بررسی رابطه بین هوش هیجانی با سبک‌های رهبری تحوّلگرا و عملگرا و بی‌خاصیت مدیران تربیت بدنی استان گلستان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

عضو هیئت علمی دانشگاه گنبد کاووس

چکیده

چکیده
مقدمه و هدف: هدف از تحقیق حاضربررسی رابطه بین هوش هیجانی با سبک‌های رهبری تحوّلگرا، عملگرا و سبک رهبری بی‌خاصیت مدیران ادارات تربیت بدنی استان گلستان است.
روش شناسی:  جامعة آماری‌ این تحقیق را کلّیّة رؤسا با معاونین ادارات تر بیت بدنی استان گلستان تشکیل داده است (53 (n=، که از بین آن‌ها تعداد 47n= مدیر به عنوان نمونة آماری‌ این تحقیق انتخاب شدند. به منظور جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامة هوش هیجانی سیبریاشینگ که 5 خرده مقیاس خودآگاهی، خودکنترلی خودانگیزی، همدلی و مهارت‌های اجتماعی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و پرسش‌نامة چندعاملی رهبری[1] (MLQ)، باس واولیو[2] (1996) که با 45 سؤال، 5 خرده مقیاس مربوط به رهبری تحوّلی، 3 خرده مقیاس رهبری عملگرا و رهبری بی‌خاصیت را ‌اندازه‌گیری می­کند، مورداستفاده قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادها نیز از آزمونANOVA، رگرسیون چندگانه و ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید (05/0p≤).
یافته ها و  نتیجه گیری : نتایج تحقیق نشان داد که مهارت‌های اجتماعی) 39/0,β= p<0. 01) وهمدلی) 28/0,β= p<0. 01) بیشترین تأثیر را بر سبک رهبری تحوّلگرا و خودآگاهی) 12/0,β= p<0. 01) تنها خرده مقیاس پیشگو بر سبک رهبری عملگرای مدیران تربیت بدنی می‌باشد. مدیران تربیت بدنی داشتند. همچنین نتایج آزمون ANOVAبرای رهبری بی‌خاصیت نیز نشان داد که رابطة معناداری بین هوش هیجانی و سبک رهبری بی‌خاصیت مدیران تربیت بدنی وجود ندارد (72/13,F=. 293/0 (sig=. نتایج آزمون رگرسیون چندگانه حا کی از آن بود که در بین خرده مقیاس‌های سبک رهبری تحوّلی ملاحظات فردی (531/0,β= p<0. 01) قوی‌ترین متغیّر پیشگو درسبک رهبری تحوّلی و در بین خرده مقیاس­های هوش هیجانی، همدردی (524/0,β= p<0. 01) بیشترین تأثیر را بر هوش هیجانی مدیران تربیت بدنی داشت. بنابراین، نتایج تحقیق نشان داد که هوش هیجانی و خرده مقیاس‌های آن تأثیر مستقیمی‌ بر سبک رهبری تحوّلگرای مدیران تربیت بدنی دارد.



 

کلیدواژه‌ها