نقش بازاریابی تجربی رویداد بر رفتارمصرفی دانش‌آموزان شرکت‌کننده در المپیاد درون مدرسه‌ای شهر مشهد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی موسسه آموزش عالی بینالود

2 استادیار دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)

3 دکتر بابک عظیمی ثانوی- استادیار دانشکده علوم انسانی، گروه علوم ورزشی، دانشگاه سجاد مشهد

4 دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی موسسه آموزش عالی سناباد گلبهار

چکیده

هدف: بررسی نقش بازاریابی تجربی رویداد بر رفتارمصرفی دانش‌آموزان شرکت‌کننده در المپیاد درون مدرسه‌ای است.
روش شناسی : جامعه مورد نظر دانش‌آموزان دختر و پسر شرکت‌کننده در المپیاد درون مدرسه‌ای بودند که با احتساب مطالعات همبستگی250 نفر به عنوان نمونه آماری (بصورت تصادفی) انتخاب شدند. ضمن بررسی ،روایی و پایایی پرسشنامه ها به ترتیب 0/88 و 0/86 به دست آمد. در ادامه از آزمون های توصیفی و استنباطی (تی، همبستگی پیرسون، رگرسیون و تحلیل عاملی تاییدی) برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد.
یافته ها: نشان داد در بین مؤلفه های بازاریابی تجربی رویداد مهم‌ترین اولویت مربوط به مؤلفه همبستگی می باشد. همچنین 53 درصد از تغییرات رفتار مصرفی دانش‌آموزان مربوط به مؤلفه های متغیر بازاریابی تجربی رویداداست (05/0>P). بازاریابی تجربی رویداد تأثیر مثبت و معناداری برابر با ضریب مسیر89/0بر رفتار مصرفی دانش‌آموزان داشته است.
نتیجه گیری : توجه به حواس ملموس و تجربی رویداد مانند پخش موسیقی ورزشی مهیج، رنگ آمیزی متنوع، نوشیدنی های پر انرژی و لوازم استاندارد ورزشی می تواند بر حواس پنج‌گانه دانش‌آموزان تاثیرگزار و خاطره‌انگیز باشد و دردانش‌آموزان ایجاد انگیزه نموده و باعث تحرک ،شادابی و وفاداری و حضور مجدد آنان به سمت برگزاری این رویداد ها گردد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


  1. Ashouri,S.,Tajarbini, S.E. (2017). Evaluating the Effective Dimensions of Empirical Marketing of Selected Sports Obstacles in Tehran. Case Study of Adidas, Nike, Puma and Reebak, Third National Conference on Sport and Education in Iran, Tehran, Association for the Promotion of Basic Sciences and Technology. (Persian)
  2. Alkilani, K., Ling, K. C. & Abzakh, A. A. (2012). The impact of experiential marketing and customer satisfaction on customer commitment in the world of social networks, Asian Social Science, 9(1): 262- 270.
  3. Abdolmaleki,H. (2016). Designing a consumer behavior model in the country's sports industry, Doctorate Degree in Sport Sciences and Sport Sciences, School of Physical Education and Sport Sciences, Mashhad Ferdowsi University.(Persian)
  4. Ebrahim pour azbari, M., Akbari, M., Rafie rasht abadi,F. (2015). The role of empirical marketing in brand commitment through brand mediation and brand loyalty, Business Management,7(4).(Persian)
  5. Emam jome,S.M.R., hmadi, Gh. A., Teymour niya, M. (2012). Comparative Study of Iran's Elementary Schedule Activities with the United States, England and Malaysia, Curriculum Research, 3(1), pp17-65.(Persian)
  6. Freemantle,D. (2004). What customers like about you: adding emotional value: Nicholas Brealey.
  7. Hasan zadeh, M. (2005), sports marketing, Ask me, First Edition, Tehran. (Persian)
  8. Hu, C., Huang, L., Zhang, X. (2012). Consumer experience analysis (A case study of Apple Inc. from consumers’ perspective in experience marketing), Bachelor Thesis in Business Administration.
  9. Huang, Y.H (1998). A study on relationships between participating motivation, participating behavior, customer satisfaction, and brand loyalty on health and fitness club members in Taichung city, Master dissertation, department of sport business management, Dayeh University, ChangHua, Taiwan.
  10. Kotler,Ph., Armstrong, G. (1990); Principles of Marketing, Prints hall International Inc.
  11. McCole, P. (2004). Refocusing marketing to reflect practice. The changing role of marketing for business. Marketing Intelligence & Planning Vol. 22 No. 5, 2004 pp. 531-539
  12. Mirzayi, J., Hoseini, S.E., Moradi sharaf,H. (2016). Sensory Marketing Survey. Hamedan University. (Persian)
  13. Niyarami,S., Dousti, M., Darvishi,A. (2016). Identifying the Problems and Benefits of Implementing the In-School Olympiad: A Case Study: Mazandaran Province, New Approaches to Sport Management, 4(13), pp 59-68. (Persian)
  14. Oliver, R.L. (1999). Whence consumer loyalty?”, Journal of Marketing, Vol. 63, pp. 33-44. - Rachel, Simmons. (2009). Social Brand Capital: The Loyalty Nucleus of Corporate Social Responsibility, http://www.brandchannel.com.
  15. Petkus, Jr. (2004). “Enhancing the application of experiential marketing in the art”. International Journal of Nonprofit and Voluntary Secret Marketing. Vol. 9(1): 49-56.
  16. Razaghi, M. (2017). Designing and explaining the model of power marketing power on purchasing behavior and customer loyalty to the brand (Case Study: Polymer Tehran Industrial Group), Fourth International Conference on Environmental Planning and Management,pp14. (Persian)
  17. , Anandya. (2010). Experiential marketing, customer satisfactionand behavioral intention: time zonegamecentersurabaya.
  18. Ruchi, G., Zillur, R., Qureshi, M. & Kumar, V. (2012). A journey of experience from consumption to marketing, In: National Conference on Emerging Challenges for Sustainable Business, 1097- 1123.
  19. Schmitt, B. (1999). Experiential marketing, Journal of Marketing Management,15(1- 3): 53- 67.
  20. Smilansky, S. (2010). Experiential Marketing: A practical guide to interactive brand experiences, Rasa, Tehran. (Persian)
  21. Sri Astuti Pratminingsih, Widyatama University Eriana Astuty, Widyatama University Kania Widyatami, Indonesia University of Education (2018). Increasing Customer LOYALTY of ETHNIC Restaurant Through Experiential Marketing and service Quality, Journal of Entrepreneurship Education, Volume 21, Issue 3, 2018