تاثیر نوع تداخل زمینه ای و تمرین بر تحکیم حافظه حرکتی سالمندان: فرایندهای شناختی زیر بنایی تصویرسازی حرکتی و تداخل زمینه ای

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا تهران، ایران

2 دانشیار، گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا تهران، ایران

3 استادیار، گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا، تهران ایران

چکیده

زمینه و هدف: تداخل زمینه ای و تصویرسازی حرکتی از متغیرهای تاثیرگذار بر یادگیری می‌باشند. پژوهش حاضر با هدف تاثیر نوع تداخل و تمرین بر تحکیم حافظه حرکتی سالمندان به منظور بررسی فرایندهای شناختی زیر بنایی تصویرسازی حرکتی و تداخل زمینه‌ای انجام شد.
روش: جامعة آماری پژوهش حاضر شامل سالمندان 60-80 سال زن و مرد استان قزوین بودند. شرکت‌کنندگان پرسشنامه‌های مشخصات فردی، دست برتری ادینبرگ، کیفیت خواب پیتزبورگ و تصویرسازی حرکتی نسخه 3 را تکمیل کردند. با توجه به معیارهای ورود به پژوهش، 80 نفر از سالمندان که سابقۀ تمرین پاس و دریبل بسکتبال را نداشتند، به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. پژوهش شامل مراحل پیش آزمون، جلسۀ اکتساب و آزمون یادداری بود. آزمودنی‌ها با توجه به پرسشنامه تصویرسازی، به صورت انتصاب تصادفی در 8 گروه (جسمانی قالبی، جسمانی تصادفی، جسمانی خودتنظیم، جسمانی جفت شده، ترکیبی (جسمانی+تصویرسازی) قالبی، ترکیبی تصادفی، ترکیبی خودتنظیم، ترکیبی جفت شده) تقسیم شدند. تمامی شرکت‌کنندگان به طور عمومی نحوۀ صحیح پاس و دریبل بسکتبال را آموزش دیدند، سپس در مرحله پیش آزمون، 10 کوشش را با آرایش (B2A2) اجرا کردند و میانگین امتیازات دو تکلیف به عنوان نمرۀ پیش آزمون ثبت شد. در جلسه اکتساب، آزمودنی‌های هر گروه با توجه به نوع آرایش تمرینی خود (در مجموع 8 بلوک 10کوششی) به تمرین مهارت پاس و دریبل بسکتبال پرداختند و امتیازات بلوک آخر ثبت شد. آزمون یادداری 24 ساعت پس از آخرین بلوک تمرینی جلسه اکتساب با ثبت امتیازات 10کوشش پاس و دریبل بسکتبال اجرا شد.
یافته‌ها: نتایج تحلیل کواریانس با اندازه‌های تکراری نشان داد گروه تصویرسازی ترکیبی با آرایش خودتنظیم در مرحله اکتساب و آزمون یادداری بهترین عملکرد و گروه تمرین جسمانی قالبی ضعیف تر از دیگر گروه‌ها بود. عملکرد گروه تمرین تصویرسازی ترکیبی با آرایش تصادفی بهتر از گروه تمرین تصویرسازی ترکیبی با آرایش قالبی بود.

