طراحی مدل مدیریت آشوب گونه بازاریابی اثربخش در محیط توسعه ورزش قهرمانی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران

2 دانشیار مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران

3 استادیار مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران

4 دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

چکیده

مقدمه: تحقیق حاضر با هدف طراحی مدل مدیریت آشوب گونه بازاریابی اثربخش در محیط توسعه ورزش قهرمانی ایران انجام شد.
روش شناسی: جامعه آماری تحقیق شامل متخصصان و اساتید مدیریت ورزشی و صاحب نظران حوزه بازاریابی و رئیس و معاونین فدراسیون ها و کارکنان بخش بازاریابی فدراسیون های ورزشی و کمیته ملی المپیک، مربیان و ورزشکاران نخبه می باشند که تعداد آنها بر اساس آمارهای موجود 396 نفر می باشد. بر اساس جدول مورگان 250 نفر از افراد جامعه آماری به روش نمونه گیری در دسترس و انتخابی مورد بررسی قرار گرفتند و در نهایت 220 پرسشنامه به محقق ارجاع داده شد. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه محقق ساخته مدیریت آشوب گونه بازاریابی می باشد که روایی آن توسط تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی مورد بررسی قرار گرفت و برای تایید روایی محتوا از ده نفر از اساتید مدیریت ورزشی نیز نظرخواهی گردید. پایایی ابزار نیز به وسیله آلفای کرونباخ 0.91 محاسبه و تایید گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده های تحقیق از آزمون های آمار توصیفی و آزمون تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی تاییدی، همبستگی پیرسون و مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد.
یافته ها: یافته ها نشان داد مدیریت آشوب گونه بازاریابی در ورزش قهرمانی ایران از پنج عامل عوامل اقتصادی و اجتماعی، نقاط اهرمی و آشوب گونه، ساختار سازمان ورزشی، عوامل رسانه ای و روابط عمومی، فناوری و نوآوری های جدید تشکیل شده است.
نتیجه گیری: می توان نتیجه گرفت در مدیریت آشوب گونه بازاریابی ورزشی در کلیه سازمان های فعال در ورزش قهرمانی باید نقاط حساس و آشوب گونه را تعیین نمود و برای بهره گیری از این نقاط و مدیریت آنها برنامه لازم را ارائه نمود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات