ارزش گذاری ورزش به عنوان کالای عمومی ( مطالعه موردی: شرکت ایران در جام ملت‌های آسیا )

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه رازی

2 رازی کرمانشاه

چکیده

مقدمه و هدف: هدف از انجام این تحقیق، ارزش گذاری ورزش به عنوان کالای عمومی بود.
روش شناسی: روش تحقیق توصیفی می باشد و در دسته تحقیقات کاربردی قرار دارد. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیة اقشار مردم استان کرمانشاه به تعداد نامحدود بود که بر اساس جدول مورگان و به صورت طبقه ای تصادفی، حجم نمونه لازم 385 نفر تعیین شدند. برای بررسی متغیر های تحقیق از ابزار پرسشنامه استفاده شد که دارای 15 سوال است. از روش های آمار استنباطی رگرسیون لجستیک و رگرسیون لجستیک تشخیصی به کمک نرم افزار spss جهت تحلیل داده ها استفاده شده است.
یافته‌ها و نتیجه گیری: یافته های تحقیق نشان داد که، متغیرهای افتخار، تشویق، رضایت، عملکرد و علاقه جهت تمایل به پرداخت افراد جامعه از اهمیت و اولویت بیشتری نسبت به سایر عوامل برخوردار هستند. گروه های سنی 61 سال به بالا و 46-60 سال و گروه های درآمدی 5 میلیون به بالا و 3-5 میلیون نسب به گروه های سنی و درآمدی دیگر، حاضر بوده اند مبلغ بیشتری را در زمینه کسب عنوان قهرمانی پرداخت نمایند. 38/0 درصد حاضر به پرداخت جهت کسب عنوان قهرمانی تیم ملی فوتبال در جام ملت ها بوده اند، 62/0 هیجگونه تمایلی جهت پرداخت هزینه نداشته اند. بنابراین سیاست مداران جامعه باید توجه اساسی به حل مشکلات اقتصادی مردم داشته باشند تا با افزایش درآمد و بهبود سطح معیشت مردم، گرایش بیشتری نسبت به حمایت از تیم ملی فوتبال داشته باشند. مسئولان مربوطه می توانند با حمایت های کامل از تیم ملی فوتبال از لحاظ مالی، فنی، امکانات، تجهیزات و ... به بهبود عملکرد تیم ملی فوتبال در مسابقات بین المللی کمک کنند تا شهرت تیم ملی در سطح جهانی بالا برود، باعث ایجاد افتخار برای مردم کشور بشود و تمایل به پرداخت آنها را افزایش بدهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات