کاهش مسئولیت مدنی‌ ادارات ورزش و جوانان در حوادث ورزشی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه اصفهان

2 کارشناس ارشد مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی کیفی کاهش موارد مسئولیت مدنی ادارات ورزش و جوانان در حوادث ناشی از فعالیت‌های ورزشی بود.

روش‌شناسی: این پژوهش دارای رویکرد کیفی بود که با روش نظریه‌ی داده بنیاد انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل اساتید مدیریت ورزشی آگاه به مباحث حقوق ورزش، کارشناسان رسمی دادگستری در حوادث ورزشی و مسئولین اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان بودند. نمونه گیری به صورت هدفمند و با استفاده از روش گلوله برفی انجام شد. داده‌ها طی سه مرحلة کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند. در سه مرحلة کدگذاری، مقوله‌های اصلی و فرعی شناسایی و به یکدیگر مرتبط شدند.

یافته‌ها: نتایج نشان داد که در مسئولیت مدنی ادارات ورزش و جوانان در حوادث ورزشی شرایط علی شامل عدم رعایت استانداردها، عدم رعایت قوانین و مقررات؛ شرایط زمینه‌ای شامل عدم آگاهی، قصور در نظارت، ضعف مدیریت فنی، ضعف مدیریت منایع انسانی و عدم بیمه مسئولیت؛ و شرایط مداخله گر شامل عوامل فردی، عوامل سازمانی، عوامل قانونی و عوامل محیطی می‌باشند. همچنین برای کاهش مسئولیت مدنی ادارات ورزش و جوانان راهبردها شامل سخت افزار، تخصص، آموزش، اطلاع رسانی، اقدامات پیشگیرانه و خصوصی سازی است که اجرای این راهبردها پیامدهای مالی (مانند کاهش هزینه‌ها) و غیر مالی (مانند بهبود عملکرد و اثربخشی سازمانی) به همراه خواهد داشت.

نتیجه‌گیری: ضروری است مسئولین امر با افزایش آگاهی از قوانین و مقررات حقوق ورزش و اطلاع رسانی آن به سایر افراد، افزایش نظارت‌ها از اماکن ورزشی، استانداردسازی زیرساخت‌ها، آموزش و انجام اقدامات پیشگیرانه در جهت کاهش مسئولیت مدنی این ادارات در حوادث ورزشی گام بردارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات