تأثیر بازخورد با رویکرد ساندویچی، بازخورد تأیید موفقیت و اصلاح خطا بر دقت شوت فوتبال تحت قید محیطی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد یادگیری و کنترل حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 دانشیار گروه یادگیری و کنترل حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

3 استادیار رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

مقدمه‌وهدف : هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر انواع بازخورد تأیید موفقیت، اصلاح خطا و تلفیق آنها بر مهارت شوت فوتبال تحت دو شرایط محیطی باز و بسته بود.
روش‌شناسی :بدین منظور 45 دانش‌آموز 10 تا 14 سال به صورت نمونه در دسترس در این تحقیق شرکت کردند. آزمودنی‌ها پس از پیش‌آزمون دقت شوت فوتبال بطور تصادفی در سه گروه تأیید موفقیت، اصلاح خطا و گروه تلفیقی قرار گرفتند. در طول دوره اکتساب هر سه گروه، 30 کوشش انجام دادند و پس از هر کوشش بازخورد مربوطه را دریافت ‌کردند. در پایان دوره اکتساب پس‌آزمون و پس از 24 ساعت آزمون یادداری و انتقال انجام شد.
یافته‌ها : نتایج آزمون تحلیل واریانس با اندازه‎های تکراری نشان داد، بازخورد اطلاح خطا در هر دو شرایط محیطی باز و بسته موجب بهبود معنی‌دار عملکرد در مراحل پس‌آزمون، یادداری و انتقال شده است(05/0≥P )، یازخورد تلفیقی تنها در شرایط محیطی بسته موجب بهبود معنی‌دار عملکرد در مراحل پس‌آزمون، یادداری و انتقال شده است(05/0≥P ) و بازخورد تأیید موفقیت در شرایط محیطی باز و بسته موجب بهبود معنی‌دار عملکرد نشده است(05/0≤P). نتایج مقایسه بین گروهی نیز نشان از برتری معنی‌دار بازخورد اصلاح خطا و بازخورد تلفیقی نسبت به بازخورد تأیید موفقیت در شرایط محیطی باز دارد همچنین در مرحله یادداری عملکرد گروه بازخورد اصلاح خطا به طور معنی‌داری نسبت به گروه تلفیقی برتری داشت(05/0≥P). ولی در شرایط محیطی بسته اختلاف معنی‌داری بین گروه‌ها مشاهده نشد. (05/0≤P).
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج این تحقیق استفاده از بازخورد اصلاح خطا به تنهایی یا به صورت تلفیقی موجب از بین بردن خطاهای موجود در اجرا شده و فرآیند یادگیری را تسهیل می‎کند.

کلیدواژه‌ها


  1.  

    1. Haywood K, Getchell N, 2014 Jul, Life Span Motor Development 6th Edition, )Translation: Hosein Naseri.A),Human Kinetics; 21, 52-46. ) Persian(
    2. Magill RA, 2007, Motor learning and control: Concepts and applications,) Translation: Vaez Mousavi, Shojaee)Third edition New York: McGraw-Hill; pp: 324-320.) Persian(
    3. Schmidt RA, Lee TD, 2005 Feb, Motor control and learning: A behavioral emphasis. ) Translation: Hemayat Talab,Ghasemi.a) Champaign, IL: Human kinetics; pp: 663-631,582-.) Persian(
    4. Salmoni AW, Schmidt RA, Walter CB. 1984, Knowledge of results and motor learning: a review and critical reappraisal, Psychological bulletin;95(3):355.
    5. Chiviacowsky S, Wulf G. 2002, Self-controlled feedback: Does it enhance learning because performers get feedback when they need it? Research Quarterly for Exercise and Sport. 73(4):408-15.
    6. Chiviacowsky S, Wulf G, 2007,Feedback after good trials enhances learning. Research Quarterly for Exercise and Sport;78(2):40-7.
    7. Chiviacowsky S, Wulf G, Wally R, Borges T, 2009, Knowledge of results after good trials enhances learning in older adults. Research Quarterly for Exercise and Sport;80(3):663-8.
    8. Saemi E, Porter JM, Ghotbi-Varzaneh A, Zarghami M, Maleki F, 2012, Knowledge of results after relatively good trials enhances self-efficacy and motor learning. Psychology of Sport and Exercise.;13(4):378-82.
    9. Badami R, VaezMousavi M, Wulf G, Namazizadeh M. 2001, Feedback after good versus poor trials affects intrinsic motivation. Research quarterly for exercise and sport. 1;82(2):360-4.
    10. Abbaszadeh, Ali, Taheri, Hamid Reza, Heyrani, Ali; Yousefi, Bahram; 2011, The Effects of Enhanced Feedback (after successful and unsuccessful efforts) on learning and the ability to identify errors in the task of producing power. Journal of Research in Sport Management and Motor Behavior. 2 (3) .ps: 110-99. ) Persian(
    11. Munroe-Chandler KJ, Hall CR, Fishburne GJ, Murphy L, Hall ND. 2012, Effects of a cognitive specific imagery intervention on the soccer skill performance of young athletes: Age group comparisons. Psychology of Sport and Exercise.;13(3):324-31.
    12. Gavdini R, saemi E, ashrsfpoornavaee S, abdoli B, 2018, The effect of feedback after good and poor trials on the continuous motor tasks learning: Acta Gymnica, published online ahead of print;10.5507
    13. Becker .KA, 2014,Should feedback confirm success, correct errors, or both? An empirical test of the sandwich approach to delivering feedback: Tennessee;.
    14. Fishbach A, Eyal T, Finkelstein SR, 2010, How positive and negative feedback motivate goal pursuit. Social and Personality Psychology Compass;4(8):517-30.
    15. Edwards WH. 2010 Aug, Motor learning and control: From theory to practice. .) Translation: Heyrani, Jahangiri,Vazini Taher),Cengage Learning; 5 , p. 630-629. ) Persian(
    16. Schwarz, R. (2013, April 19). The “Sandwich Approach” Undermines Your Feedback. HBR Retrieved from http://blogs.hbr.org/2013/04/the-sandwich-approach-undermin/
    17. hayati, A; Farahpour, N; Rahmani, D; 2011,The Effect of Parenting Knee on the Implementation of Soccer Kick Techniques in Teenager's Boys. Sports Medicine Journal, No, 8, pp. 72-63) Persian(
    18. Gallahue DL, Ozmun JC Goodway J 2006, Understanding motor development: infants, children, adolescents, adults.) Translation: Bahram.A,GHadiri.F,SHahrzad.N). Chapter.;13:267-74. ) Persian(
    19. Football coach of FIFA, 2008 Publications of the World Federation of Football, ) Translation: Taghavi.M) 40-29. )Persian(
    20. Jaberi Moghadam, A A, Makariei, I; Tahmasebi Borujeni; S. Afshari, J, 2012, The Effect of Three Types of Practice (Competitive, Non-Competitive and Combined) on the acquisition and maintenance of open and closed skills. A two-part study on sport management and motor behavior, No. 4, Fall and Winter,. ) Persian(