ویژگی‌های روان‏سنجی نسخه فارسی مقیاس خودارزیابی اثربخشی دبیران و آموزگاران درس تربیت ‌بدنی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

2 دانشجوی دکترای گروه رفتار حرکتی دانشگاه اصفهان

3 دانشیار گروه علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه دامغان، دامغان، ایران

4 گروه علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه نیشابور، نیشابور، ایران

10.22080/jsmb.2023.21153.3575

چکیده

مقدمه و هدف: با توجه به اهمیت درس تربیت بدنی و نقش معلمان این رشته در بهبود کیفیت این درس، می‏بایست ابزاری برای خودارزیابی و تعیین میزان اثربخشی تدریس در اختیار معلمان تربیت بدنی کشورمان قرار گیرد.بدین منظور، هدف از انجام این پژوهش تعیین ویژگی‏های روان‏سنجی نسخه فارسی مقیاس خودارزیابی اثربخشی معلمان تربیت بدنی بود.

روش شناسی: روش اجرای این پژوهش توصیفی و طرح پژوهش نیز از نوع طرح‏های زمینه‏یابی با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی بود. نسخة اصلی پرسشنامه خودارزیابی اثربخشی معلمان تربیت‌بدنی (کیرجیریدیس و همکاران 2014) دارای 26 گویه و 6 خرده‏مقیاس محیط یادگیری، ارزیابی دانش‌آموزان و معلم، کاربرد محتوای تربیت بدنی، استفاده از تکنولوژی، راهبردهای تدریس و پیاده‌سازی درس است. این مقیاس پس از ترجمه به زبان فارسی، بین 264 معلم تربیت بدنی (زن و مرد) که به صورت در دسترس انتخاب شدند، با دامنی سنی 40-25 سال توزیع شد. به منظور بررسی روایی سازه از تحلیل عاملی تأییدی مبتنی بر معادلات ساختاری و از روش ضریب آلفای کرونباخ نیز برای تعیین همسانی درونی پرسش‌نامه و خرده مقیاس‌های آن استفاده گردید.

یافته‏ها: نتایج تحلیل عاملی تأییدی مرتبه اول و دوم و ضرایب آلفای کرونباخ نسخه فارسی مقیاس خودارزیابی اثربخشی معلمان تربیت‌بدنی از ساختار 6 عاملی 26 سؤالی حمایت کرده و روایی سازه و همسانی درونی مقیاس مورد تأیید واقع شدند.

بحث و نتیجه‏گیری: با توجه به یافته‌های حاصل می‏توان اذعان داشت این پرسش‏نامه دارای روایی سازه و همسانی درونی قابل قبولی در جامعة ایرانی است و معلمان تربیت بدنی و پژوهشگران می‏توانند از این مقیاس به عنوان ابزاری جهت مطالعه و ارزیابی عوامل اثرگذار بر اثربخشی تدریس دبیران و آموزگاران تربیت‌بدنی استفاده نمایند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات