شناسایی عوامل موثر بهبود کیفیت تدریس دروس عملی تربیت بدنی در آموزش عالی به روش تحلیل سلسله مراتبی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه شمال، آمل، ایران

2 دانشگاه مازندران

10.22080/jsmb.2020.13144.2734

چکیده

هدف از این تحقیق عوامل موثر بهبود کیفیت تدریس دروس عملی تربیت بدنی در آموزش عالی به روش تحلیل سلسله مراتبی می باشد که پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه اجراء توصیفی-پیمایشی می باشد. همچنین از نظر داده ها در زمره پژوهش های آمیخته، طرح اکتشافی متوالی قرار دارد. جامعه آماری شامل کلیه مدیران و مسئولان آموزشی دانشکده های تربیت بدنی (دانشکده های هدف) و اعضای هیئت علمی دانشکده های تربیت بدنی استان های شمال غربی کشور شامل دانشگاه های تبریز، ارومیه، اردبیل، سنندج و زنجان می باشد. در بخش کیفی، داده های جمع آوری شده از بررسی متون با استفاده از تحلیل محتوا (نوع توصیفی) و داده های جمع آوری شده از طریق مصاحبه به روش تحلیل محتوا و استخراج مقوله ها انجام شد و در بخش کمی با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته حاصل نظر متخصصین با 29 گویه که روایی ان به روش متخصص سنجی و پایای با استفاده از مقایسات زوجی تایید شد استفاده و در نهایت از آزمون تحلیل سلسله مراتبی (به منظور استخراج و رتبه بندی ابعاد و مولفه های تدریس حرفه ای با کیفیت) استفاده شد. با توجه به یافته ها در بین عوامل تاثیر گذار عامل مهارت ورزشی بالاترین تاثیر را بر کیفیت تدریس حرفه ای دروس عملی تربیت بدنی اساتید دانشگاه ها دارد همچنین عوامل آموزش و تدریس در رتبه دوم، عامل امکانات سوم و عامل فردی و انگیزشی-اجتماعی کمترین تاثیر گذاری را دارند. همچنین در بین شاخص های موثر بر کیفیت تدریس حرفه ای دروس عملی تربیت بدنی شاخص های آموزش مبتنی بر مفاهیم، الگوهای آموزش حرکات بدنی، حقوق و مزایای استاد، وضعیت امادگی جسمانی دانشجویان، وضعیت امادگی جسمانی استاد جهت اجرای مهارت، دارای بیشترین تاثیر گذاری بر کیفیت تدریس دروس عملی تربیت بدنی بودند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


  1. بابایی جذابه، سکینه و داریس، جمیله.1389. بررسی و شناسایی عللا فت تحصیلی در درس منطق و فلسفه پای هی سوم رشته ی ادبیات و علوما نسانی منطقه بندرا مام خمینی (ره). فصلنامه آموزش معارف اسلامی، دوره 23،شماره2،صص:44-50.
  2. بازرگان عباس( 1381 ). ارزشیابی آموزشی، چاپ دوم، سمت.
  3. جوادی پور محمد و همکاران( 1386 ). "نظرگاهها، رویکردها و الگوهای طراحی برنامه درسی تربیت بدنی دوره ابتدایی"، اندیشه های نوین تربیتی، دوره 3، شماره 3 و 4
  4. حسین پناه، مهدی(1394). دیدگاه های مختلف پیرامون نقشی تکلیفی معلمان در فرایند تدریس با کیفیت، دومین کنفرانس ملی و نهمین همایش ارزیابی کیفیت نظام های دانشگاهی، صص 29-8..
  5. رمضانی نژاد رحیم و همکاران( 1388 ). "بررسی نیازهای آموزشی درس تربیت بدنی و ورزش مدارس . متوسطه ایران"، مدیریت ورزشی(حرکت)، شماره 23
  6. رمضانی نژاد رحیم( 1382 ). تربیت بدنی در مدارس، چاپ اول، سمت.
  7. سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ( 1383 ). راهنمای برنامه درسی تربیت بدنی در دوره متوسطه، وزارت آموزش و پرورش.
  8. سلطانی اصغر و همکاران( 1389 ). "بررسی دیدگاه اعضای هیأت علمی در خصوص برنامه درسی آموزش علوم مبتنی بر ویژگیهای ماهیت علم"، پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، شماره.56
  9. سلطانی بیات، هادی پور مژگان( 1380 ). "بررسی مشکلات و تنگناهای موجود در درس تربیت بدنی آموزشگاههای استان چهارمحال و بختیاری"، فصلنامه پژوهشی، شماره یک، وزارت آموزش وپرورش.
  10. شعبانی ،حسن ، 1385، مهارتهای آموزشی روشها و فنون تدریس ، تهران ، سمت .
  11. شعبانی بهار غلامرضا و همکاران( 1386 ). "نظرسنجی و نیاز سنجی از دانشآموزان در خصوص 1383 "، حرکت، شماره - درس تربیت بدنی در مدارس متوسطه شهرستان ملایر در سال تحصیلی 84-.33
  12. شعبانی ورکی، ب.، و قلی زاده، ه.(1387). مطالعه کیفیت تدریس در دانشگاه، مجله پژوهش و برنام هریزی در آموزشعالی2(9):47-62.
  13. شیخ محمود و همکاران( 1387 ). سنجش و اندازهگیری در تربیت بدنی و علوم ورزشی، بامداد کتاب، چاپ جهارم.
  14. صدیق معروفی، شهنام؛ محمدی، آیین، موسوی، سید مسعود و رعد آبادی، مهدی(1393). تعیین مهم ترین مولفه های موثر بر اثربخشی تدریس یک استاد دانشجویان کارشناسی ارشد، فصلنامه مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، دوره نهم، شماره سوم. صص 66-58.
  15. عندلیب، بهاره و احمدی، غلامرضا(1386). میزان بکارگیری معیارهای تدریس اثربخش در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوارسگان از نظر دانشجویان، فصلنامه دانش و پژوهش علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوارسگان، شماره پانزدههم، صص 82-67.
  16. قهرمانی، م.، عارفی، م. و جمشیدی، ل.(1387). بررسی تاثیر ارزشیابی پایان نیمسال بر عملکرد آموزشی اعضای هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی طی سا لهای تحصیلی 80 - 1379 تا 85 - 1384 . فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزشعالی(48).1-26.
  17. کبریایی، ع.، رودباری، م.، رخشانی نژاد، م. و رضا میرلطفی، پ. (1384). ارزیابی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از کیفیت خدمات آموزشی ارایه شده به آنان. طبیب شرق، 7(2).132-146.
  18. مجتهدی حسین، دلاور علی( 1381 ). "بررسی و شناخت علل گرایش و عدم گرایش دانشآموزان دختر و پسر سراسر کشور به ورزش"، چکیده مقالات پنجمین همایش ملی تربیت بدنی و علوم ورزشی، چاپ اول، پژوهشکده تربیت بدنی وزارت علوم.
  19. معصومی، میر مظفر و همکاران.01386). بررسی علل افت تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه شهر خرم آباد در درس ریاضی. مجله ریاضیات کاربردی. واحد لاهیجان. سال چهارم. شماره 14.صص:75-88.
  20. مهبودی، احسان الله(1389). مقایسه عوامل موثر بر افت تحصیلی دانش آموزان از دیدگاه دبیران، والدین و دانش آموزان دارای افت تحصیلی در مدارس متوسطه ناحیه 3 شیراز در سال تحصیلی 89-88. پایان‌نامه . دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی ‌واحد مرودشت - دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
  21. مهدی پور عبدالرحمن و همکاران( 1388 ). "شناسایی و توصیف موانع اجرای روشهای فعال تدریس تربیت بدنی از دیدگاه دبیران مرد و زن مدارس راهنمایی نواحی چهارگانه اهواز"، پژوهش در علوم ورزشی، شماره 23
  22. میرزا محمدی ، محمد حسن ، 1383 ، کتاب ارشد ، تهران ، پوران پژوهش
  23. میزانی، م.، خبیری، م. و سجادی، ن.(1390). بررسی توانای یهای دانشجویان کارشناسی ارشد تربیت بدنی و کیفیت راهنمایی استادان در نوشتن پایان نامه. فصلنامه پژوهش و برنام هریزی در آموزش عالی64. 134-111.
  24. نیک روز، ل.، روزی طلب، م.، رایگان شیرازی،ع.، نق یزاده ،م. و تقوی، (1391). بررسی عوامل بازدارنده اجرای طر حهای تحقیقات دانشجویی از دیدگاه دانشجویان. مجله دانشگاه علوم پزشکی فسا2(6). 3-319.
  25. Bonnie S. Monessen (2003). Teaching middle school physical education, second edition, Human kinetics.
  26. Bruce W. Deacon (2001). Physical education review report, http: //www.bced.gov.bc.ca
  27. Devlin M, Samarawickrema G. The criteria of effectiveteaching in a changing higher education context. Higher Education Research and Development. 2010;29(2):111-24.
  28. Donna chun et al (2005). A Comparison of Health education and physical activity practices in four regions of the Hawaiian Island of Oahu, Californian, Journal of health promotion, V3, N 1.
  29. Hughes, M. (2004). The Relationships between Research and Teaching in Higher Education–a review of the literature (1990–2002). Occasional paper, (2).
  30. Jenkins, A. (2000). The relationship between Teaching and Research: where does geography stand and deliver?. Journal of Geography in Higher Education 24(3): 325- 351.
  31. Keating Xiao fen, Silverman Stephen (2004). Teacher’s use of fitness tests in school Based physical education programs, measurement in physical education and exercise science, vol 8, issue 3.
  32. Lindsay, R., and R. Breen.(2002). Academic Research and Teaching Quality: the views of undergraduate and postgraduate students. Studies in Higher Education. 27(3):309-327.
  33. Lui, S. & Meng, L., (2009). Perceptions of teachers, students and parents of the characteristics of good teachers: A cross-cultural comparison of china and the United States. Educational, Assessment, Evaluation and Accountability, 21.313-328
  34. Nehring V. Nursing Clinical teacher effectiveness inveiliry. Application Study of the charact teristics of best worst clinical teachers a perceived by Nursing faculty and students journal of Advanced Nursing. 15 . 934-940, 1990.
  35. Petrovici, M., A., (2012). Effective methods of learning and teaching: a sensory approach, 3rd World conference on learning, teaching and educational leadership, 93, 146–150
  36. Polk, J. A. (2006). Traits of effective teachers. Arts Education policy Review, 107(4): 23-29.
  37. Ruslin A. and Zalizan Mohd J.,Teaching and Learning Styles in Higher Education Institutions: Do They Match?, Procedia Social and Behavioral Sciences 7, 2010, pp.680–684.
  38. Sutkin G, Wagner E, Harris I, et al. What makes a good clinical teacher in medicine? A review of the literature. Academic Medicine. 2008;83(5):452-66.
  39. Wan, N., Howard, N., & Alan, W. (2010). School experience influences on preservice teachers evolving beliefs about effective teaching. Teaching and teacher Education, 26, 278-289.