هدف: هدف پژوهش حاضر تدوین مدل تبدیل قابلیتهای بازاریابی به کارکرد در باشگاههای فوتبال لیگ برتر ایران است.
روششناسی: این تحقیق از نوع تحقیقات اکتشافی و دارای ماهیت کیفی است که از روش نظریه دادهبنیاد استفاده شده است. جامعه تحقیق شامل مدیران باشگاههای فوتبال و اساتید مدیریت ورزشی دانشگاهها است که نمونه به روش نمونهگیری نظری و شیوه گلوله برفی انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مصاحبه بصورت سوالات باز استفاده شد. سپس دادههای حاصل از 18 مصاحبه به روش نظریه دادهبنیاد، تجزیه و تحلیل گردید.
یافتهها: کدهای حاصل از مصاحبهها 792 کد بود که پس از تلخیص به 184 کد و سپس به 27 کد محوری تبدیل شدند. کدهای محوری در مرحله کدگذاری انتخابی در 4 گروه قابلیت بازاریابی شامل قابلیتهای ورزش فوتبال، قابلیتهای زیرساختی، قابلیتهای استراتژیک و قابلیتهای عملیاتی و 3 گروه عوامل تبدیل شامل عوامل تبدیل محیطی، سازمانی و ساختاری جای گرفتند و در انتها مدل مفهومی تحقیق بر اساس ادبیات تحقیق و نظرات نخبگان طراحی شد.
نتیجهگیری: مدل ارائه شده میتواند به عنوان ابزای جهت شناسایی قابلیتهای بازاریابی باشگاههای فوتبال و عوامل تبدیل این قابلیت ها به کارکرد (کسب درآمد) مورد استفاده قرار گیرد تا بگونهای منطقی و اصولی به بازاریابی، کسب درآمد و استقلال مالی باشگاه و حل مشکلات موجود در این حوزه پرداخت.
زهره وندیان, کریم. (1400). تدوین مدل تبدیل قابلیت های بازاریابی به کارکرد در باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران. پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی, 17(34), -. doi: 10.22080/jsmb.2022.10703.2437
MLA
کریم زهره وندیان. "تدوین مدل تبدیل قابلیت های بازاریابی به کارکرد در باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران". پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی, 17, 34, 1400, -. doi: 10.22080/jsmb.2022.10703.2437
HARVARD
زهره وندیان, کریم. (1400). 'تدوین مدل تبدیل قابلیت های بازاریابی به کارکرد در باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران', پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی, 17(34), pp. -. doi: 10.22080/jsmb.2022.10703.2437
VANCOUVER
زهره وندیان, کریم. تدوین مدل تبدیل قابلیت های بازاریابی به کارکرد در باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران. پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی, 1400; 17(34): -. doi: 10.22080/jsmb.2022.10703.2437