طراحی و تبیین مدل تصویر برند شخصی ورزشکاران در ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

2 دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران، ایران

چکیده

مقدمه و هدف: امروزه برندسازی برای شخصیت‌های ورزشی همانند برندسازی محصولات مختلف افزایش یافته و اهمیت زیادی پیدا کرده است. بر این اساس، طراحی و تبیین مدل تصویر برند شخصی ورزشکاران در جامعه ایرانی به عنوان هدف این تحقیق درنظر گرفته شده است.
روش شناسی: روش انجام این تحقیق توصیفی- پیمایشی بود. جامعه این تحقیق را 110 نفر از اساتید، اعضای هیأت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی بودند که در حوزه بازاریابی ورزشی تخصص داشته‌اند. روش نمونه‌گیری به صورت هدفمند بود. ابزار اندازه‌گیری تحقیق پرسشنامه محقق‌ساخته بود که بر اساس ویژگی‌های ورزشکاران ایرانی طراحی گردید. تجزیه و تحلیل داده‌ها نیز به کمک نرم افزار SPSS 23 و Smart-PLS صورت گرفت.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد عوامل برقراری ارتباط، مسئولیت اجتماعی، الگو بودن، جذابیت، رفتار جوانمردانه، قابل اعتماد بودن، سبک زندگی، بدن آماده، سبک رقابتی و جایگاه بین‌المللی به ترتیب بیشترین تأثیر را در تصویر برند شخصی ورزشکاران دارند.
بحث و نتیجه گیری: نتایج نشان داد انتخاب برند شخصی ورزشکاران در توسعه بازاریابی محصولات داخلی و حمایت از تولیدات داخلی می‌تواند جایگاه بسیار مهمی برای صحه‌گذاری آن‌ها داشته باشد، اما لازمه آن توجه به ارزش والای انسان و خصوصاً ورزشکاران است که مسئولیت مهمی در ارائه ارزش‌های اخلاقی و رفتاری و اصول جوانمردی و پهلوانی به جامعه برعهده دارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


  1.  

    1. Rahimnia, F. Fatemi, S.Z. (1391). Studying the Mediator Role of Customer Based Brand Equity in Successful Customer Relationship and Brand Image of Five Star Hotels in Mashhad. Journal of new marketing research, 2(1), 73-92. (Persian)
    2. Azizi, Sh. Darvishi, Z. Namamian, F. (1390). Investigating the Factors Determining the Brand Value by Financial Approach in Companies Acquired in Tehran Stock Exchange. Journal of Business Management Perspective. 39, 9-23. (Persian)
    3. Tavakoli, H. Jafari, H. (1391). Internet Branding, Indexed on the website: www.softgozar.com
    4. Ghareh, M. Zakerian, A, Zakerian, A. (1395). Prioritization of the Academic Websites of Payame Noor University with Determination of their position in the world. Communication Management in Sports Media, 3(12), 59-68.
    5. Gilchrist, P. (2005). Local heroes or global stars. In L. Allison (Ed.), The global politics of sport: The role of global institutions in sport (pp. 107–126).
    6. Berry, L. L. (2000). Cultivating service brand equity. Journal of the academy of Marketing Science28(1), 128-137.
    7. Aaker, D. A., & Equity, M. B. (1991). Capitalizing on the Value of a Brand Name. New York28, 35-37.
    8. Keller, K. L. (1993). Conceptualizing, measuring, and managing customer-based brand equity. the Journal of Marketing, 1-22.
    9. Rein, I., Kotler, P., & Shields, B. R. (2007). The elusive fan: Reinventing sports in a crowded marketplace. McGraw Hill Professional.
    10. Gladden, J. M., & Funk, D. C. (2001). Understanding brand loyalty in professional sport: Examining the link between brand associations and brand loyalty. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship3(1), 54-81.
    11. Shank, M. D., & Lyberger, M. R. (2014). Sports marketing: A strategic perspective. Routledge.
    12. Thomson, M. (2006). Human brands: Investigating antecedents to consumers' strong attachments to celebrities. Journal of marketing70(3), 104-119.
    13. Till, B. D. (2001). Managing athlete endorser image: The effect of endorsed product. Sport Marketing Quarterly10(1), 35-43.
    14. Carter, E. (2009). Athlete social responsibility (ASR): A grounded theory inquiry into the social consciousness of elite athletes. professional communication masters of arts, Royal Roads University.
    15. Kang, C., Bennett, G., & Peachey, J. W. (2016). Five dimensions of brand personality traits in sport. Sport Management Review19(4), 441-453.
    16. Mullin, B. J., Hardy, S., & Sutton, W. (2014). Sport Marketing 4th Edition. Human Kinetics.
    17. Pringle, H., & Binet, L. (2005). How marketers can use celebrities to sell more effectively. Journal of Consumer Behaviour4(3), 201-214.
    18. Cronin, J. M. (2003). The effects of celebrity endorsers on attitudes towards the advertisement, brands and purchase intentions(Doctoral dissertation, PHD Dissertation, university of Albany: New York).
    19. Esmaeili, M. (1390). Investigating the presence of sports and artistic figures in advertising. Jam-e-Jam newspaper, Wednesday, 30 Azar. (Persian)
    20. Office of Advertising and Information of the Ministry of Guidance. (1389). The presence of artists and athletes in the promotion of Iranian goods and products is prohibited: http://www.ad.gov.ir/news/15516.
    21. Hovland, C. I., Janis, I. L., & Kelley, H. H. (1953). Communication and persuasion; psychological studies of opinion change. New Haven: Greenwood Publishing Group”. Pp.111.114.
    22. Close, A. G., Moulard, J. G., & Monroe, K. B. (2011). Establishing human brands: determinants of placement success for first faculty positions in marketing. Journal of the Academy of Marketing Science39(6), 922-941.
    23. Ericsson, L., & Håkansson, E. (2005). Athletes as celebrity endorsers: case studies from Sweden. Available at: http://www.epubl.ltu.se
    24. Ohanian, R. (1990). Construction and validation of a scale to measure celebrity endorsers' perceived expertise, trustworthiness, and attractiveness. Journal of advertising19(3), 39-52.
    25. Shimp, T. A. (1997). Advertising, promotion, and supplemental aspects of integrated marketing communications. Harcourt Brace College Publishers.
    26. Bergstrom, C., & Skarfstad, R. (2004). Celebrity endorsement. Case study of J. Lindeberg. Lulea University of Technology, Sweden.
    27. Banytė, J., Stonkienė, E., & Piligrimienė, Ž. (2011). Selecting celebrities in advertising: the case of lithuanian sports celebrity in non sport product advertisement. Economics & Management16.
    28. Carlson, B. D., & Donavan, D. T. (2013). Human brands in sport: Athlete brand personality and identification. Journal of Sport Management27(3), 193-206.
    29. Chadwick, S., & Burton, N. (2008). From Beckham to Ronaldo--Assessing the nature of football player brands. Journal of Sponsorship1(4).
    30. Parmentier, M. A., & Fischer, E. (2012). How athletes build their brands. International Journal of Sport Management and Marketing11(1-2), 106-124.
    31. Sassenberg, A. M., Verreynne, M. L., & Johnson Morgan, M. (2012). A sport celebrity brand image: a conceptual model. International Journal of Organisational Behaviour17(2), 108-121.
    32. Ohanian, R. (1990). Construction and validation of a scale to measure celebrity endorsers' perceived expertise, trustworthiness, and attractiveness. Journal of advertising19(3), 39-52.
    33. Arai, A., Ko, Y. J., & Kaplanidou, K. (2013). Athlete brand image: scale development and model test. European Sport Management Quarterly13(4), 383-403.
    34. Miller, F. M., & Laczniak, G. R. (2011). The Ethics of Celebrity–Athlete Endorsement: What Happens When a Star Steps Out of Bounds?. Journal of Advertising Research51(3), 499-510.
    35. Moore, M. E., Keller, C., & Zemanek, J. E. (2011). The marketing revolution of Tim Tebow: A celebrity endorsement case study. Innovative Marketing7(1), 17-25.
    36. Chan, K., Leung Ng, Y., & Luk, E. K. (2013). Impact of celebrity endorsement in advertising on brand image among Chinese adolescents. Young Consumers14(2), 167-179.