بررسی ویژگی های شغلی کارگزاران رسمی فوتبال ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان، سمنان، ایران

2 استادیار گروه تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شاهرود، شاهرود، ایران

3 ریاست دانشکده علوم انسانی و استادیار گروه تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شاهرود، شاهرود، ایران

چکیده

چکیده

مقدمه و هدف: با در نظر گرفتن نقش و اهمیت ویژگی‌های شغلی در توسعة هر چه بهتر طراحی مشاغل، هدف این پژوهش، بررسی وضعیت وی‍ژگی‌های اصلی شغل کارگزاران رسمی فوتبال ایران با کمک مدل غنی شدة وی‍ژگی‌های شغلی جاکو (2004) مورد تحقیق قرار گرفت.

روش شناسی: پژوهش حاضر از نوع تحقیقات توصیفی پیمایشی و از لحاظ هدف کاربردی است. نمونه آماری پژوهش به دلیل محدود بودن جامعه آماری، به صورت تمام شمار و در دسترس انتخاب شدند. تمامی کارگزاران رسمی فوتبال ایران (18 نفر) به پرسشنامة مذکور پاسخ داد‌‌ند. روایی پرسشنامه مجدد مورد تأیید 10 متخصص قرار گرفت و پایایی آن 91/0 محاسبه گردید. برای تجزیه و تحلیل داده‌های مربوط به خصوصیات جمعیت شناختی و تفاوت وی‍ژگی‌ها از آزمون تحلیل واریانس یک طرفه استفاده شد.

یافته‌ها: کل عناصر ویژگی‌های اصلی شغل از نظر کارشناسان از اهمیت قابل قبولی برخوردار بودند و در میان این عناصر، به ترتیب: اهمیت کار، هویت، استقلال و تنوع مهارت در اولویت اهمیت قرار گرفتند. یافته‌ها نشان داد که معنی‌دار بودن شغل، پیامدهای رضایت از مقدار رشد، انگیزش درونی شغل و کارایی را پیش بینی می‌نماید.

نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج حاصل از پژوهش حاضر در شغل کارگزاری، ویژگی‌های حل مسأله و استقلال در شغل کمتر دیده می‌شوند. همچنین مشخص شد در بین سه متغیر جدیدی که به مؤلفه‌های وی‍ژگی‌های شغلی اولدهام و هاکمن (1976) افزوده شدند، تنها «حل مسأله» با «مسئولیت پذیری در قبال نتایج» ارتباط معنی‌داری داشت. در نهایت کارگزاران، این حرفه را مسئولیت آور، فنی، باارزش و مهم تلقی نمودند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات