تاثیر تمرینات بیوفیدبک بر برخی عوامل فیزیولوژیک و عملکرد ورزشکاران ماهر تیروکمان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه رفتار حرکتی ، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه ارومیه، اورمیه ، ایران

2 استاد رفتار حرکنی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران

3 دانشیار رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

چکیده

مقدمه و هدف: یکی از مهمترین اهداف هر ورزشکاری اجرای عملکرد بهینه در حین مسابقات است، از شیوه های نوین و رو به گسترش برای بهبود عملکرد ورزشی بازخورد زیستی (بیوفیدبک) می باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر تمرینات بیوفیدبک بر برخی عوامل فیزیولوژیک و عملکرد ورزشکاران ماهر تیر و کمان بود.
روش شناسی: تحقیق حاضر از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود. 24 نفر ورزشکار با میانگین سنی 5/22 سال بصورت هدفمند از بین شرکت کنندگان در مسابقات تیرانداری با کمان رنکینگ کشوری انتخاب شده و بصورت تصادفی در دو گروه 12 نفری تمرین بیوفیدبک و کنترل قرار گرفتند. بعد از پیش آزمون (آزمون عملکرد تیراندازی)، ورزشکاران گروه تجربی ابتدا 10 جلسه به تمرینات بیوفیدبک مربوط به کنترل ضربان قلب و کنترل تنفس براساس پروتکل تمرینی پرداختند و سپس، 10 جلسه همین تمرینات را همراه با هدایت رسانایی پوست انجام دادند. گروه تجربی و گروه کنترل در این بازه زمانی تمرینات مهارتی تیراندازی خودشان را زیر نظر محقق ادامه دادند. پس از 20 جلسه تمرین پروتکل بیوفیدبک دوباره آزمون عملکرد تیراندازی با همان شرایط پیش آزمون از هر دو گروه کنترل و تجربی گرفته شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که ضربان قلب شرکت کنندگان در شرایط تنش و استرس بیشتر از حالت استراحت می‌باشد(05/0 p˂). همچنین مقادیر ضربان قلب گروه تجربی در پس آزمون در شرایط استرس کمتر از گروه کنترل می باشد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که عملکرد آزمودنی های هر دو گروه نسبت به پیش آزمون پیشرفت داشت، ولی گروه تجربی عملکرد بهتری نسبت به گروه کنترل داشتند (05/0 p˂).
نتیجه گیری: با توجه به یافته های این پژوهش، بایستی نقش تمرینات بیوفیدبک بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و تأکید بر استفاده از آن در کنار سایر پروتکل های تمرینی پیشنهاد می گردد.

کلیدواژه‌ها