شناسایی و طبقه‌بندی ذینفعان ورزش مدارس با ارائه چارچوب مشارکت آنها در ورزش مدرسه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران

چکیده

مقدمه و هدف: هدف از انجام این پژوهش، شناسایی و طبقه‌بندی ذینفعان و ارائه چارچوب مشارکت ذینفعان در تصمیمات ورزش مدارس بود.
روش‌شناسی: پژوهش حاضر از نظر روش، توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل کارشناسان معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، ادارات کل استان‌ها، مناطق و شهرستان‌ها و معلمان تربیت‌بدنی بودند. جمع‌آوری داده‌ها در دو مرحله صورت گرفت. ابتدا مصاحبه ساختارمندی با 16 نفر از متخصصان ورزش دانش‌آموزی برای شناسایی ذینفعان انجام گرفت و سپس پرسشنامه محقق ساخته‌ای مطابق با دو روش طبقه‌بندی ذینفعان فریمن (2007) و اهمیت ذینفعان میچل (1997) با روایی و پایایی مورد تایید برای طبقه‌بندی ذینفعان در بین نمونه‌ها توزیع شد. از نرم‌افزار SPSS برای تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده گردید.
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که دانش‌آموزان، معلمان و معاونت تربیت بدنی و سلامت مهم‌ترین ذینفعان اولیه و والدین و سازمان‌های دولتی مهم‌ترین ذینفعان ثانویه ورزش مدارس هستند.
نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش نشان داد که ارتباط موثر میان ذینفعان اولیه و ثانویه و مشارکت آنها در تصمیم‌گیری‌ها مهمترین عامل برای عملکرد خوب ورزش مدارس است و اهمیت تصمیم، میزان مشارکت ذینفعان در ورزش مدارس را تعیین می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات