34 years old. Scientific Journals Management System.13(10):1-15.
  10. Kinzey S, Armstrong C.(1998).The reliability of the star – excursion test in assessing dynamic balance. J Orthop Sports Phys Ther.27(5):356-60.
  11. Sadeghi h, norozi h, karimi asle a, montazer m.(2008).Functional Training Program Effect on Static and Dynamic Balance in Male Able-bodied Elderly. Iranian Journal of Ageing.3(2):565-71(in persian).
  12. Kornatz K, W., Christou E, A., Enoka R, M.(2005). Practice reduces motor unit discharge variability in a hand muscle and improves manual dexterity in old adults. J Appl Physiol.98(6):2072-80.
  13. Karni A, Meyer G, Jezzard P, Adams M, Turner R, Ungerleider L.(1995).Functional MRI evidence for motor cortex plasticity during motor skill learning. Nat Biotechnol.377:155-8.
  14. Carrol T, Barry B, Riek S, Carson R.(2001).Resistance training enhances the stability of sensorimotor coordination. Proc Biol Sci.268:221-7.
  15. Jensen J, Marstrand P, Nielsen J.(2005).Motor skill training and strength training are associated with different plastic changes in the central nervous system. J Appl Physiol.99:1558-68.
  16. De Bruin ED, Murer K.(2007).Effect of additional functional exercises on balance in elderly people. Clin Rehabil.21(2):112-21.
  17. Wollacott M, Shumway Cook A.(1990).Changes in posture control across the life span: a systems approach. J Geriatr Phys Ther.70:799-867.
  18. Chung EJ, Kim JH, Lee BH.(2013). The Effects of Core Stabilization Exercise on Dynamic Balance and Gait. J Phys Ther Sci.25(7):803-6. PubMed PMID: 24259857.
  19. Kal, Kamp ECnAvd, Houdijk JnA, H.(2013).External attentional focus enhances movement automatization: A comprehensive test of the constrained action hypothesis. Human Movement Science.
  20. Hossner E-J, Ehrlenspiel F.(2010). Time-referenced effects of an internal vs. external focus of attention on muscular activity and compensatory variability. Front Psychol.1. English.
  21. Ribeiro AdSB, Pereira JS.(2005).Balance improvement and reduction of likelihood of falls in older women after Cawthorne and Cooksey exercises. Braz J Otorhinolaryngol.71(1):38-46.

32.Abbaspourany m, shariatzadeh m, Lotfi G, Naghavi Al Hoseiny j.(2016).the effect of balance & strength exercise training on static balance and isometric strength in girl students with mental retardation. Motor Behavior 8(23):33-48.