اعتباریابی مقیاس سنجش وجهه شهر میزبان رویدادهای ورزشی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه رازی

2 استادیار/ دانشگاه رازی

3 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه رازی

چکیده

هدف: هدف از انجام این پژوهش تعیین روایی و پایایی پرسشنامه وجهه شهر میزبان رویدادهای ورزشی بود.
روش‌شناسی: روش تحقیق توصیفی - پیمایشی و از لحاظ هدف کاربردی می‌باشد.جامعة آماری پژوهش را دانشجویان تشکیل دادند‌که از بین آنها 400 آزمودنی به شکل طبقه ای- تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری مورد استفاده پرسشنامة 21سوالی وجهه شهر میزبان بایون و ژانگ (2010) بود که دارای 5 مؤلفه زیر ساخت‌های شهر، جذابیت‌ها، ارزش پولی، لذت‌های مسافرتی و بازدید مجدد بود. روش امتیازگذاری به سؤال‌ها بر اساس طیف لیکرت پنج گزینه‌ای(از کاملاً مخالف تا کاملاًموافق) بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه پس از ترجمه توسط اساتید متخصص مدیریت ورزشی مورد تأیید قرار گرفت. همچنین از شاخص‌های توصیفی برای توصیف داده‌ها، آلفای کرونباخ برای تعیین همسانی درونی و تحلیل عاملی تأییدی برای تعیین روایی سازه با استفاده از نرم افزارهای آماری SPSS و AMOS استفاده شد.
یافته‌ها: یافته های پژوهشی نشان دهنده همسانی درونی برای پرسشنامه وجهه شهر میزبان رویدادهای ورزشی از مقدار بالایی برخوردار بود. در خصوص روایی‌ سازه‌ مشخص شد تمامی سؤال‌ها رابطه معناداری با مؤلفه‌ها داشتند و توانستند پیشگوی خوبی برای مؤلفه خود باشند. شاخص‌های نکویی برازش نیز برازش مدل را تایید کردند. همچنین در خصوص روابط مؤلفه‌ها با مفهوم وجهه شهر میزبان رویدادهای ورزشی نتایج نشان داد که تمامی مؤلفه‌ها توانستند پیشگوی خوبی برای مفهوم وجهه شهر میزبان رویدادهای ورزشی باشند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


  1.  

