تبیین استراتژی گردشگری ورزشی کشور (ایران)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران

2 دانشیار گروه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی دانشگاه مازندران

3 عضو هیئت علمی گروه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی دانشگاه شمال

4 کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه شمال

چکیده

چکیده
تحقیق حاضر سعی دارد با انجام مطالعات و تحلیل قوت‌ها، ضعف‌ها، تهدیدات و فرصت‌های گردشگری ورزشی به تبیین استراتژی گردشگری ورزشی کشور بپردازد. تحقیق حاضر از نوع زمینه یابی بوده که به روش توصیفیـ تحلیلی و به شکل میدانی انجام گرفت. 56 نفر از مدیران و صاحب نظران و متخصّصین ورزش کشور به عنوان نمونه‌آماری پاسخ‌گوی سوالات پرسش‌نامه بودند. ابزار‌اندازه‌گیری پرسش‌نامه محقّق‌ساخته‌ای بود که پس از بررسی وضعیّت موجود طی پرسش‌نامه اوّلیه‌ای فهرستی مقدماتی از نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید استخراج گردید. پس از مشاوره با نخبگان ورزش کشور و طرح فهرست مقدماتی، فهرست نهایی SWOT استخراج و بدین ترتیب پرسش‌نامه در چهار بعد قوت، ضعف، فرصت و تهدید تهیّه گردید که پایایی پرسش‌نامه فوق از طریقه آزمون آلفا کرونباخ 956. به دست آمد. برای تدوین و استخراج استراتژی‌ها از تحلیل SWOT و برای رتبه بندی نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید از آزمون رتبه‌بندی فریدمن استفاده گردید. نتایج تحقیق حاکی از آن است که در نقاط قوت گردشگری ورزشی کشور گویه وجود تنوع در بازی‌های بومی ‌و محلی کشور بالاترین میزان اهمّیّت در بخش ضعف گویه فقدان برنامه‌ریزی و استراتژی صحیح، دقیق و علمی برای توسعة گردشگری ورزشی در کشور به عنوان بالاترین نقطه ضعف از دیدگاه پاسخ‌دهندگان را در‌این بخش دارا می‌باشد و در بخش فرصتها گویه اقلیم یا شرایط آب و هوایی مناسب جهت برگزاری اردو‌ها و مسابقات مختلف از جمله اسکی، قایقرانی و. . . بالاترین میزان اهمّیّت و در بخش تهدیدها گویه وجود دیدگاه منفی و تبلیغات سوء کشورهای خارجی در مورد‌ایران به عنوان بالاترین مورد که صنعت گردشگری ورزشی کشور را مورد تهدید قرار می‌دهد، انتخاب گردید. همچنین نتایج حاکی از آن است که گردشگری ورزشی کشور از لحاظ موقعیّت استراتژیک و در ماتریس داخلی و خارجی در منطقه محافظه‌کارانه قرار دارد. همچنین با استفاده از روش تحلیل ماتریس SWOT، 6 استراتژی SO، 7 استراتژی ST، 3 استراتژی WO و 4 استراتژی WT و جمعاً 20 استراتژی تدوین گردیدند.

کلیدواژه‌ها