طراحی مدل مفهومی فرایند پولشویی در فوتبال و ارائه راهکار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاداسلامی، واحد آیت الله املی

2 استادیار گروه مدیریت ورزشی و رسانه، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه شهیدبهشتی، تهران، ایران

3 استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور

چکیده

مقدمه و هدف: پولشویی یکی از فعالیت‌های غیرقانونی اقتصادی است که می تواند اثرات منفی‌ای در فعالیت‌های اقتصادی به بار آورد. هدف از این تحقیق شناسایی فرایندها و پیامدهای پولشویی در فوتبال و ارائه راهکارهایی برای پیشگیری از آن است.
روش‌شناسی: این تحقیق با روش آمیخته انجام شد. در بخش اول(فاز کیفی) از روش نمونه‌گیری هدفمند و تکنیک نمونه‌گیری گلوله برفی برای انجام مصاحبه‌های عمیق استفاده شد. درمجموع 17 مصاحبه با خبرگان و متخصصان انجام شد و داده‌ها بر اساس رویکرد نظام‌مند طی یک فرایند سه مرحله‌ای کدگذاری شدند. در بخش دوم(فاز کمی) بر اساس نتایج فاز کیفی، پرسشنامه‌ای تدوین شد و پس از تعیین روایی و پایایی در بین نمونه‌های تحقیق توزیع شد و از طریق تکنیک مدل‌سازی معادلات ساختاری(SEM) داده‌ها اعتبارسنجی شدند.
یافته‌ها: در بخش کیفی یافته‌ها نشان دادند که مقوله‌های اصلی شامل عوامل مداخله‌گر(عدم نظارت شفاف امور مالی)؛ بسترها (عدم سلامت ساختار اقتصادی)؛ علل(مسمومیت فضای اقتصادی)؛ طبقه محوری(پولشویی)؛ استراتژی‌ها و فرایندها(ولنگاری مدیریت اموری مالی) و درنهایت پیامدها(نقص کارکردی اقتصادی در فوتبال) هستند. در بخش کمی مدل نظری در حیطه تحلیل مسیر دارای برازش مطلوب بوده و از مفروضات تجربی- نظری مناسبی برخوردار بود.
بحث و نتیجه‌گیری: پولشویی فرایندی است که امکان بروز آن در بستر فوتبال بسیار محتمل است. ازاین‌رو شناخت سیستمی فرایندهای دخیل در بروز چنین پدیده‌ای و توجه به آن‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در این راستا و براساس مدل فرایند پولشویی، به‌منظور پیشگیری از این فعالیت غیرقانونی در فوتبال باید نظارت شفاف امور مالی، سلامت ساختار اقتصادی و بهبود فضای اقتصادی جریان‌های مالی حاکم در فوتبال وجود داشته باشد تا از این طریق بتوان مدیریت کارآمد و سالم امور مالی در فوتبال را پیاده‌سازی نمود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات