تاثیر تماشاگر بر عملکرد و ادراک ویژه عمل در شرایط تمرکز توجه بیرونی دور و نزدیک

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران

2 عضو هیئت علمی / دانشگاه ارومیه

چکیده

هدف پژوهش: هدف از پژوهشحاضر بررسی تأثیر حضور تماشاگران بر ادراک ویژه عمل و عملکرد در شرایط تمرکز توجه بیرونی دور و نزدیک بود.
روش شناسی: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی با هدف کاربردی بود. از میان دانشجویان دختر کارشناسی تربیت بدنی دانشگاه ارومیه که فاقد سابقه ورزشی حرفه‌ای و رقابتی در پرتاب دارت بودند، 40 نفر به‌صورت تصادفی انتخاب و بر اساس نوع دستورالعمل توجهی به دو گروه تمرکز بیرونی دور و تمرکز بیرونی نزدیک تقسیم شدند. در این پژوهش از تکلیف پرتاب دارت استفاده و آزمودنی‌ها 20 کوشش را طبق دستورالعمل مربوط به گروه خود، تمرکز بیرونی نزدیک (پرواز دارت) و تمرکز بیرونی دور) صفحه دارت(، در دو شرایط مختلف (حضور تماشاگر و عدم حضور تماشاگر) اجرا کردند. آزمون تخمین اندازه هدف، در پایان کوشش‌ها اجرا شد و به‌منظور سنجش اضطراب افراد در هر دو شرایط، قبل از اجرای تکلیف پرتاب دارت، از پرسشنامه اضطراب لحظه‌ای (IAMS) استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها از آمون‌های تی مستقل و تی همبسته جهت بررسی تفاوت‌های دو گروه استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد، عملکرد و تخمین اندازه هدف افراد در هر دو گروه، در حضور تماشاگر نسبت به عدم حضور تماشاگر، کاهش پیدا می‌کند، اما این کاهش در گروه تمرکز توجه بیرونی دور کمتر می‌باشد. به طور کلی یافته‌ها پیشنهاد می‌کنند ورزشکاران از راهبردهای مؤثر و مناسب کنترل اضطراب بهره‌مند گردند و نیز برای کاهش اثر مخرب اضطراب ناشی از حضور تماشاگر بر ادراک ویژه عمل و عملکرد، از دستورالعمل‌های توجه بیرونی دور استفاده شود.

کلیدواژه‌ها