کلیدواژه‌ها


  1. Andrieux, M., Boutin, A., & Thon, B. (2015). "Self-control of task difficulty during early practice promotes motor skill learning". Journal of motor behavior, 48(1): 57-65.
  2. Bae, Y.H., Ko, Y., Ha, H., Ahn, S.Y., Lee, W., Lee, S.M. (2015). An efficacy study on improving balance and gait in subacute stroke patients by balance training with additional motor imagery: a pilot study. Journal of physical therapy science. 27(10):3245-48.
  3. Beisteiner, R., Hollinger, Pp., Lindinger, G., Lang, W., & Berthoz, A. (1995). Mental representations of movements. Brain potentials associated with imagination of hand movements. Electroencephalography and clinical neurophysiology, 96, 183-193.
  4. Brown, R.M., Robertson, E.M., Press, D.Z. (2009). Sequence skill acquisition and offline learning in normal aging. Plos one 4, e6683.
  5. Cairney, S.A., Guttesen, A.V., El Marj, N., Staresina, B.P. (2018). Memory Consolidation Is Linked to Spindle-Mediated Information Processing during Sleep.Curr Biol; 28 (6): 948-954.
  6. Cantarero, G., Tang, B., O’malley, R., Salas, R., Celnik, P. (2013). Motor learning interference is proportional to occlusion of ltp-like plasticity. Journal Neuro science, 33, 4634e4641.
  7. Centeno, C., Medeiros, D., Beck, M.M., Lugassy, L., Gonzalez, D.F., Nepveu, F., Roig, M. (2018).  The effects of aging on cortico-spinal excitability and motor memory consolidation. Neurobiol Aging,70: 254-264.
  8. Coats, R.O., Snapp-Childs, W., Wilson, A.D., Bingham, G.P. (2013). Perceptuomotor learning rate declines by half from 20s to 70/80s. Exp. Brain res, 225, 75e84.
  9. Coelho, C. J., Nusbaum, H. C., Rosenbaum, D. A., & Fenn, K. M. (2012). Imagined actions aren’t just weak actions: task variability promotes skill learning in physical practice but not in mental practice. Journal of experimental psychology: learning, memory, and cognition, 38, 1759–1764.
  10. Curnow D, Cobbin D, Wyndham J, Choy Sb. (2009). Altered motor control, posture and the Pilates method of exercise prescription. Bodywork and movement therapies, 13(1):104-11.
  11. Debarnot, U., Abichou, K., Kalenzaga, S., Sperduti, M., & Piolino, P. (2015). Variable motor imagery training induces sleep memory consolidation and transfer improvements. Neurobiology of learning and memory, 119, 85-92.
  12. Debarnot, U., Castellani, E., & Guillot, A. (2012). Selective delayed gains following motor imagery of complex movements. Archives italiennes de biologie.‏Arch Ital Biol, 150(4):238-50
  13. Debarnot, U., Maley, L., De Rossi, D., & Guillot, A. (2010). Motor interference does not impair the memory consolidation of imagined movements. Brain and cognition, 74(1), 52-57.‏
  14. Dos Santos, J. J., Bastos, F. H., De Oliveira Souza, T., & Corrêa, U. C. (2014). Contextual interference effect depends on the amount of time separating acquisition and testing. Advances in physical education, 4 (2): 102-109.
  15. Douvis, S.J. (2005). Variable practice in learning the forehand drive in tennis. Perceptual and motor skills, 101,531-545.
  16. Guadagnoli, M. A., & Lee, T.D (2004). " Challenge point a frame work for conceptualizing the effect of various practice conditions in motor learning" .journal of motor behavior, 30, 2: 212-224.
  17. Guillot, A., & Collet, C. (2008). Construction of the motor imagery integrative model in sport: a review and theoretical investigation of motor imagery use. International review of sport and exercise psychology, 1(1), 31-44.‏
  18. Hill, S., Tononi, G., Ghilardi, A.F. (2008). Sleep improves the variability of motor performance. Brain res bull, 76: 605–611.
  19. Hoffman, K., Mcnaughton, B. (2002). Coordinated reactivation of distributed memory traces in primate neocortex. Science, 297:2070–2073.
  20. Hosseini, S.S., Rostamkhani, H., Niloo, Z., Lotfi, N. (2010). comparison of the effect of balanced, subjective and combined exercises on the balance of healthy elderly men; research in rehabilitation sciences, 6(2): 112-132.
  21. Janacsek, K., Fiser, J., Nemeth, D. (2012). The best time to acquire new skills: agerelated differences in implicit sequence learning across the human lifespan. Sci. 15, 496e505.
  22. Kantak, S. S., Sullivan, K. J., Fisher, B. E., Knowlton, B. J., & Winstein, C. J. (2011). Transfer of motor learning engages specific neural substrates during motor memory consolidation dependent on the practice structure. Journal of motor behavior, 43(6), 499-507.‏
  23. Kantak, S.S., Winstein, C.J. (2012). Learning-performance distinction and memory processes for motor skills: a focused review and perspective. Behav. Brain res. 228, 219e231.
  24. Keetch, K.M., & Lee, T. (2007)."The effects of self-regulated andexperimental –imposed practice schedules on motor learning for tasks of varying difficulty" . Research quarterly for exercise and sport, 18, 5, 476-486.
  25. Knackstedt, M.S. (2011). Optimal timing of a pettlep mental imagery intervention on a dart throwing task. Directed by dr. Jennifer l. Etnier. 69 pp.
  26. Lugassy, D. (2018). Consolidation of complex motor skill learning: evidence for a delayed offline process. Sleep; 41(9):12-27.
  27. Lee, T. D., & Magill, R. A. (1983). The locus of contextual interference in motor-skill acquisition. Journal of experimental psychology: learning, memory, and cognition, 730–746.
  28. Lotze, M., & Halsband, U. (2006). Motor imagery. Journal of physiology – paris, 99,386–395.
  29. Lundbye-Jensen, J., Petersen, T.H., Rothwell, J.C., Nielsen, J.B. (2011). Interference in ballistic motor learning: specificity and role of sensory error signals. Plos one 6, e17451.
  30. Mackay, D. G. (1981). The problem of rehearsal or mental practice». Journal of motor behavior, 13(4): 274-285.
  31. Magill, R. A., & Anderson, D. (2013). "Motor learning and control: concepts and applications" (10 ed.): mcgraw-hill New York.
  32. Roig, M., Ritterband-Rosenbaum, A., lundbye-jensen, J., Nielsen, J.B (2014). Aging increases the susceptibility to motor memory interference and reduces off-line gains in motor skill learning. Neurobiology of Aging, 35 (8): 1892-1900.
  33. Mouthon, A., Ruffieux, J., Wälchli, M., Keller, M., Taube, W. (2015). Taskdependent changes of corticospinal excitability during observation and motor imagery of balance tasks. Neuroscience; 303:535-43.
  34. Mullany, P., Lynch, M.A. (1997). Changes in protein synthesis and synthesis of the synaptic vesicle protein, synaptophysin, in entorhinal cortex following induction of long-term potentiation in dentate gyrus: an age-related study in the rat. Neuropharmacology, 36, 973e980.
  35. Nemeth, D., Janacsek, K. (2011). The dynamics of implicit skill consolidation in young and elderly adults. J. Gerontol. B. Psychol. Sci. Soc. Sci. 66, 15e22.
  36. Oldfield, R.C. (1971). The assessment and analysis of handedness: the Edinburgh Neuropsychologia 9, 97e113.
  37. Rahavi, R., Shojaei, M., Estiri, Z., Naghizadeh, H.(2013). The effect of two types of interference before performance and during performance on learning of generalized motor program and parameter in basketball fundamental skills. Development and Motor Learning (Harakat). 5(2):107-124. [in Persian].
  38. Reber, A.S. (1993). Implicit learning and tacit knowledge: an essay on the cognitive Oxford university press, New York.
  39. Remy, F., Wenderoth, N, Lipkens, K., Swinnen, S.P. (2010). Dual-task interference during initial learning of a new motor task results from competition for the same brain areas. Neuropsychologia 48, 2517e2527.
  40. Rioult-Pedotti, M.S., Friedman, D., Donoghue, J.P. (2000). Learning-induced ltp in neocortex. Science 290, 533e536.
  41. Shamsipour Dehkordi, P., Abdoli, B., Ashayeri, H., And Namazizadeh, M. (2014). The effect of different training intervals on the processing of consolidation based on promotion of hidden motor memory. Journal of shahrekord university of medical sciences, 16 (3), 95-107.[in Persian].
  42. Shea, J. B., & Zimny, S. T. (1988). Knowledge incorporation in motor representation. In o. G. Meijer & k. Roth (eds.), complex movement behavior: ‘‘the’’ motor-action controversy (pp. 289–314). Amsterdam: north-holland.
  43. Song, S. (2009). Consciousness and the consolidation of motor learning. Behavioural brain research, 196(2), 180-186.‏
  44. Stephan, M.A., Meier, B., Orosz, A., Cattapan-Ludewig, K., Kaelin-Lang, A.(2009). Interference during the implicit learning of two different motor sequences. Exp. Brain res. 196, 253e261.
  45. Tomassini, V., Jbabdi, S., Kincses, Z.T., Bosnell, R., Douaud, G., Pozzilli, C., Matthews, P.M., Johansen-Berg, H. (2011). Structural and functional bases For individual differences in motor learning. Hbm 32, 494e508.
  46. Thürer, B., Weber, D., Born, J., Stein , T. (2018). Variable training but not sleep improves consolidation of motor adaptation. Sci Rep, 8(1): 15977.
  47. Voelcker-Rehage, C.(2008). Motor-skill learning in older adults: a review of studies on age-related differences. Eur. Rev. Aging phys. Act. 5, 5e16.
  48. Williams, S. E., Cumming, J., Ntoumanis, N., Nordin-Bates, S. M., Ramsey, R., & Hall, C. (2012). Further validation and development of the movement imagery questionnaire. Journal of sport & exercise psychology, 34, 621-646.‏
  49. Wrisberg, C. A., & Pein, R. L. (2002). "Note on learners' control of the frequency of model presentation during skill acquisition". Perceptual & motor skills, 94(3), pp. 792-794.
  50. Wu, W., & Magill, Ra (2005). “Allowing learners to choose: self-regulated practice schedules for learning multiple movement patterns" . Journal of sport & exercise psychology, 27, s161
  51. Zach, N., Inbar, D., Grinvald, Y., Vaadia, E.(2012). Single neurons in m1 and premotor cortex directly reflect behavioral interference. Plos one 7, e32986.
  52. Ziemann, U., Ilic, T.V., Pauli, C., Meintzschel, F., Ruge, D. (2004). Learning modifies subsequent induction of long-term potentiation-like and long-term depressionlike plasticity in human motor cortex. J. Neurosci. 24, 1666e1672.