طراحی، ساخت و روایی و پایایی‌سنجی دستگاه دیجیتالی خطایی بینایی مولر- لایر

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری یادگیری حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

2 استادیار گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

3 دانشیار گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزش، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اراک، اراک، ایران

چکیده

چکیده
هدف: این پژوهش با هدف طراحی و ساخت دستگاهی جهت اندازه گیری و ثبت عملکرد خطا بینایی و زمان انطباق آن و نیز برای به دست آوردن پایایی این ابزار انجام گرفت.
روش: با انجام بررسی‌های متعدد و با توجه به مقالات و پژوهش‌های انجام شده با اجرای آزمونهای مکرر موفق به ساخت نمونه اصلی دستگاه شدیم با توجه به نبود دستگاهی مشابه در داخل کشور، طی مراحل ساخت و اندازه‌گیری چندین بار مدار الکتریکی، بخش برنامه و ظاهر دستگاه تغییر یافت. در نهایت براساس قطعات موجود در داخل، نمونه اصلی تولید شد. این دستگاه شامل یک بخش سخت افزار جهت اجرای الگوهای حرکتی متنوع توسط آزمودنی و یک بخش نرم افزار برای جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده می باشد.
یافته ها: برای کسب پایایی دستگاه و اطمینان از ثبات آن در اندازه‌گیری‌های مکرر، 50 نفر از دانشجویان (35 مرد، 15 زن) دانشگاه فردوسی به عنوان نمونه در دسترس انتخاب شدند و در دو مرحله با فاصله زمانی 20 دقیقه‌ای آزمون به عمل آمد.
بحث و نتیجه گیری: نتایج به روش ضریب همبستگی پیرسون و آلفای کورنباخ با نرم افزار آماری 20spss محاسبه شد. روایی دستگاه برابر است با (881/)، و پایایی آن نیز در ثبت خطای بینایی برابر است با (858/ )، و همچنین در زمان حرکت (702/) بدست آمد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات