مقدمه و هدف: هوش هیجانی و سبکهای شناختی حاصل عملکرد سیستم لیمبیک و نیمکرههای مغز میباشد اما ارتباط بین این دو در ورزشکاران هنوز مشخص نیست. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه تسلط ربعهای مغزی و هوش هیجانی ورزشکاران دختر رشتههای تیمی و انفرادی مقطع اول متوسطه بود. روششناسی: پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود و جامعه آماری آن شامل 200 نفر از دانش آموزان ورزشکار المپیاد دانشآموزی در رشتههای تیمی و انفرادی بودند که با استفاده از جدول مورگان تعداد 131 دانشآموز بهصورت نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای اندازهگیری پژوهش شامل پرسشنامههای تسلط مغزی هرمن و هوش هیجانی شات بود. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد (05/0 < P) یافتهها: یافتههای پژوهش حاضر نشان داد که بین تسلط ربعهای مغزی C و A با عاملهای ارزیابی از هیجانات، مهارتهای اجتماعی و کاربرد هیجانات ارتباط مثبت و معنیداری وجود دارد و ربع مغزی A و C توانستند به شکل معناداری هوش هیجانی را در ورزشکاران انفرادی پیشبینی کند و بر اساس مدل ربعهای مغزی هرمن، هوش هیجانی بیشتر حاصل عملکرد نیمکره چپ و سیستم لیمبیک سمت راست میباشد. بحث و نتیجهگیری: با استفاده از تقویت ربعهای مغزی A و C در ورزشکاران رشتههای انفرادی میتوان انتظار پیشرفت هوش هیجانی و بهتبع آن بهبود عملکرد ورزشی در ورزشکاران رشتههای انفرادی را داشت.
حسینی, بی بی مریم, & ثقه الاسلامی, علی. (1399). پیشبینی هوش هیجانی بر اساس تسلط ربعهای مغزی در ورزشکاران دختر رشته های تیمی و انفرادی مقطع اول متوسطه. پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی, 16(32), 13-1. doi: 10.22080/jsmb.2020.11240.2508
MLA
بی بی مریم حسینی; علی ثقه الاسلامی. "پیشبینی هوش هیجانی بر اساس تسلط ربعهای مغزی در ورزشکاران دختر رشته های تیمی و انفرادی مقطع اول متوسطه". پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی, 16, 32, 1399, 13-1. doi: 10.22080/jsmb.2020.11240.2508
HARVARD
حسینی, بی بی مریم, ثقه الاسلامی, علی. (1399). 'پیشبینی هوش هیجانی بر اساس تسلط ربعهای مغزی در ورزشکاران دختر رشته های تیمی و انفرادی مقطع اول متوسطه', پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی, 16(32), pp. 13-1. doi: 10.22080/jsmb.2020.11240.2508
VANCOUVER
حسینی, بی بی مریم, ثقه الاسلامی, علی. پیشبینی هوش هیجانی بر اساس تسلط ربعهای مغزی در ورزشکاران دختر رشته های تیمی و انفرادی مقطع اول متوسطه. پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی, 1399; 16(32): 13-1. doi: 10.22080/jsmb.2020.11240.2508