مقدمه و هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی ارتباط بین هوش هیجانی اعضای هیات علمی با اثر بخشی دانشکده ها ی تربیت بدنی (دولتی) شهرتهران است . روش شناسی: روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیات علمی دانشکده ها ی تربیت بدنی شهر تهران و نمونه آماری برابر جامعه آماری و به تعداد 95 نفر میباشند. ابزار تحقیق دو پرسشنامهی استاندارد هوش هیجانی سیبریا شرینگ(1996) و پرسشنامه محقق ساخته اثربخشی حمیدی(1382) بود که پس از تایید روایی توسط متخصصین مدیریت ورزشی، پایایی آنها نیز از طریق آلفای کرونباخ محاسبه شد. از روش های آمار توصیفی(میانگین، انحراف استاندارد و ...) و آمار استنباطی(آزمون های کالموگروف - اسمیرنوف، لوین، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس) به منظور تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. یافته ها: تجزیه و تحلیل یافته ها حاکی ازآن است که، رابطه مثبت و معناداری بین هوش هیجانی اعضای هیات علمی و اثربخشی دانشکده های تربیت بدنی شهر تهران وجود دارد(01/0 < P ، 78/0 r = ). همچنین نتایج تحقیق نشان داد که ، بین مولفه های هوش هیجانی(خودآگاهی، خودتنظیمی، خودانگیختگی، همدلی ومهارت های اجتماعی) با اثربخشی دانشکده های تربیت بدنی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد(01/0 P< ). آزمون تحلیل واریانس نیز بیانگر آن بود که بین هوش هیجانی اعضای هیات علمی دانشکده های تربیت بدنی شهر تهران ، اختلاف معنی داری وجود دارد (01/0 P< ). نتیجه گیری: براساس مبانی نظری ، افراد با هوش هیجانی بالا دارای سطح عملکرد بالایی در فعالیت ها میباشند و از طرفی تحلیل یافته های این تحقیق بیان کننده آن است که، هوش هیجانی و اجزای آن، از مهم ترین عوامل برای سازگاری، موفقیت در روابط و عملکرد شغلی اعضای هیات علمی بوده که برآیند این دو، ارتقای اثربخشی دانشکده های تربیت بدنی را حاصل مینماید.
##Asadi, J. (2003) Relationship between Emotional Intelligence, Job Exhaustion and Health Psyche among Employees of Iran Khodro. M.S Dissertation Allame Psychology College, Allame University. ##Doinfahim, H (2006). Survey of Relationship between Emotional Intelligence and Conflict Management Strategy in Practical and Teaching Manager of Physical Education College of Iran. Harakat Journal, 32. ##Sarmad, Z, Bazargan, A, Hejazi, E (2001). Methodology in Behavior Science, Aghah Publication. ##Shabanibahar, G, Erfani, N, Parsa, A (2012). The Relationship between Leadership Styles and Emotional Intelligence of the Coaches of Group Sport Teams Participating in the 9th Iran Sport Olympiad, Sport Management Journal of Tehran, 2 (8). ##Salehi, S, M. (2005) Survey of Reliability and Validitation of Sibriashring Emotional Intelligence Questionnaire. M.S Dissertation of Azad University, Tehran.##Haghani, F, Aminian, B, Changiz, T (2011). If elite Faculty Members from view point of Student has high Level of Emotional Intelligence? Study and Development Journal of Medical Teaching, 8(2), pp.132-140. ##Abbasi, H. Hamidi, M, Khabiri, M (2007). The Relationship between Conflict Management and Perceived Effectiveness in Physical Education Colleges in Tehran, Journal of the sport science research center. No, 23. pp. 111-122. ##Eydi, H. Ramezanineghad, R, yousefi, B, Sajjadi, S.N, Malekakhlagh, E (2012). Designing Model of Organizational Effectiveness in Iranian Sport FederationsAccording to Competing Value Framework, Sport Management and Movement Behavior Journal of Mazandaran, vol.14, pp.15-30.##Golman, D (2003). Emotional Intelligence, Translated by Nasrin Parsa, Edit2, Aghah Publication. ##Moradi, M. (2005) Relationship between Emotional Intelligence and Leadership in Alborz Chelik Company of Iran. M.S Dissertation of Tehran University. ##Mansori, B. (2001). Reliability and Validitation of Sibriashring Emotional Intelligence Questionnaire. M.S Dissertation of Tehran University. ##Hersy, P, Blanchard, K (1999). Organizational Behavior Management, Translated by Kabiri Ghasem, Tehran, Jahad University Publication.##Andam, R, Benar, N, Aliabadi, M. Yousefi, M Ghorbanian, A, Danesh Sani K (2012). The Consideration of Emotional Intelligence Abilities in Event Volunteers, Journal of Management, vol.16, pp.30-46.