پیش‌بینی هوش هیجانی بر اساس تسلط ربع‌های مغزی در ورزشکاران دختر رشته های تیمی و انفرادی مقطع اول متوسطه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مربی تربیت بدنی

2 عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند

چکیده

مقدمه و هدف: هوش هیجانی و سبک‌های شناختی حاصل عملکرد سیستم لیمبیک و نیمکره‌های مغز می‌باشد اما ارتباط بین این دو در ورزشکاران هنوز مشخص نیست. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه تسلط ربع‌های مغزی و هوش هیجانی ورزشکاران دختر رشته‌های تیمی و انفرادی مقطع اول متوسطه بود.
روش‌شناسی: پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود و جامعه آماری آن شامل 200 نفر از دانش آموزان ورزشکار المپیاد دانش‌آموزی در رشته‌های تیمی و انفرادی بودند که با استفاده از جدول مورگان تعداد 131 دانش‌آموز به‌صورت نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای اندازه‌گیری پژوهش شامل پرسشنامه‌های تسلط مغزی هرمن و هوش هیجانی شات بود. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد (05/0 < P)
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش حاضر نشان داد که بین تسلط ربعهای مغزی C و A با عاملهای ارزیابی از هیجانات، مهارت‌های اجتماعی و کاربرد هیجانات ارتباط مثبت و معنی‌داری وجود دارد و ربع مغزی A و C توانستند به شکل معناداری هوش هیجانی را در ورزشکاران انفرادی پیش‌بینی کند و بر اساس مدل ربع‌های مغزی هرمن، هوش هیجانی بیشتر حاصل عملکرد نیمکره چپ و سیستم لیمبیک سمت راست می‌باشد.
بحث و نتیجه‌گیری: با استفاده از تقویت ربع‌های مغزی A و C در ورزشکاران رشته‌های انفرادی می‌توان انتظار پیشرفت هوش هیجانی و به‌تبع آن بهبود عملکرد ورزشی در ورزشکاران رشته‌های انفرادی را داشت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات