مدل ساختاری بهینه تاثیر ابعاد امنیت بر توسعه گردشگری ورزش های بومی- سنتی از دیدگاه گردشگران خارجی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 هیات علمی دانشگاه گنبد کاووس

2 هیات علمی دانشگاه مازندران

چکیده

مقدمه و هدف: در دهه اخیرگردشگری ورزشی به عنوان درآمدزا‌ترین حوزه صنعت گردشگری، تاثیر چشمگیری بر ساختار فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جوامع داشته است. یکی از مهمترین عوامل درتوسعه و رونق صنعت گردشگری، احساس امنیت گردشگری می‌باشد . لذا هدف از تحقیق حاضر طراحی مدل تاثیر ابعاد امنیت بر حضور مجدد گردشگری ورزشی ایران از دیدگاه گردشگران خارجی می‌باشد.
روش‌شناسی: جامعه آماری تحقیق شامل کلیه گردشگران غیرایرانی حاضر در فستیوال ورزش‌های بومی و محلی استان گلستان می‌باشد که از بین آنها تعداد (81n=) گردشگربه صورت نمونه‌گیری در دسترس به عنوان نمونه آماری تحقیق انتخاب شدند. به منظور جمع آوری داده‌ها از پرسشنامه تمایل به بازگشت شانک(2006) و پرسشنامه محقق ساخته امنیت گردشگری که کیفیت امنیت را در ابعاد امنیت جسمانی،امنیت مالی، امنیت حمل و نقل، امنیت تغذیه‌ای و امنیت مسابقه‌ای مورد ارزیابی قرار می‌دهد، استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها، آزمون پیرسون، آزمون رگرسیون و همچنین نرم افزار AMOS جهت ترسیم تحلیل مسیر ساختاری تحقیق استفاده گردید.
یافته‌ها: نتایج تحلیل مسیر نشان داد که امنیت مسابقه‌ای(64/0=β) و امنیت فیزیکی(53/0=β)، بیشترین تاثیر را بر حضور مجدد گردشگران داشتند(05/0≥P). همچنین بر اساس نتایج آزمون رگرسون، مولفه امنیت مسابقه‌ای(028/0Sig=و562/0β=) و امنیت فیزیکی (037/0Sig =و471/0β=) متغیرهای اصلی پیش‌بین حضور مجدد گردشگران در فستیوال‌های آینده بودند.
بحث و بررسی: حضور مجدد گردشگران بستگی به ایجاد موفقیت‌آمیز ابعاد مختلف امنی در باشگاه‌های ورزشی دارد که این این هدف از طریق بهبود و ارتقاء مهارتها، دانش، شایستگی و اثربخشی سازمان‌های برگزاری مسابقات حاصل می‌گردد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات