استـفاده از مفاهیم یادگیری حرکتی به وسیله معلمان تربیت بدنی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشگاه اصفهان

2 کارشناس ارشد دانشگاه اصفهان

چکیده

مقدمه و هدف: یادگیری حرکتی و اجرا، درسی مهم در برنامه تحصیلی تربیت‌بدنی است. در این درس دانشجویان دوره کارشناسی چگونگی استفاده از مفاهیم و اصول مهارت آموزی در موقعیت‌های آموزشی را می‌آموزند. هدف این پژوهش میدانی بررسی استفاده از مفاهیم یادگیری حرکتی و اجرا به وسیله معلمان تربیت بدنی در فرایند آموزش مهارت‌های حرکتی و ورزشی است.
روش‌شناسی: مفاهیم اصلی و مهم یادگیری حرکتی و اجرا از این دو منبع استخراج شد: 1) یادگیری حرکتی و اجرا: از اصول تا تمرین (اشمیت، 1988/1376)، و یادگیری حرکتی «مفاهیم و کاربردها» (مگیل، 1380/2000). فعالیت‌های آموزشی شرکت‌کنندگان بصورت غیرمستقیم مشاهده شد و سپس این عده در مصاحبه نیمه ساختارمند شرکت نمودند و رونوشت‌های حاصل با استفاده از روش تفسیر پدیدارشناسی تحلیل محتوا شد.
 یافته‌ها: نتایج نشان می دهد شرکت‌کنندگان از این مفاهیم بیشتر استفاده می‌کنند: 1) نمایش مهارت؛ 2) انتقال؛ 3) تمرین کلی، بخش‌ـ بخش و ساده‌سازی؛ 4) بازخورد انگیزشی؛ 5) اصول مرتبط با مراحل یادگیری. علاوه بر این، شرکت‌کنندگان بیشتر از مفاهیم یادگیری حرکتی استفاده می‌کردند تا مفاهیم مرتبط با اجرا.
بحث و نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد فعالیت‌های آموزشی معلمان تربیت بدنی بیشتر تحت تاثیر مفاهیم حاصل از پژوهش‌های یادگیری حرکتی است تا اجرا.

کلیدواژه‌ها


##Shabani Bahar, GR. (1388). "Raweshe Tadrise Tarbiyat Badani dar Madares" Physical education teaching method in the schools. Hamedan: University of Boualisina Publication (In Persian).##Lehman, J I. (1999). Unpublished review of North Carolina college and university physical activity department names and physical education-teacher education curricula.##       Ranjbar, M. (1387). Investigation the relation between physical education's BA courses with job needs: ministry of education and ministry of higher education expert’sviewpoints. Unpublished M.A.Thesis, University of Isfahan, (In Persian). ## Siedentop, D. (1990). Teacher education: Types of questions and some research answers. Paper presented at the annual meeting of the American Academy of Physical Education, New Orleans.##             Locke, L F. (1990). Why motor learning is ignored: A case of ducks, naughty theories, and unrequited love. Quest, 42(2), 134-142. ##              Massengale, J D, & Swanson, R A. (1997). The history of exercise and sport science: Champaign, IL: Human Kinetics.##        Schmidt, R A. (1986). Toward a better understanding of the acquisition of skill: theoretical and practical contributions of the task approach: DTIC Document.##        Swanson, R A, Massengale, J D, & Swanson, R A. (1997). Exercise and sport science in 20th century America. The history of exercise and sport science. pp, 1-14. Champaign, IL: Human Kinetics. ##      Kelso, J A S. (1982). The process approach to understanding human motor behavior: An introduction. Human motor behavior: An introduction, p. 3-19. ##               Stelmach, G E. (1989). The importance of process-oriented research: a commentary. In J S Skinner, C B Corbin, D M Landers, P E Martin & C L Wells (Eds.), Future directions in exercise and sport science research (pp. 423-432). Champaign, IL: Human Kinetics.##     Schmidt, Richard A, & Lee, Timothy D. (2011). Motor control and learning: A behavioral emphasis (5th ed.): Champaign, IL: Human Kinetics.##  Magill, R A. (1990). Motor learning is meaningful for physical educators. Quest, 42(2), 126-133.##     Magill, R A. (1998). Knowledge is more than we can talk about: Implicit learning in motor skill acquisition. Research Quarterly for Exercise and Sport, 69(2), 104-110. ##           Rink, J E. (1996). Foundations for the Learning and Instruction of Sport and Games. Journal of teaching in Physical Education, 15(4), 399-417. ##       Rink, J E. (2013). Teaching Physical Education for Learning (7th Ed.). Boston, MA: McGraw-Hill.##              Zwicker JG, Harris SR. (2009). A reflection on motor learning theory in pediatric occupational therapy practice. Canadian Journal of Occupational Therapy, 76(1):29-37.##     Poole JL. (1991). Application of motor learning principles in occupational therapy. The American Journal of Occupational Therapy, 45(6):531-7.##   Lehman JI. (2003). An inquiry into the use of motor learning concepts by physical activity instructors, Unpublished Ph.D. Dissertation, The University of North Carolina. Greensboro, USA.##          Schmidt, R A. (1376). "Yadgiri Harekati va Ejra, Az Osoul ta Tamrin", Motor learning & performance: From principles to practice (M. Namazizadeh & M K. Vaezmousavi, Translators.). Tehran: SAMT Publication. (In Persian). Original Publication date: 1988.## Magill, R A. (1380). "Yadgiri Harekati, Mafahim va Karbordha", Motor learning and control: Concepts and applications (M K. Vaezmousavi & M Shojaee, Trans.). Tehran: Hannaneh Publications, (In Persian). Original Publication date: 2000.##