    1. Kim, K.; Uysal, M., & Sirgy, M. J. (2013). How does tourism in a community impact the quality of life of community residents?, Tourism Management.36(5). 527–540.
    2. Malalai, R (2016). Identifying and explaining factors in achieving financial income and cycle tourism industry in the urban fabric of Kurdistan (the case of Sanandaj), Master's thesis, Islamic Azad University, Science and Research Snndj.ss: 21-18. (persian).
    3. Lamont, M. (2015). Authentication in sports tourism. Annals of Tourism Research, 45, 1-17.
    4. Moharamzadeh M, Ghayyamirad A. (2010). Sports Tourism in Iran, Cultural Heritage and Tourism Organization of Tabriz Publications.28-32.
    5. Gouya MR. (2014). Identification of factors affecting the growth of sport tourism industry from the viewpoint of staff and sports managers of Mazandaran province, Master's dissertation, Master's thesis, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, 19-16. (persian).
    6. Azami S. (2018). Determination and ranking of factors affecting the development of sport tourism in mountainous regions of Tehran using hierarchical analysis, Master's thesis, Physical Education and Sport Sciences, Islamic Azad University, Ayatollah Amoli Science and Research Branch.9-7. (persian).
    7. Silva, C. M. A. (2012). Mountain destination image held by residents and tourists. European Journal of Tourism Research, 5(2), 176.
    8. Alcañiz, E. B., García, I. S., & Blas, S. S. (2009). The functional-psychological continuum in the cognitive image of a destination: A confirmatory analysis. Tourism management, 30(5), 715-723.
    9. Lee, C. K., Lee, Y. K., & Lee, B. (2005). Korea’s destination image formed by the 2002 World Cup. Annals of tourism research, 32(4), 839-858.
    10. Aksu, A. A., Caber, M., & Albayrak, T. (2009). Measurement of the destination evaluation supporting factors and their effects on behavioral intention of visitors: Antalya region of Turkey. Tourism Analysis, 14(1), 115-125.
    11. Phillips, W., & Jang, S. (2008). Destination image and tourist attitude. Tourism Analysis, 13(4), 401-411.
    12. Byon, K. K., & Zhang, J. J. (2010). Development of a scale measuring destination image. Marketing Intelligence & Planning, 28(4), 508-532.
    13. Fakeye, P. C., & Crompton, J. L. (1991). Image differences between prospective, first-time, and repeat visitors to the Lower Rio Grande Valley. Journal of travel research, 30(2), 10-16.
    14. Beerli, A., & Martin, J. D. (2004). Factors influencing destination image. Annals of tourism research, 31(3), 657-681.
    15. Hunt, J. D. (1975). Image as a factor in tourism development. Journal of travel research, 13(3), 1-7.
    16. Beerli Palacio, A., Díaz Meneses, G., & Pérez Pérez, P. J. (2002). The configuration of the university image and its relationship with the satisfaction of students. Journal of Educational administration, 40(5), 486-504.
    17. Chalip, L., Green, B. C., & Hill, B. (2003). Effects of sport event media on destination image and intention to visit. Journal of sport management, 17(3), 214-234.
    18. Chen, J. S., & Hsu, C. H. (2000). Measurement of Korean tourists’ perceived images of overseas destinations. Journal of Travel Research, 38(4), 411-416.
    19. Obenour, W., Lengfelder, J., & Groves, D. (2005). The development of a destination through the image assessment of six geographic markets. Journal of Vacation Marketing, 11(2), 107-119.
    20. Hui, T. K., & Wan, T. W. D. (2003). Singapore's image as a tourist destination. International journal of tourism research, 5(4), 305-313.
    21. Echtner, C. M., & Ritchie, J. B. (1991). The meaning and measurement of destination image. Journal of tourism studies, 2(2), 2-12.
    22. Lee, C. K., Lee, Y. K., & Lee, B. (2005). Korea’s destination image formed by the 2002 World Cup. Annals of tourism research, 32(4), 839-858.
    23. Martín, H., & Del Bosque, I. A. R. (2008). Exploring the cognitive–affective nature of destination image and the role of psychological factors in its formation. Tourism management, 29(2), 263-277.
    24. Bigne, J. E., Sanchez, M. I., & Sanchez, J. (2001). Tourism image, evaluation variables and after purchase behaviour: inter-relationship. Tourism management, 22(6), 607-616..
    25. Tegegne, W. A., Moyle, B. D., & Becken, S. (2018). A qualitative system dynamics approach to understanding destination image. Journal of destination marketing & management, 8, 14-22.
    26. Pan, L., Zhang, M., Gursoy, D., & Lu, L. (2017). Development and validation of a destination personality scale for mainland Chinese travelers. Tourism Management, 59, 338-348.
    27. Pike, S., Kotsi, F., & Tossan, V. (2018). Stopover destination image: A comparison of salient attributes elicited from French and Australian travellers. Journal of Destination Marketing & Management.
    28. Liu, C. R., Wang, Y. C., Huang, W. S., & Chen, S. P. (2017). Destination fascination: Conceptualization and scale development. Tourism Management, 63, 255-267.
    29. Marso, Marso. Gunawan, Sri.(2018). Destination image and its consequences in the perspective of four-stage loyalty model (an empirical evidence from visitors of Tarakan City, Indonesia), Article in Problems and Perspectives in Management, DOI: 10.21511/ppm.16(2).269-277.
    30. Koo, S. K. (2013). The Effect of Destination Image, Event Image, and Satisfaction in Determining Behavioral Intention: Recurring Small-scale Event (Doctoral dissertation, University of Georgia).1-70.
    31. Hooman H A .(2009). Structural equation modeling using LISREL software. Third edition, Tehran, Samt Publication, 22-24. (persian).
    32. Barbara, H. M & William, F. (2005). Statistical methods for health care research”. Lippincott Williams and Wilkins, A welters clawer company, PP:325-330.
    33. Banville, D., Desrosiers, P., & Genet-Volet, Y. (2000). Translating questionnaires and inventories using a cross-cultural translation technique. Journal of teaching in Physical Education, 19(3), 374-387.

    31.Alcaniz, E.B., Sanchez, I.S. and Blas, S.S. (2009), “The functional-psychological continuum in the cognitive image of a destination: a confirmatory analysis”, Tourism Management, Vol. 30, pp. 715-23.

    1. Castro, C.B., Armario, E.M. and Ruiz, D.M. (2007), “The influence of market heterogeneity on the relationship between a destination’s image and tourists’ future behaviour”, Tourism

    Management, Vol. 28, pp. 175-87.

    1. Chi, C. and Qu, H. (2008), “Examining the structural relationships of destination image and

    destination loyalty: an integrated approach”, Tourism Management, Vol. 29, pp. 624-36.

    1. Fakeye, P.C. and Crompton, J.L. (1991), “Image differences between prospective, first time, and repeat visitors to the Lower Rio Grande Valley”, Journal of Travel Research, Vol. 30,pp. 10-16.