##Antonakis, J., Ashkanasy, N. M., & Dasborough, M. T. (2009). Does leadership need emotional intelligence? Leadership Quarterly, 20, 247–261.##Babayi M. & Momeni N (2007). The study about relationship between emotional intelligence and organizational climate. Iran Management Science Quarterly, vol.2, pp.35-62.##Barbuto, J., & Burbach, M. (2006). “The Emotional Intelligence of transformationalleaders: A field Studyof elected officials”, Journal of Social Psychology, vol. 146, no. 1, and pp: 51-64.##Eydi, H. Ramezanineghad, R, yousefi, B, Sajjadi, S.N, Malekakhlagh, E (2011). Compressive review of organizational effectiveness in sport. Sport management international journal, Choregia, 7 (1) 6-21.##Esfahani, N, Gheze Soflu, H (2008). Relationship between Emotional Intelligence and Transformational Leadership in Physical Education Managers, International Journal of Leadership Studies, 4 (1), pp. 3–21. ##Gardner, L .and Stough, C (2002). Examining the relationship between leadership and emotional intelligence in senior level managers, Leadership and Organizational Development Journal, Vol.23, no.2, pp: 68-78.##Goldenberg, I., Matheson, K., & Mantler, J. (2006). The assessment of emotional intelligence: a comparison ofperformance-based and self-report methodologies. Journal of Personality Assessment, 86, 33–45.##Golman, D. (1998). Working With Emotional Intelligence, a Bantam Book.##Gu¨leryu¨z, G., et al., (2008).The mediating effect of job satisfaction between emotional intelligence and organizational commitment of nurses: A questionnaire survey, Int J Nurs Stud.##Higgs, M. (2003). How can we make sense of leadership in the 21 st century? Leadership and Organization Development Journal, Vol .24, No. 5pp:273-284.##Lane, A., Meyer, B., Devonport, T., Davies, K., Thelwell, Richard, Gill, G., Diehl, C., Wilson, M. and Weston, Neil (2009) Validity of the Emotional Intelligence Scale for use in sport. Journal of Sports Science and Medicine, 8 (2).pp. 289-295. ##Palmer, B., Gardner, L., & Stough, C. (2003). “The relationship between emotional intelligence,personality and effective leadership”, Australian Journal of Psychology, vol. 55, pp: 140-140.##Rezaeeian A. & Keshtegar A. (2007). The consideration of relationship between emotional intelligence and organizational commitment. Message of Management, vol.27, pp.27-39.##Rocha, C Turner (2008) Organizational Effectiveness of Athletic Departments and Coaches’ Extra- Role Behaviors, Journal of Issues in Intercollegiate Athletics, 1, 124-144.##Van Rooy, D. L., Alonso, A., & Viswesvaran, C. (2005). Group differences in emotional intelligence scores:Differences and practical implications. 38, 689–700.##Wagstaff, C; Fletcher, D; Hanton, S (2012). Exploring emotion abilities and regulation strategies in sport organizations. Sport, Exercise, and Performance Psychology, Vol 1(4), 268-282.##Yaghoubi, E, Ahmadzadeh, S, Abdollahi, H (2011). An Analysis of Correlation between Organizational Citizenship Behavior (OCB) and Emotional Intelligence (EI), Modern Applied Science Vol. 5. ##
عیدی, حسین, عباسی, همایون, & منصف, علی. (1392). بررسی ارتباط هوش هیجانی اعضای هیات علمی با اثربخشی دانشکدههای تربیت بدنی(دولتی) شهر تهران. پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی, 9(18), 169-181. doi: 10.22080/jsmb.2013.802
MLA
حسین عیدی; همایون عباسی; علی منصف. "بررسی ارتباط هوش هیجانی اعضای هیات علمی با اثربخشی دانشکدههای تربیت بدنی(دولتی) شهر تهران". پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی, 9, 18, 1392, 169-181. doi: 10.22080/jsmb.2013.802
HARVARD
عیدی, حسین, عباسی, همایون, منصف, علی. (1392). 'بررسی ارتباط هوش هیجانی اعضای هیات علمی با اثربخشی دانشکدههای تربیت بدنی(دولتی) شهر تهران', پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی, 9(18), pp. 169-181. doi: 10.22080/jsmb.2013.802
VANCOUVER
عیدی, حسین, عباسی, همایون, منصف, علی. بررسی ارتباط هوش هیجانی اعضای هیات علمی با اثربخشی دانشکدههای تربیت بدنی(دولتی) شهر تهران. پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی, 1392; 9(18): 169-181. doi: 10.22080/jsmb.2013.802