اثر 12 جلسه تمرین پلایومتریک بر میزان شادکامی دختران فعال

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار دانشگاه مازندران

چکیده

 مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی اثر 12 جلسه تمرین پلایومتریک بر میزان شادکامی دختران فعال بود. روش شناسی: جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دختر رشته تربیت بدنی دانشگاه مازندران بودند که از بین 34 داوطلب برای اجرای تمرین بر اساس شرایط ورود، 15 نفر (سن: 33/2±21) برای گروه تجربی و 15 نفر (سن: 62/2±4/21( برای گروه کنترل به‌طور تصادفی انتخاب شدند. دو هفته پس از دوره آشنایی و آموزش تکنیک‌های اجرایی، برنامه تمرینی آزمودنی‌ها که شامل تمرینات پیشرونده پلایومتریک بود به‌مدت 4 هفته، هفته‌ای سه روز اجرا شد. در هر جلسه، 15 دقیقه حرکات کششی و دوی نرم جهت گرم کردن اجرا گردید. سپس برنامه اصلی شامل تمرینات پلایومتریک بمدت 60 دقیقه اجرا و در پایان 5 دقیقه به سرد کردن اختصاص داده شد. اطلاعات مربوط به میزان شادکامی این افراد قبل و بعد از اتمام دوره تمرینی توسط پرسشنامه شادکامی آکسفورد (OHQ) که شامل 29 سوال بود جمع‌آوری شد. برای تحلیل داده‌ها از آزمون T وابسته و مستقل با استفاده از نرم افزارSPSS  نسخه 19 استفاده شد. یافته‌ها: نتایج آزمون T وابسته نشان داد، میزان شادکامی در دختران فعال در گروه تجربی بعد از انجام تمرینات پلایومتریک به مدت 12 جلسه نسبت به قبل از اجرای تمرین، تفاوت معناداری داشت (015/0=  p). همچنین نتایج آزمون T مستقل نشان داد میزان شادکامی در گروه تمرینی در مقایسه با گروه کنترل افزایش معناداری داشته است (001/0=  p). نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج به‌دست آمده و اثر تمرینات بدنی و ورزش از نوع تمرینات پلایومتریک بر شادکامی دختران، پیشنهاد می‌گردد که از تمرینات پلایومتریک به‌عنوان راهکاری برای افزایش روحیه شاد و مفرح افراد استفاده گردد.

کلیدواژه‌ها


  1. Talebyan H, Badri Y, Mohammadi S, Malekpour Y, Mostafapour M. Comparison of happiness and mental health of male high school athletes and non-athletes in Miandoab   .1392; 1(2):13-25.
  2. Eshraghi M. The importance of physical education in schools, Head Office of the Ministry of Education and Physical Education.1363.
  3. DICKEY, M.T. (1999). The pursuit of happiness, http: //www. dikey ory/ happy. htm.- Journal of clinical psychology. Vol. 54 (4), 537-544. (1998).1998 John Wiley & Sons, Inc.

 

  1. Darikondy H. The study of bracing factors of secondary schools students of teacher training and managers. MA thesis. Faculty of Esfahan Education and Psychology, 1381.

 

  1. Seyghali H. The effect of laughter on health of body and soul. Etemad magazine,1384.

 

  1. Khanzade A, Safikhani L. The relationship between personality and happiness. Correction and upbringinh Journal, num 131.

 

  1. Bordbar A. Comparison of self- efificacy in athletes and non-athletes. First International Congress on Physical Education and Sport Sciences, New Approaches, Azad university page:135.

 

  1. McAuley, E., Blissmer, B., Marquez, D. X., Jerome, G. J., Kramer, A. F. and Katula, J. (2000). Social Relations, Physical Activity, and Well-Being in Older Adults. Preventive Medicine, 31(5) : 608-617.

 

  1. Fillho, M. G, et al. (2005). Comparison of personality characteristics be tween high level Brazilian athletes and no athletes. Journal Revive Sport, 2(13), 125-133.

 

  1. Tashk A. Examine therelationship betweencopingstylesandhealthand marital satisfactionof marriedstudents. MA thesis, Tehran university, 1384.

 

  1. Alipour A, Norball A. A preliminary study on the reliability and validity of the Oxford questionnaire in Tehran University students. Journal of Thought and Behavior 1387; num 1 and 2 .

 

  1. Norris R, et al, (1992)"The effects of physical activity and exercise training on psychological stress and well-being in an adolescent population" university of Birmingham U.K.J psychosom, Res 1992Jan;38(1):55-65.

 

  1. Lauteschlager NT, et al (2004) "Can Physical Activity Improve The Mental Health of Older Adulth?" University of Western Australia. Ann Gen Hosp Psychiatry. 2004 Jun 29;3(1):12-17.

 

  1. Guszkowska.M (2004) "Effects of exercise on anxiety, depression and mood" Zakladul Psychologii A W F w Warszawi.Psychiatr pol, 2004, Jul-Aug;38(4):611-620.

 

  1. Wang YT, et al(2004) "Effects of Tia Chi exercise on physical and mental health of college students" Department of Physical Therapy, Georgia State University, Atlanta, Am J Chin Med.2004;32(3):453-459

 

  1. De Socio J,(2004)"Children's mental health and school success" Multnomah education service district, Portland, OR, USA, J Sch Nurs,2000Aug;20(4):189-196.

 

  1. Mummery K, et al(2004)"Physical activity dose-response effects on mental health status in older adults" school of health and human performance, Central Queensland University, Rock Hampton, Queensland, Aust N Z Public Health . 2004 Apr; 28(2):188-192.

 

  1. Wendel-Vos GC, et al (2004)"Leisure time activity and health-related quality of life: cross-sectional and longitudinal associations" Center for prevention and Health Service Research, Qaul life Res.2004 Apr;13(3):667-677.

 

  1. Kornreich C, De Nutte N (2005) " The impact of physical activity on physical and mental health: How motivate the patient? Servise de psychiatrie, Rev Med Brux , 2005 Mar-Apr : 26(2): 89-96.

 

  1. Abu-Omar K, et al (2004) "Mental Health and Physical Activity in The European Union" Institut fur Sportwissenschaft und Sport. Soz Praventivmed 2004; 49(4):231-342.

 

  1. Ahmadi T, Pirhayti S. The effect of the selected exercise on male students'happiness and mental health. Procedia - Social and Behavioral Sciences 46 ( 2012 ) 2702 – 2705.

 

  1. Soleymani T, NOrbakhsh M, Alijani A. The effect of 12 weeks of aerobic exercise water training on quality of life and happiness in untrained middle-aged women. Motor Behavior journal;1391 4(10): 105-121.

 

  1. Hemayattalab R. Comparison of happiness and mental health of athletes and non-athlete female.1382.

 

  1. Brewer WB. (2009). Sport psychology. Wiley-Blackwell, International Olympic Committee.

 

  1. Clapp et al. Acute effects of thirty minutes of high intensity intermittent exercise on patients with chronic fatigue syndrome. Physical therapy, 1999; 79(8): 749-756.