تبیین نقش تفکر انتقادی و مهارت های ارتباطی بر ارتقاء برند شخصی بازیکنان لیگ برتر فوتبال ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه میبد، میبد، ایران.

2 استادیار مدیریت ورزشی، گروه علوم ورزشی، موسسه آموزش عالی علوم و فناوری سپاهان، اصفهان، ایران.

3 دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران.

چکیده

هدف: مدیریت برند شخصی برای ورزشکاران و هم سازمان‌های ورزشی بسیار ضرورت دارد. بنابراین؛ با توجه به اهمیت برند شخصی برای ورزشکاران، هدف از این پژوهش تبیین مدل تأثیر تفکر انتقادی و مهارت‌های ارتباطی میان فردی بر ارتقاء برند شخصی بازیکنان لیگ برتر فوتبال ایران می‌باشد.
روش‌شناسی: جامعه آماری پژوهش حاضر شامل 288 نفر از بازیکنان لیگ برتر فوتبال ایران (جام خلیج فارس) بود. که بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعداد نمونه پژوهش حاضر 165 نفر برآورد شد. این پژوهش از نوع علّی و به شیوه پیمایشی اجرا گردید. ابزار اصلی اندازه‌گیری آزمودنی‌ها پرسشنامه‌های تفکر انتقادی، مهارت‌های بین فردی و برند شخصی ورزشکاران بودند. روایی محتوایی ابزار تحقیق با تأیید نظر 10 نفر از خبرگان و اساتید مدیریت ورزشی و پایایی پرسشنامه‌ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ با مقادیر به ترتیب 88/0، 86/0 و 92/0 مورد تأیید قرار گرفت.
یافته‌ها: یافته‌های حاصل از تحلیل داده‌ها به کمک روش حداقل مربعات جزئی (PLS)، نشان داد که تفکر انتقادی بر برند شخصی و مهارت‌های بین فردی بازیکنان لیگ برتر فوتبال ایران تأثیر معناداری دارد. همچنین مهارت‌های بین فردی بر برند شخصی ورزشکاران تأثیر معناداری دارد.
نتیجه‌گیری: بنابراین؛ می‌توان نتیجه گرفت که با به کارگیری شیوه مناسب و مطلوب تفکر انتقادی در بازیکنان لیگ بر فوتبال ایران، شاهد توسعه و ارتقاء مهارت‌های ارتباطی و برند شخصی در بازیکنان لیگ برتر فوتبال ایران خواهیم بود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات